E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 23:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga driftstid på värmepumpen  (läst 30126 gånger)
Lyckebo
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2011-11-01 13:52 »


  • Om El värme >= 1300 och om El värme <= 2000 (enbart kompressor)
  • Om El värme >= 4200 och om El värme <= 4800 (kompressor + 3kW tillsats)
  • Om El värme >= 7100 och om El värme <= 9000 (kompressor + 6 kW tillsats)

Något i den här stilen bör väl räcka för de allra flesta, eller? Så länge man kan ändra på effekten.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2011-11-01 14:11 »

Det som är stötestenen är om det finns fall då det ser ut så här:

Om El värme >= 1300 och om El värme <= 3100 (enbart kompressor)
Om El värme >= 2900 och om El värme <= 3100 (enbart 3kW patron)

Eller så här:

Om El värme >= 1300 och om El värme <= 2000 (enbart kompressor)
Om El värme >= 1900 och om El värme <= 2100 (enbart 2kW patron)

Det vill säga när effektintervallen överlappar på ett sånt sätt att inte kan skilja ur vilket driftläge som gäller.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011-11-14 09:44 »

Det finns fall när det kan bli fel, men bara under kortare intervaller.
De gånger det kan bli fel är om man har en så stor värmepump att kompressorn drar runt 3 kW.

Vid legionellakörning värmer normalt kompressorn upp till 55°C, sedan stoppar kompressorn, och elpatron 3 kW vaermer vidare till 65°C (tar ca 30 minuter var 14e dag)
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-11-14 10:21 »

Så du menar att felet, när det blir fel, handlar om 1 timme i månaden max? Det vill säga förutom legionellakörningen kan det inte inträffa något driftläge när elpatronen går utan att kompressorn också går?

(Antar förresten att ytterligare ett sånt driftläge kan vara om kompressorn rent lägger av. Visserligen ovanligt men nog så intressant att detektera när det sker.)

Jag skulle i vilket fall vilja ha svar på frågan hur vanligt det är med pumpar där det kan bli fel, dvs. pumpar där effekt hos kompressor och patron kan överlappa.

1) Hur stor procent av alla värmepumpar har kompressoreffekt på 2,9 kW eller mer? (Det behövs marginal för att säkert kunna skilja från 3 kW patron.)

2) Finns det pumpar som har patroneffekt under 3 kW och hur vanligt är det i så fall?

3) Finns det pumpar som inte kör on/off på patronen utan istället steglöst?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011-11-14 11:03 »

Hittils har det i princip bara funnits elptaroner med 3, 6, 9 kW steg, men nu (om jag inte missförstått manualen) så har t.ex. Nibe en elpatron som stegar in med 1 kW/steg.

Vid legionellahöjning är jag dock rätt säker på att man går in med minst 3 kW.

Effekttäckningsgraden på en värmepump brukar ligga på mellan 50 och 100%, vilket ger en energitäckningsgrad på ca 94 - 100%.

Grovt förenklat kan man väl säga att minst 90% av alla idag förekommande värmepumpar har som lägsta elpatroneffekt 3 kW.

De flesta värmepumpar har en energitäckningsgrad på 97% eller mer, vilket innebär att elpatronen står för höst 3% av energitillförseln.

I mitt fall ligger elförbrukningen vid kompressordrift på 1.7 - 2.3 kW (7 kW värmepump, med kolvkompressor)
De värmepumpar som går över 3 kW i kompressoreffekt är kolvkompressorer med >10 kW uteffekt, eller scrollkompressorer med mer än 8 kW uteffekt.

En scrollkompressorn har som regel ett större område gällande effektförbrukningen.
Kolvkompressorn har en rätt stabil driveffekt oberoende av framledningstemp, men tappar i uteffekt ju högre vattentemp den måste tillverka.
Scrollkompressorn tappar inte alls mycket i uteffekt, men driveffekten ökar mer påtagligt vid höga framledningstemperaturer.

Eftersom elpatronen "aldrig" under normal drift hoppar in utan att framledningstempen redan är hög så kommer det ändå att bli rätt lätt att hitta den effektgräns som skall ställas in.

I mitt fall blir framledningstempen aldrig över 45 °C ens vid kontinuerlig drift på kompressorn, driveffekten då ligger på ca 2.1 kW.
Vid värmning av tappvarmvatten blir framledningstempen 55°C, och kompressorn drar ca 2.3 kW.
Lägsta effekt på elpatron är 3 kW.

Om det blir fel på kompressorn, eller om framledningstempen p.g.a. den tillförda effekten (kompressorn + elpatron) när det är riktigt kallt ute blir så hög att gastrycket på köldmediat blir för högt - då stoppar kompressorn och värmepumpen blir en ren elpanna, eltillskottet kommer då rätt snart att maxa ut på den maximalt tillåtna effekten, oftast 6 eller 9 kW.
I båda dessa fall är det något fel på värmepumpen, installationen, eller intrimmningen av systemet - och det bör åtgärdas - så även denna typ av "felfunktion" bör förhoppningsvis inte inträffa speciellt ofta.

Min bedömning är att minst 95% bör kunna få till en funktion som fungerar bra.

Sen är det naturligtvis så att man för att kunna bena ut exakt elpatroneffekt kan behöva definiera detta på ett fiffigt sätt, t.ex. i fallet med Nibes nya styrning som stegar in elpatroneffekten med 1 kW steg.
Loggat

daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2011-11-14 23:54 »

Min nibe 310p, frånluft, går alltid kompressorn in först sen elpatronen. Min varmvatten temp är 53-54, ja tycker oxå det är lågt men OK enligt NVS.
Om VV kommer under 50 c då går elpatronen in, annars bara kompressor.

Kan med en knapp stänga av elpatronen och/eller värme, varmvatten kan jag aldrig stänga av.

Har sett att elpatronen kan gå själv, hände då jag ökade värmekurvan och stängde av pannan, efter uppstart verkade som att elpatronen gick igång direkt och kompressorn kom igång efter några minuter. Den ska säkert kolla en massa temperaturer och tryck innan den startar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2011-11-15 09:37 »

Ah så det kan alltså för vissa pumpar finnas fall när pumpen "tänker" och elpatronen går istället. Nåja, det borde väl vara mycket sällsynt?

Min bedömning är att minst 95% bör kunna få till en funktion som fungerar bra.

Det låter acceptabelt. Då spinner vi vidare på spåret att göra detta via elmätare istället för IO-modul.

Ytterligare något jag skulle vilja ha svar på är hur mycket en värmepump förbrukar när varken kompressor eller elpatron är igång? Dvs. vad kan styrelektronik, cirkpumpar och ev. annat dra tillsammans? Kan det vara stor skillnad mellan olika vp-fabrikat?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lyckebo
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-11-15 09:54 »


Ytterligare något jag skulle vilja ha svar på är hur mycket en värmepump förbrukar när varken kompressor eller elpatron är igång? Dvs. vad kan styrelektronik, cirkpumpar och ev. annat dra tillsammans? Kan det vara stor skillnad mellan olika vp-fabrikat?

Min IVT Greenline HE C9 drar 20w. Det är säkert samma på alla IVT med REGO1000.
Loggat
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2011-11-15 13:39 »

Nibe 2025-10 verkar dra 40W. Inga cirkulationspumpar etc inräknade.
Sen kan det förståss tillkomma diverse former av trågvärmare och värmekablar etc.

/David
Loggat
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2011-11-15 13:57 »

Andreas

Bosch EHP 9 LW/M (nästan identisk med IVT Greenline HT Plus C9) drar max 70W i "viloläge" (endast cirkulationspump och styr/regler-elektronik).

Skulle tro att man med mycket stor säkerhet kan anta att alla VP:s drar max 100W i viloläge
Loggat

mvh Eero
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2011-11-15 15:51 »

Nibe 310p, ca 100 W
Loggat
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2011-12-11 08:55 »

Skulle tro att man med mycket stor säkerhet kan anta att alla VP:s drar max 100W i viloläge

Nej.
Det beror ju på hur mycket c-pumpar som jobbar i ekonomiläget. Jag har för tillfället tre c-pumpar som går vid ekonomiläge (radiatorer, golvvärme och KB)  och förbrukar då runt 120 W. Ok, KB-pumpen är tillfälligt, men man kan ju ha en grundvattenpump, extra cp efter arbetstank, osv.
Gränsvärdena i en sådan här funktion bör absolut vara justebara. Möjligen skulle man kunna slippa det om man programmerar så att funktionen reagerar på snabba värdeförändringar, men det känns väl onödigt omständigt.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2011-12-12 09:12 »

Tack för uppgifterna allihopa!

Vill helst undvika justerbara gränsvärden så långt det går, ju färre inställningar dess bättre eftersom det förenklar både uppbyggnad och handhavande. Så länge värmepumpen utan vare sig kompressor eller elpatron igång drar garanterat mindre än minimieffekt för kompressorn borde det inte vara något problem. Om vi antar att det inte finns någon kompressor som drar mindre än 500W kunde man lägga fast övre gräns för styrelektronik+cirkpumpar på 400W. 400W borde täcka in det mesta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2011-12-24 22:23 »

En NIBE1230 6kW förbrukar enligt nedan:

Styrelektronik = 10 W
Cirk.pump för värme på lägsta hastighet = 45 W
Cirk.pump för köldbärare på lägsta hastighet = 120 W
Kompressor = 1300 till 2000 (beroende på driftfall)
Elpatron = 3 eller 6 kW
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Per O
Medlem

Antal inlägg: 70



Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2012-01-17 10:27 »

Hei,
Hvordan gikk det med denne tråden ?
Er det en løsning for logging av driftstimer på varmepumpen ?
Jeg har koblet en  Digital inn på I/O modul mot varmepumpe kompressor, men jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal få logge driftstimer. Jeg får god bruk for pensjonerte mobiltelefon ladere  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!