E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-16 09:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elmätaravläsning vs. loggning  (läst 8632 gånger)
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2012-12-03 20:35 »

November var första hela månaden för min loggning och nu har jag fått uppgift om förbrukningen även från elbolaget. Enligt loggningen gick det 511 kWh och enligt elbolaget 544 kWh. Är det en normal avvikelse (ca 6%) ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-12-03 21:08 »

Nja, det borde inte misstämma, kanske kan du rikta in sensorn bättre?
Eller kör du via pulsutgången?
Loggat

pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-12-03 22:39 »

Jag kör via optisk sensor och trodde nog att den blev ganska bra inriktad, det blir klara och tydliga utslag iallafall när jag slår på och av utrustning. Den sitter i ett elskåp ute med ca 25 m ledning till loggen, via markrör.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-12-04 07:59 »

Eftersom den bara visar 6% fel så reagerar den naturligtvis på de allra flesta pulserna, och det kan vara svårt att se att den missar ibland.
Du har aldrig sett att det fattats data i dina grafer?

För att se data med hög upplösning kan du itne visa en 30-dagarsgraf, då medelvärdesbildas data för mycket, däremot om du visar 24-timmarsgrafer kanske du kan se om det finns några minuter eller timmar där data fattas.

Saker som kan störa är t.ex. om elmätaren sitter så till att solen kan skina in mot elmätaren, det kan "bottna" elmätarsensorn och göra att den inte registrerar pulser, även om den sitter rätt placerad.
Loggat

Fredrik
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-12-06 06:58 »

Min förbrukning stämde inte riktigt heller,men jag justerade antal pulser i Logger. Har man 1000 puls ändra till 1002 eller 998 beroende på om den visar för lite eller för mycket. Nu visar min Logger ca 2 kWh fel / månad detta tycker jag e helt ok. Kan kanske vara värt ett försök.
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-12-08 15:22 »

När det gäller elmätarloggen har jag aldrig sett några missade data, det händer då och då för andra givare men bara tillfälligt. Elmätaren sitter i ett slutet plåtskåp där det borde vara kolmörkt alla tider på dygnet.

Jag ska invänta december månads siffra också, det kan väl hända att elbolaget avläser vid annan tidpunkt än mitt i natten den första i månaden. Om avvikelsen blir samma nästa månad kan man börja undra, då kanske det är läge att justera pulserna enligt Fredriks förslag.
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013-01-03 17:32 »

Resultat för December:

Logger 1476 kWh
Jämtkraft: 1503 kWh

Det skiljer alltså 27 kWh, vilket är mindre än 2% och ganska acceptabelt.
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-01-04 09:02 »

Det är ju hur bra som helst. Jag har också problem som jag försöker få bukt med. Jag har ca 27kwh fel varje 12 timmar  Glad
Tack för detta, då vet jag hur bra det går att få det Leende (smiley)
Loggat
Andreas Ekbom
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-01-04 13:16 »

Det går att få det betydligt bättre än ovan. Sen jag skaffade loggern så har den enda skillnaden mellan min och elbolagets mätning varit att jag sett tiondelar medans dom avrundat. Jag har inget fel alls alltså.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013-01-04 15:20 »

Ja, de ska ju egentligen visa exakt samma, att det blir skillnader kan jag inte förklara med annat än att sensorn inte är ordenligt inriktad, eller att man haft strömavbrott, eller andra strörningar som gör att loggern helt enkelt inte varit igång en stund, typ av ljus faller in på sensorn och gör att den hamnar i "påverkat" läge hela tiden.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!