E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-11 13:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Problem med uppdatering av mätdata?  (läst 6890 gånger)
stefanol
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2012-12-10 12:29 »

De senaste veckorna har graferna som presenteras på webben (e-logger.se) sett ut som om det saknas mätdata med väldigt täta intervall. Linjerna ser ut som streckade linjer nästan. Nåt problem med uppdateringen? Jag har väldigt bra fart på min internetförbindelse så jag tror inte att det är det som är problemet. Det har funkar bra i flera år, men de senaste veckorna har de "streckade" graferna visats...
Förslag på lösning?

/Stefan Olsson (stefanol)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-12-11 09:30 »

Det finns inga kända fel på serversidan och skulle det vara något allmänt fel skulle forumet vara fullt med kommentarer om det vid det här laget.

Startat om loggern? Startat om all nätverksutrustning mellan logger och operatör (router, ev. trådlös acesspunkt)? Fått in nån ny nätverksutrustning i nätverket som kan störa?

Som exempel så har jag en testlogger kopplad via trådlös accesspunkt som fungerat ett år utan ett enda avbrott. Men så en dag när det kom in en "smart" mobiltelefon i bilden, en Samsung galaxy s2, så började det bli massor med avbrott. Avbrotten försvann efter omstart av routern men kom tillbaka efter nån dag. Först efter mjukvaruppdatering av mobiltelefonen blev allt som det skulle igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-12-11 10:00 »

Jag har talat med en kund på telefon som också fick ett avbrott på ca 10-15 minuter för några dagar sedan, han var inte hemma, och ingen annan var i huset vid tidpunkten.
Jag uppmanade honom att skriva om det i forumet, men så har inte skett.
Även jag har noterat någon gång att det varit oförklarliga avbrott i graferna någon gång, men då jag ju "mixtrar" en hel del med mitt system kan jag inte gå i graven på att det skulle vara något fel.
Att det finns 4 datorer, 4 smartphones, surfplatta och en skrivare anslutna till routern kanske komplicerar det hela en del också.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-12-11 11:05 »

Som jag förstår Stefan Olsson så har han inte problem med något enstaka kortare avbrott utan med väldigt många täta avbrott. Då är det definitivt något som är fel.

Att det däremot någon gång blir något enstaka kortare avbrott i loggningen är inte onormalt. Det kan bero på tillfällig störning på nätverksförbindelsen eller kort strömavbrott eller underhållsarbete/driftsåtgärd på serversidan. Även om loggningen har mekanismer för att klara de flesta avbrott i nätverkstrafiken så klarar den ändå inte riktigt alla situationer som kan uppstå.

Ta alltså inte upp enstaka avbrott som inte är återkommande. Dessutom bör man vara fullständigt säker på att man inte mixtrat med sin logger innan man nämner problem med avbrott. Osäkra observationer är sällan till någon hjälp, tvärtom kan de försvåra och fördröja arbetet med att hitta problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-12-11 12:29 »

Som sagt, det har varit ett fåtal tillfällen där jag uppmärksammat oförklarliga avbrott, och jag har inte skrivit något om det, men nu när det kom på tal - och du hävdade att det skulle ha varit fullt med kommenterar i forumet om fler/alla haft samma problem så ansåg jag det lämpligt att nämna.
Detta också med tanke på att det under senare tid rapporterats att elmätaravläsningen visar x antal % för lite för ett par användare som jämfört loggerns värde med det av elmätaren registrerade - det skulle ju kunna vara så att dessa två "problem" hör ihop.
Och då måste du ju få veta att det är fler än en som upplever avbrott i överföringen av data, utan att det larmar.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-12-11 13:10 »

Vad jag avser när jag skriver att det skulle vara fullt med kommentarer i forumet om det var ett allmänt fel gäller det som jag uppfattar att Stefan Olsson tar upp, det vill säga täta återkommande avbrott.

Vad gäller det problem du nämner med felvisning från elmätare så är det enkelt att konstatera om det är avbrott som är orsaken till det genom att granska grafer under perioden och se om där är glapp i kurvorna. Och det krävs ganska mycket glapp för att komma upp i de 6% fel på en månad som någon talar om i annan tråd. Förutsatt någorlunda jämn snittförbrukning motsvarar det cirka 43 tappade timmar på en månad. Det borde inte gå att missa.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
stefanol
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-12-13 21:06 »

Hej!
Har varit bortrest, därför har jag inte svarat nåt här. Nu när jag kom hem startade jag om både min router och Logger. När jag startade om loggern så visdade den "Error G4 E0". Jag har inte haft något problem med någon av mina 9 givare tidigare. Startade om igen och den visade "Error G6 E0". Omstart igen... "Error G5 E0". Igen... "Error G4 E0".
Verkar tappa bort givare helt slumpartat nu. Så nu saknas några givare helt i mina grafer. Tidigare tappades bara mätdata någon minut då och då (som streckade linjer i graferna, istället för heldragna linjer).
Se graferna:
http://e-logger.se/pub?stefanol&p=3

Hjälp!  Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-12-14 10:24 »

Har du läst avsnittet "Vid givarproblem" i Logger 2020-manualen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!