E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-12 13:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: SV: Logger 3030 [hur koppla elmätarsensor till PD1-6]  (läst 7221 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2017-02-20 14:12 »

Lite mer;

I snabbstartsguiden står bl.a. om elmätarsensorn att man ska koppla in långa benet på PD1-6.
Var hittar man den? På kretskortet i min 3030 hittar jag PD1, PD2 osv men nån PD1-6 ser jag inte.

En bild över hela härligheten skulle vara tacksamt att få, precis som ni har gjort för 2020 med inkopplingsexempel.
I manualen för 3030 som finns i forumet finns en bild på allt men inte något om PD1-6.
Utmaningen i mitt fall liksom för många med mig är en enkel bild vart man kopplar in tåtarna från en befintlig 2020 till 3030.
En bild säger ju mer än tusen ord som det heter.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-02-20 14:27 »

PD1 till PD6, alltså den kan kopplas till PD1, PD2, PD3, PD4, PD5 eller PD6.
Tyckte det var eklare att skriva PD1-6...
Men som du säger så går det misstolka det mesta.

Att göra ett schema som förklarar all inkoppling till Logger 3030 i ett schema är nog svårt, men flera olika scheman för de olika in och utgångarna skall det bli.
Har börjat lite smått, men denna årstid har jag som mest att göra, så det är svårt att hinna med.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017-02-20 14:30 »

Exempel:
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-02-20 14:46 »

Schemat var mycket bra och överskådligt. Handlar förvisso mer om Modbus eller M-bus anslutningar antar jag.

Men min fråga om PD1-6, betyder det att jag kan ansluta till vilken som helst av alla PD plitarna för att kunna fortsätta
läsa av mina två elmätare? Förslagsvis mätare 1 till PD1 och mätare 2 till PD2?

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017-02-20 14:49 »

Ja, Logger 3030 har ju 6 pulsingångar, och du kan ansluta till valfri ingång, men det kanske är enklast att börja på 1 och gå uppåt i takt med att man ansluter fler mätare.
Att det finns 6 pulsingångar är en stor fördel då rätt många tidigare var tvugna att köpa de rätt dyra P3IQ för att kunna logga fler än 2 elmätare eller vattenmätare.

Har som sagt bara hunnit börja med schemana, men nå¨t sånt är det i alla fall tänkt att bli för varje typ av ingång/utgång på hela loggern.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-02-20 15:55 »

En sista fråga om 3030: Kan jag backa ur detta med att koppla in min gamla 2020 och registrera dennes gamla klient ID för att få
tillbaks allt som det såg ut från början?
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-02-20 16:27 »

Du menar om man kan koppla in Logger 2020 istället för Logger 3030 i E-logger? Javisst. Du behöver nollställa 2020 och sen ange driftläge E-logger, så du får nytt klient-id för 2020, sen kan du koppla upp den. Och så behöver du kanske koppla ihop elmätarkanalerna med elmätarigångarna på 2020 om du hunnit ändra dem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-02-20 16:39 »

Nej jag har inte ändrat någonting, bara kopplat in 3030.
Blev lite störd av att alla mina inställningar var borta när jag kopplade in 3030.
Men nu funkar det! Tog tydligen lite tid för er server att vakna upp efter mitt byte.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-02-20 16:49 »

Hur menar du att inställningarna var borta?

Det som händer i E-logger när man skriver in ID för en ny logger är att de flesta menyval försvinner tills dess att den nya loggern kopplat upp, att man uppdaterat givarlistan, och skickat om givar- och kanaldefinitioner. Var det så du uppfattade det, eller var det nåt annat?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-02-20 18:03 »

Nja, när jag första gången klickade på min e-logger sida under Inställningar fanns det bara Konto att välja, inget annat.
Efter några flera minuter fanns hela listan att välja på under Inställningar. Men nu verkar allt funka som det ska och nåt val
att backa ur denna inställning till 2020 har jag inget behov till nu.

Min tanke var väl från början att det bara var att koppla in alla mina givare med alla förinställda värden så var allt uppe igen.
Vilket det var när jag väl väntade en stund. Så allt är frid och fröjd!

Kanske lite mera uppdatering av er installationssida skulle kanske inte skada, när ni väl får tid till detta.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-02-20 19:11 »

Ja men det låter ju då ungefär som det jag sa, innan en ny loggern är uppkopplad så visas just inga menyval, sen när den kopplat upp och man uppdaterat och skickat ut definitioner så kommer flikarna tillbaka. Så länge loggern inte är uppkopplad så kan man heller inte göra så mycket, därför döljs de.

Bra det ordnade sig!

Tack för synpunkter. Jovisst, vi försöker uppdatera instruktioner och manualer allt eftersom.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!