E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-11 20:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Beräknande kanaler  (läst 6825 gånger)
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« skrivet: 2012-09-29 08:25 »

Har nu fått igång det mesta ang min logger Leende (smiley)
Försöker nu få ordning ang beräknande kanaler men blir inte klok...har läst igenom manualen och även sökt på forumet....

Får upp detta och undrar var hushållsel är...har en 3-fas mätare (Total El) på ink, efter den är det uppdelat på 1st 3-fas till garaget (Garage tot) 1st 3-fas till elradiatorer (Elvärme) 1st 1-fas till golvvärme och 1st 1-fas till LLVP.....har jag någon inställning som är felaktig?
Tanken är att jag ska se hur stor del som är garaget och resp värme mätare i förhållande till totalen...

//Robban

   Min   Max   Medel   Totalt
Golvvärme   0.6   5.4   0.5   14.3
Garage El   0.2   1.1   0.1   1.7
Elvärme   0.1   1.4   0.1   1.7
LLVP   0.3   3.5   0.2   6.2
El hushåll   2.5   17.6   0.8   25.2
Total El   0.1   22.0   1.2   35.6
Inluft   1.2   14.5   2.1   
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-09-29 11:35 »

Vet inte om jag missförstår dig, men tycker det verkar som om detta mer handlar om rapporten än om beräknade kanaler. Vilka kanaler som ingår i rapporten har inget med det som kallas beräknade kanaler att göra utan styrs av valet “kanaltyp” i kanalinställningarna.

I rapporten är hushållselen den del av el total som inte används till annat, dvs det översta färgfältet i stapeln.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-09-29 14:42 »

Ja så är det kanske....det är nog jag som inte förstår hur man ska göra eller läsa av rapporten...fick inte ihop siffrorna ang hushållselen i förhållande till den totala....
Får försöka igen....Leende (smiley)
Loggat
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-09-30 08:35 »

Jag har nu försökt sätta mig in i hur man kan/ska använda räknare och beräknande kanaler men förstår ingenting.....finns det någon lathund och/eller exempel på hur man ska göra och möjligheter.....hur vet man vilka siffror som ska fyllas på i respektive fält?  Va?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-09-30 09:26 »

Jag har nu försökt sätta mig in i hur man kan/ska använda räknare och beräknande kanaler men förstår ingenting.....finns det någon lathund och/eller exempel på hur man ska göra och möjligheter.....

Det finns tyvärr inte mer dokumentation än det som står i manualerna och i forumet. Men det är bara att fråga om det du undrar över.

hur vet man vilka siffror som ska fyllas på i respektive fält?  Va?

Ja det beror på vilka fält du menar och vad du vill åstadkomma. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Enk Projektet
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-10-01 21:17 »

Nu försöker jag bli klok på rapporterna....men när jag lägger ihop siffrorna så stämmer inte totalen Va? ....är det något som jag missat?
Hushålls el är mellanskillanden mellan totalt och mina övriga mätpunkter?

MVH Robban
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-10-02 07:33 »

Är de övriga elmätarna inkopplade efter el total? Är alla elmätare rätt inställda med pulsantal och har du verifierat att de visar rätt? Kan du ha exprimenterat med elmätarinställningar så att du fått in felaktiga registreringar bakåt i tiden som gör att summorna inte stämmer? Om det sistnämnda gäller så blir det rätt med tiden alternativt om du går in och redigerar bort de värsta felaktigheterna manuellt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!