E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 00:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Motorvärmarstyrning  (läst 16029 gånger)
Magnus T
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2011-11-11 19:54 »

Skulle det gå att styra ett eller flera motorvärmaruttag med loggern och en reläutgång?

Jag är ute efter en temperaturstyrd motorvärmartimer som man kan fjärrstyra från datorn.  Tanken vore att ställa in en avresetid och beroende på yttertemperatur (eller temperatur i garaget) så aktiveras motorvärmaruttaget, desto kallare desto längre inkopplingstid. Vill man vara spontan så ska man också kunna gå in på sidan och ativera värmen i tex en timme.

Visserligen finns färdiga lösningar för detta, Garo har uttag med temperaturreglering och sen har jag sett en lösning som baseras på en Nexamodul.

Nackdelen med Garouttaget är att den inte kan styras från webben och Nexalösningen kan inte läsa av elmätare.

Eftersom jag planerar att bygga ett tempgivarnät och installera en logger i mitt hus vore det bra om jag kunde integrera även den här funktionen på samma gång.

//Magnus
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-11-12 09:29 »

Det finns en nästan färdigutvecklad ganska avancerad styrning till Logger 2020 med en tilläggsmodul som klarar bland annat detta. Men vi får se om den kommer i produktion, det krävs utsikt om ganska stora sålda volymer då startkostnaden för att starta tillverkning av nya tillbehör är hög.

Hur mycket skulle du (ja eventuellt andra intresserade får förstås också gärna svara) kunna tänka dig att betala för ett tillbehör som gör det möjligt att kunna styra via loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-11-12 10:33 »

Fantastisk idé!!!

Vad man är villig att betala, beror ju lite på hur produkten ser ut. Personligen har jag lättare för att öppna plånboken om funktionalitet och flexibilitet är stor. Jag gillar hårdvara som inte är väldigt specifik och mjukvara som är väldigt flexibel och generell.
Loggat

Magnus T
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-12 20:34 »

Hur mycket jag är villig att betala är förstås en fråga om hur produkten ser ut. Kan man med en tilläggsmodul till loggern få fler reläutgångar än de två som finns i A/DMIQ blir det naturligtvis intressantare. Att utöka loggern till att även agera nav för hem-
automation skulle inte vara så dumt. Med fler utgångar skulle man förutom att styra motorvärmare även kunna styre ytterbelysning med astronomiskt tidur/nattdämpning, slå av och på bastun, starta kaffebryggare, höja och sänka värmen i huset osv...

Jag skulle säga att smärtgränsen går för min del vid ca 2000. För dom pengarna får jag en lite dinkapslad webserver med fyra reläutgångar, som via script kan styra det mesta, kan dessutom fjärrstyras med androidtelefon.

Visserligen skulle jag kunna lägga upp en webbportal där jag lägger både logger och webbstyrd strömbrytare, men det som lockar mig är att få allt integrerat i samma system.

Är det helt otänkbart att använda reläutgångarna i A/DMIQ för att styra motorvärmaruttaget? Den modulen finns ju färdig och det kan ju inte vara mer avancerat att starta en motorvärmare än en pump till en solfångare.

//Magnus
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-13 08:47 »

Nej det är inte alls otänkbart men det är svårt att få täckning för utvecklingskostnaderna för en styrfunktion bara för dem.

Med fler utgångar skulle man förutom att styra motorvärmare även kunna styre ytterbelysning med astronomiskt tidur/nattdämpning, slå av och på bastun, starta kaffebryggare, höja och sänka värmen i huset osv...

Ja precis det kan man göra med denna produkt. 10 utgångar. Styrs via timer och/eller utifrån loggerns givarvärden. Inställningar via E-logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-11-13 09:08 »

Hur ser utgångarna ut på denna produkt, är det samma småreläer som på dmiq?
Har produkten någon ingång, så att man exempelvis kan styra utgångarna med en extern funktion? (Larm, ljussensor, osv...)

Jag skulle nog kunna tänka mig upp mot ett par tusenlappar, förutsatt att mjukvaran är flexibel nog.
Vidare vill jag att mjukvaran ska vara lokal, inte webbaserad. Ej heller ska den ha massa kopieringsskydd, koder och onlinetjafs.
Köper jag en produkt, förväntar jag mig att kunna installera och använda den i all framtid, oavsett om leverantören finns kvar eller inte.

Kunde man provköra mjukvaran på något sätt, innan köp, skulle det vara lättare att motivera ett högre pris. Alltså, en demoversion av mjukvaran med någon form av simulering av hårdvaran. Det är alltid lättare att betala för något man känner till väl och vet hur det fungerar.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-11-13 12:06 »

Utgångar är trådlösa brytare av olika fabrikat, upp till 16A. För att styra trådbundet behövs en IO-modul ansluten till loggern.

Alla insignaler tas via loggern. För att få in digitala eller analoga signaler från larm, ljussensorer, tryckgivare osv. behövs en IO-modul. Det går även styra efter och logga signaler från trådlösa brytare, termometrar och väderstationer.

Styrfunktionen är bara utvecklad för webbtjänsten. Eftersom de flesta vill kunna styra via nätet varhelst man befinier sig är det naturligt. Visst skulle det gå att lägga till stöd för styrning i LoggerSoft/nytt pc-program också, men då stiger utvecklingskostnaden och du blir beroende av tillgång till pc. Hur ofta är det mer praktiskt att kunna göra inställningar i ett pc-program istället för i en webbläsare, och hur många hundra extra är folk beredda att betala för pc-stödet? Ytterligare en tänkbar variant hade varit att bygga in webbgränssnittet för styrning i Logger 2020 (dvs. man skriver in loggerns ip-adress i webbläsaren), men det faller då loggern inte klarar av att husera ett tillräckligt bra webbgränssnitt. Dessutom vore ett gränssnitt i loggern än mer arbetskrävande och kostsamt att lägga in än ett i ett pc-program.

Du har helt rätt i att det kan kännas osäkert att ha en styrfunktion som är beroende av gränssnitt i en nättjänst. Även fast den grundläggande styrningen är helt självgående i Logger 2020, och även om vi skulle garantera drift av nättjänsten 20 år framåt med gratis inloggning för styrning, går det inte att komma ifrån att det blir driftavbrott både på internet och på servrar. Detta är, näst efter ekonomin, det starkare skälet att tveka med att lansera detta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-11-13 21:11 »

En produkt som inte har en lokal mjukvara är helt ointressant för mig; försvinner tjänstleverantören står jag där med hårdvara som inte duger till nåt annat än brevpress. Jag blir livegen i händerna på tjänstleverantören, som godtyckligt kan ändra både kostnad, funktion och tillgänglighet.
Däremot är det självklart intressant med webbtjänster som komplement. Dvs styrning och funktion i lokal mjukvara - fjärråtkomst, datalagring och lite server-lull-lull (typ systembilden, SMS-larm osv) som tjänst. Det är lite där jag sett potentialen i Logger 2020 och LoggerSoft, men nu springer onekligen e-logger ifrån den lokala mjukvaran och produkten tappar ur min synvinkel sin styrka.
Ett alternativ skulle kunna vara en snyggt förpackad lösning med alla nödvändiga komponenter för köra webbtjänsterna på en egen server. Men det genererar ju oerhört mycket arbete och fler problem.
Varför utvecklingskostnaden skulle öka med lokal mjukvara förstår jag inte. Det är väl knappast varken dyrare eller mer tidskrävande att skriva ett exekverbart program, än att skapa ett webbgränssnitt som måste skrivas om varje gång det släpps en ny webbläsare?

Är det trådlösa sändare direkt på kortet? Vad har de för räckvidd?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-11-14 08:55 »

Tack för många bra synpunkter!

En produkt som inte har en lokal mjukvara är helt ointressant för mig

Frågan är om inte det börjar bli en gammaldags uppfattning i en värld som håller på att bli alltmer uppkopplad?

nu springer onekligen e-logger ifrån den lokala mjukvaran och produkten tappar ur min synvinkel sin styrka.

Fast somligt passar bättre att göra i en webbtjänst och somligt bättre i ett pc-program. Och som jag skrev i en annan tråd, LoggerSoft-användare är inte speciellt aktiva här i forumet. Hur mycket resurser ska vi då lägga på LoggerSoft? Något som diskuterats är att ta fram en mer utvecklad variant och då ta betalt för programmet, hade du varit intresserad att betala säg en femhundralapp för ett "LoggerSoft Plus"?

Ett alternativ skulle kunna vara en snyggt förpackad lösning med alla nödvändiga komponenter för köra webbtjänsterna på en egen server. Men det genererar ju oerhört mycket arbete och fler problem.

Exakt.

Varför utvecklingskostnaden skulle öka med lokal mjukvara förstår jag inte. Det är väl knappast varken dyrare eller mer tidskrävande att skriva ett exekverbart program, än att skapa ett webbgränssnitt

Som jag skrev, de flesta vill ha åtkomst via nätet, alltså måste ett webbgränssnitt alltid tas fram.

Att sen lägga exakt in samma funktonalitet i ett pc-program innebär dubblerad arbetstid. Och vilka fördelar får användaren rent användarmässigt i jämförelse med webbgränssnittet?

som måste skrivas om varje gång det släpps en ny webbläsare?

Det är sällan ändrigar behövs när det kommer en ny webbläsare. Skulle det vara något räcker det oftast med ändring på ett enda ställe om man sett till att jobba modulärt.

Är det trådlösa sändare direkt på kortet? Vad har de för räckvidd?

Sändare/mottagare direkt på kortet ja. 50 meter fri sikt, fungerar bra i ett trevåningshus med källare och en bit utanför om man monterar centralt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-11-15 16:05 »

Jag tycker det låter mycket "roligt" med detta.

Jag har idag Logger2020, om man bara behöver köpa till en modul för 1-1500 kr, så hade det varit mycket instressant.

Håller just nu på att söka efter en liknande produkt, denna funktion kanske ni kan lösa:

Har en timer/atomur som styr mina utomhus lampor på huset, nu skulle jag vilja tända lanmpor på min carport och kan inte dra ut kabel dit, så det måste vara trådlöst.

Har en liten elcentral i förråd som sitter ihop med carporten, så jag  behöver få ut en tändsignal till förrådet som sen kan styra ett relä, då kan jag tända mina lampor på carporten med samma atomur.

Kan er nya produkt lösa detta?
Loggat
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-11-16 09:00 »

@Andreas

Världen blir allt mer uppkopplad, det är sant, men än har vi inte kommit så långt att vår surt förvärvade hårdvara blir värdelös om tjänsteleverantören går i graven. Jag kan inte se att det är något att sträva efter. Normalt sett gör man väl en mjukvara för styrning av hårdvaran och skapar sedan webbtjänster för att fjärrstyra och övervaka mjukvaran? Ni gör ju, om jag fattar upplägget rätt, samma sak två gånger. Vilket förvisso ger en viss redundans, men också dubbelt arbete.

Kärnan i mitt resonemang är att jag vill kunna vara oberoende av andra och tredje part. Jag finner inget intresse i att sitta här med en stor (nja..) investering och mycket arbete nedlagt för att helt plötsligt en dag få en räkning som är dubblet så stor pga "ökade kostnader för kryptering", eller att en funktion försvinner för att den helt plötligt "inte längre är populär hos våra kunder". Tänk om alla Saab-bilar hade tvärstannat nu när de har problem i företaget. Servrarna står stilla, alltså slutar all elektrisk utrustning att fungera. Stereon död, inga blinkers, elstolen ställer sig i default position och vindrutetorkarna går bara att köra på autoläge. Sent på hösten kommer ett brev i inkorgen: "Vi har nu tagit bort motorvärmarfunktionen eftersom större delen av våra kunder inte använder denna funktion."

Nu tänker du säkert att "Så gör vi ju naturligtvis inte", men då har du fel; redan nu har ju exempelvis programmeringen av elkanalerna försvunnit ur 1.0.0.8 (ok, det är en inofficiell betaversion, så det är kanske inte en rättvis kommentar, men resonemanget håller). Jag kan alltså omöjligen få elmätaringångarna att fungera ordentligt utan att logga in på e-logger.se och förmodligen har ni inte ens tänkt tanken att Logger2020 är värdelös för mig utan de inställningarna. Att garantera nåt i tjugo år håller heller inte. Nu i dagarna fick jag ett mail om att mitt minst tio år gamla emailkonto skulle börja kosta pengar om jag vill fortsätta komma åt det via pop3. Jag beriper att de har kostnader som måste täckas, men hur var det nu med visionen för tio år sen... nä, den passar inte i deras nuvarande affärsmodell.
Min poäng är att ingen vet hur framtiden ser ut.

Är det däremot så att en tjänsteleverantör kan komplettera mitt system med exempelvis fjärråtkomst och datalagring, som jag nämnde tidigare, kan jag vara villig att abonnera på tjänster utöver min mjukvara.
Ett alternativ är naturligtvis att göra som exempelvis Telia med sin "Smart", hålla ägandet på leverentörsnivå och bara leasa hårdvaran, men jag är inte övertygad om att alla produkter passar för denna typ av affärsmodell.

På din fråga om jag är beredd att betala mer för LoggerSoft Plus är svaret "Nja". Jag tycker väl att Loggersoft har en liten bit kvar innan jag vill betala för nya versioner. Men visst händer det att jag köper nya versioner av mjukvara: om A) den gamla versionen är "klar" och B) den nya versionen tillför något.

Om du istället frågar om jag är beredd att betala för kompletterande extratjänster på webben är svaret "Absolut!". SMS-larm, datalagring, fjärråtkomst, applikation för smartphones, backup av inställningar (kanske både för Loggersoft och Logger2020).

Sändare/mottagare direkt på kortet ja. 50 meter fri sikt, fungerar bra i ett trevåningshus med källare och en bit utanför om man monterar centralt.

Vad kan man göra med mottagardelen?
Jag föredrar nog vanliga elektriska reläutgångar, i kombination med en liten extern modul som kan göra den trådlös. Hos mig kommer loggermodulen sitta dumt till och jag behöver dra iväg kabel en bit innan jag kan ha trådlöst, annars räcker inte signalen hela vägen fram.
Loggat

Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-11-16 09:01 »

Har en timer/atomur som styr mina utomhus lampor på huset, nu skulle jag vilja tända lanmpor på min carport och kan inte dra ut kabel dit, så det måste vara trådlöst.

Jag har samma problem här. Har funderat på att modifiera en Nexa LMST-606 för att få en "reläingång" till mina trådlösa Nexaprylar.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-11-16 10:39 »

Jag tycker det låter mycket "roligt" med detta.

Jo det är faktiskt lite tomteverkstad över det. Leende (smiley)

Jag har idag Logger2020, om man bara behöver köpa till en modul för 1-1500 kr, så hade det varit mycket instressant.

Frågan är hur många fler som tycker det, vi behöver se ganska stort intresse från ganska många ifall vi ska ta investeringen att ta den i produktion.

Har en liten elcentral i förråd som sitter ihop med carporten, så jag  behöver få ut en tändsignal till förrådet som sen kan styra ett relä, då kan jag tända mina lampor på carporten med samma atomur. Kan er nya produkt lösa detta?

Ja.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-11-16 10:54 »

än har vi inte kommit så långt att vår surt förvärvade hårdvara blir värdelös om tjänsteleverantören går i graven. Jag kan inte se att det är något att sträva efter.

Det är alls ingen som strävar efter det. Sannolikheten för att hårdvaran skulle bli värdelös är noll. Antingen tar nån annan över eller så släpps all mjukvara fri.

Normalt sett gör man väl en mjukvara för styrning av hårdvaran och skapar sedan webbtjänster för att fjärrstyra och övervaka mjukvaran?

Är inte webbtjänster just mjukvara? Men nu handlar detta främst om gränssnitt. Styrningen sker i Logger 2020 och gränssnittet ligger i webbtjänsten eftersom det är via nätet folk har störst nytta av att kunna göra inställningar för styrningen. Vilka fördelar får användaren av att ha ett gränssnitt för inställningar i ett lokalt program i jämförelse med att ha det i webbläsaren? Den enda jag kan komma på är som backup.

nu har ju exempelvis programmeringen av elkanalerna försvunnit ur 1.0.0.8

Inga inställningar har försvunnit. När du är samtidigt uppkopplad mot E-logger görs alla inställningar där. Annars görs de precis som förut i LoggerSoft. Koppla ner dig från webbtjänsten så ser du.

Jag tycker väl att Loggersoft har en liten bit kvar innan jag vill betala för nya versioner. Men visst händer det att jag köper nya versioner av mjukvara: om A) den gamla versionen är "klar" och B) den nya versionen tillför något.

Om du har lust, start gärna en ny tråd ungefär "LoggerSoft - min lista på önskemål" där du berättar vad du tycker saknas. Det vore intressant, du har ju väldigt många bra synpunkter och kanske även andra LoggerSoft-användare hakar på.

Vad kan man göra med mottagardelen?

Du kan ta emot/logga signaler från trådlösa fjärrströmbrytare, röreslevakter, termometrar och väderstationer (nederbörd, vindstyrka, vindriktning).

Jag föredrar nog vanliga elektriska reläutgångar, i kombination med en liten extern modul som kan göra den trådlös. Hos mig kommer loggermodulen sitta dumt till och jag behöver dra iväg kabel en bit innan jag kan ha trådlöst, annars räcker inte signalen hela vägen fram.

Det trådlösa sitter just i en extern modul som kopplas till Logger 2020 parallellt med temperaturgivare och övriga moduler.

Vill man ha helt trådbundna reläutgångar är det i dagsläget IO-modulen som gäller.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-11-16 12:05 »

Frågan är hur många fler som tycker det, vi behöver se ganska stort intresse från ganska många ifall vi ska ta investeringen att ta den i produktion.

Kan man köpa en beta så kan jag nog göra det, beroende på hur funtiken ser ut just nu.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!