Vind3
Gäst
|
|
« skrivet: 2011-11-26 16:33 » |
|
Hej Hade ett litet "strömavbrott" idag så att mina loggers startade om och nu får jag "Internetfel #6 kontr. router" på samtliga tre. Har kontrollerat det mesta utan resultat. Har varit med om detta förut och då var det något i en server som hängt sig. Kan ni kolla detta? Har inte hunnit uppdatera loggrarna ännu men skulle vilja börja med det. Kan det ha någon påverkan?
//Vind
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rickard
|
|
« Svara #1 skrivet: 2011-11-26 16:40 » |
|
Om loggrarna startar innan routern så kan det felet komma, det brukar koppla upp sig igen efter en tid när loggrarna försöker ansluta igen. För mig har det där hänt någon gång p.g.a. min accesspunkt, och då har det hjälpt att starta om routern, och därefter loggrarna.
Även jag fick larm efter dagens strömavbrott, men de kickade igång igen på andra försöket (jag kör med nya mjukvaran redan)
Du har väl inte gjort en nollställning av minnet, och glömt aktivera "internetläge"?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Vind2
Gäst
|
|
« Svara #2 skrivet: 2011-11-26 18:31 » |
|
Tack för tipsen Rickard. Det hela hoppade dock igång av sig själv utan att jag behövde göra något. // VIND
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
matshj
Medlem
Antal inlägg: 25
|
|
« Svara #3 skrivet: 2011-12-18 12:55 » |
|
Hej!
Jag har fått samma problem nu när jag har uppgraderat till nya versionen av loggerprogramvaran och ska köra via nätverket. Har startat om router, logger, resettat loggern. inget fungerar. stannar vid fel #6 jag har en linksys router e4200. Programvaran hittar inte heller loggern
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rickard
|
|
« Svara #4 skrivet: 2011-12-18 16:03 » |
|
Har du senaste LoggerSoft? Har du routern ställd på DHCP server? Har du provat radera minnet? (inte samma som reset)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
matshj
Medlem
Antal inlägg: 25
|
|
« Svara #5 skrivet: 2011-12-18 21:14 » |
|
det fixade sig... efter någon timma så gick det att starta upp loggern
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Hertzman
Medlem
Antal inlägg: 1
|
|
« Svara #6 skrivet: 2012-01-31 20:18 » |
|
Hej,
Försöker koppla upp Loggern mot e-logger direkt men får bara Fel #6 kontr. router
Aktuell firmware är 11 01 19 och enligt manualen skulle det då vara en bugg som gör att den hänger på det felet.
"Om Logger 2020 har gammal mjukvara (före 111109) finns i samband med den ett serverproblem som tidvis gör att loggern kan fastna på fel 6. Får loggern stå och försöka en timme eller två brukar det gå till sig. Det här problemet finns inte med loggermjukvara 111109 och senare."
Hur gör man för att komma runt det? Har testat i ett par timmar nu men det händer inget.
/Fredrik
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rickard
|
|
« Svara #7 skrivet: 2012-01-31 20:23 » |
|
Starta om den, och låt den sedan stå tills den kopplar upp sig, om den inte kommer igång av sig självt, prova starta om den igen imorgon bitti.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
jossi pulkkinen
Medlem
Antal inlägg: 11
|
|
« Svara #8 skrivet: 2012-03-08 17:22 » |
|
Har samma fel som Hertzman, fel#6 kontr. router. Har testat starta om, både det ena och det andra, men inget resultat. Löste det sig för Hertzman? Och hur isåfall? mvh jossi kalix
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #9 skrivet: 2012-03-08 17:40 » |
|
Vad har du för mjukvaruversion i loggern? Om mjukvaran är äldre än 111109: Är du är helt säker på att portöppningen i routern är OK?
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
jossi pulkkinen
Medlem
Antal inlägg: 11
|
|
« Svara #10 skrivet: 2012-03-08 18:43 » |
|
Hmmm.... Säker och säker, jag är ute på tunn is när det gäller sånt här, men på loggern visas en IP adress, 192.168.1.66, och när jag kollar den på datorn så står det att den är aktiv, jag har en Thomson gateway från telia. Vad gäller programvaruversionen så är den säkert jättegammal. Loggern gör någon typ av självkoll, och fastnar sedan på fel #6 och det blinkar ilsket rött på den lilla lampan.
mvh jossi
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rickard
|
|
« Svara #11 skrivet: 2012-03-09 07:06 » |
|
Du har en logger från första serien, som kräver portöppning i routern, har du inte gjort det så fungerar inte anslutningen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #12 skrivet: 2012-03-09 07:38 » |
|
Är mjukvaran riktigt urgammal krävs statisk ip-adress. Är du osäker över inställningar osv. är det nog bäst skicka in loggern för manuell uppdatering.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
jossi pulkkinen
Medlem
Antal inlägg: 11
|
|
« Svara #13 skrivet: 2012-03-09 12:55 » |
|
Öppna portar i routern, är det portnr som visas på loggern 28166 som ska användas? När man ser på senast använda IP adress så är det något som jag inte alls känner igen, men som sagt jag begriper inte detta riktigt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rickard
|
|
« Svara #14 skrivet: 2012-03-09 13:15 » |
|
I loggerns display skall visas IP-nummer, portnummer och ID.
Logga in i routern. Se till att routern är ställd i läge DHCP server Gå till port forwarding. Ange att port nr XXXXX på IP-adress nr XXX.XXX.X.X skall öppnas. Spara
Gå till webtjänsten. Logga in Klicka på "Konto" Ange ID Spara
Starta om loggern. Om allt är rätt gjort skall det nu fungera.
Port forvarding kan göras på många olika sätt i olika routrar, kolla här i supportforumet hur det skall göras på just Thomson (sök)
Får du det inte att fungera kan du skicka loggern till mig för uppgradering, det kostar 136 kr inkl frakt. WebIQ AB Skidvägen 13 94493 Hemmingsmark
Skicka med en lapp med ditt ärende, och returadressen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|