E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-11 14:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error S13 E5/E6  (läst 7155 gånger)
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2014-02-17 21:06 »

Min logger indikerar Error S13 E5 men när jag startade om den växlade den till E6, och när jag startade om den igen visade den E5, och sedan E6... Verkar alltså vara varannan gång man startar om den.
De flesta givare levererar sporadiskt data i samband med att felet dök upp. Gäller både givarnätet och expansionsmodulnätet så det verkar osannolikt att det skulle blivit dålig kontakt någonstans, jag har dessutom lött alla skarvar. Just nu gör VPn värme och en av pulsmodulerna blinkar grönt som den ska, men i e-logger läser man noll flöde. Två tempgivare har inte levererat data på flera dagar och flera av de andra levererade senast för mellan en halvtimma och flera timmar sedan.

Vad kan detta vara?
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-02-18 07:38 »

Troligaste orsaken är nog fukt som trängt in i någon givare, loggar du KB-temperatur så är dessa mest utsatta.
Annars kan du öppna och se hur det ser ut i temp/fuktmodulerna - om någon av dessa sitter ute.
Andra fel som har visat sig är defekt nätdel, har du tillgång till någon annan, 12 V med + på mittstiftet, så är det ju den enklaste saken att testa.
Vissa fel kan gå till sig genom att nollställa minnet, så det kan du också prova.
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-02-19 14:04 »

Lånade en passande nätadapter från en annan pryl och vips fungerar alla kanaler igen, så nog har den lite skakig utspänning originaladaptern. Jag har en avlång liten adapter med röd lysdiod som lämnar 330mA, är det fortfarande den som gäller eller har det bytts till nåt med högre kvalitet?
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-02-19 14:38 »

Det är samma.
För ca 2 år sedan fick jag en mindre sändning adaptrar som hade ett komponentfel som gör att en del av adaptrarna gått sönder, de adaptrar som nu finns i lager skall inte ha denna brist.
Om du kan säga när du köpte din Logger kan jag kolla om du är en av dem som kan ha köpt den för runt 2 år sedan och skicka dig en ny nätadapter.
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-02-19 15:20 »

Köpte för lite drygt två år sedan, 2011-12-18 #919
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-02-19 18:28 »

Jag skickar en ny åt dig.
Bor du fortfarande på samma adress som då?
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-02-19 18:51 »

Yes, bor kvar.
Tack!
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014-02-19 20:36 »

På väg!
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!