E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-03 19:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Givarlista och faktiska givare  (läst 14011 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2015-09-25 21:24 »

Jag har ett fundering kring givarlista:
1. tagit bort och raderat en pulsgivare, raderat minnet. Men sensorn ligger fortfarande kvar i listan som en fysisk givare med ett ID!
2 Tempgivare finns i listan, men i översikten rapporteras inte värdet in (uppdaterar jag ändras aktuellt värde)?

Detta gäller båda loggrarna bugg, uppkopplings fel?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-09-28 07:07 »

Om du öppnar Inställningar/givare så borde det finnas röda rader för alla givare som inte hittas.
Längst till höger skall du kunna klicka på "Radera" för att radera givaren.
Att givarna inte syns i översikten beror nog på att du raderat den kanalen (eller inte skapat någon kanal av den givaren).
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-09-28 13:23 »

Tack,
 jag fortsätter tema "mystiskt" Utegivaren som inte fungerat sedan augusti hoppade igång igår (logger#1) resultatet av detta blev att mittgivaren på tanken slutade fungera...(logger#2)...... Glad
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-09-28 14:04 »

Har själv haft problem liknande dina de senaste veckorna.
Tog tag i det i helgen och kunde så småningom konstatera att det berodde på en av givarna på KB-ledningen.
Dessa givare sitter monterade mellan kopparrören och isoleringen och är alltså "badande" i kondens året om.
Troligen har krympslangen efter flera år släppt igenom så pass mycket fukt att det blivit nåt tokigt på en av givarna, troligen (har inte öppnat dem och kollat) har det ärgat och blivit en liten överledning inuti isoleringen (givarens isolering) så att det uppstått störningar.

Jag har haft mystiska fel i 3-4 veckor, men bland annat larm för hög vattentemp i varmvattenberedare, totalt har som mest 6 stycken givare påverkats (av totalt 14).
De senaste mätvärden som dessa 6 givare hade rapporterat då jag började felsöka i lördags låg runt 113 grader... helt omöjligt egentligen.
Jag bytte för några veckor sedan nätdel, och sedan fungerade det i typ ett dygn, för att åter börja spöka, bytte nätdel igen (till en annan typ) och då fungerade det i några dygn.

Felet har alltså till del ändrat sig/upphört då ny spänningskälla anslutits, vilket i mina ögon visar att ett fel som det jag haft på en av mina givare kan ge mystiska fel på flera andra givare, och påverkas av byte av nätdel (kanske någon tiondel annorlunda spänning från en ny nätdel).

Slutsats.

Jag tror du har en givare som p.g.a. fukt har börjat spöka på samma sätt som för mig.
Kolla upp/koppla bort alla givare som har utsatts för, eller utsätts för fukt, t.ex. givare som sitter ute, i mark, vatten, eller på köldbärarledningar.
Det kan självklart även bero på en givare som av annan anledning har gått sönder och spökar på ett sätt som kan störa andra givare.
« Senast ändrad: 2015-09-28 14:06 av Rickard » Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-09-28 14:45 »

Hur förklara vi att felet hoppar mellan loggrarna, förutom att de delar vp-rör för givarna?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015-09-28 14:56 »

Det är svårare...
Om vi tänker oss att ärgande anslutningar på en av dina givare ger ändrad resistans/impedans i en av bussledarna så skulle det också kunna uppstå antingen kraftigare magnetfält kring den ledaren (högre strömmar med delvis överledning) , alternativt att den ledaren blir mer känslig för störningar från en närliggande bussledning (lägre spänning i bussledaren p.g.a. överledning gör att seriekommunikationen lättare triggas av en yttre störning).
Det är de teorier jag har i dagsläget i alla fall.

Det kan inte vara så att du av misstag kopplat ihop de två loggrarna någonstans i nätverket? (Borde inte fungera alls då, men man vet aldrig...)
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2015-09-28 22:06 »

Tror inte det, men strunt i det, logger#1 fungerar finfint nu Glad

Jag har demonterat och skall flytta logger#2 närmare acktanken, så får vi se hur det kommer att fungera...
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2015-09-29 08:16 »

Problem med logger#1:
Givare (puls) finns, definition finns, värde finns, men den uppdaterar inte översiktsbilden eller graferna, varför?
Elmätaren är en WEBIQ, dum fråga kanske ska imp LED´n blinka rött?
« Senast ändrad: 2015-09-29 13:08 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015-09-29 16:55 »

Efter att ha raderat minnet på loggern måste man definiera antalet pulser på P3IQ, om du har 1000 pulser, ställ den till 500 och sedan tillbaks till 1000 (Spara båda gångerna)
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2015-09-29 19:17 »

OK...
Raderat för 4:e gången givarna finns denna gång med värde 0.0 vilket verkar bra, men den uppdaterar inte aktuellt värde fortfarande datumet då den slutade att fingera....
Graferna är helt galna...(utetemp har rullat ett dygn nu och all data är raderad)
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015-09-29 19:41 »

Det är tyvärr omöjligt för mig att veta vad du gjort, och då kan jag inte hjälpa dig, har du raderat data, bytt/flyttat givare, döpt om givare o.s.v. kan det säkert bli rejält omstökat i databaserna.
Bara Andreas kan eventuellt hjälpa dig få ordning på det där.
"Givarna" säger inte mycket, och den bild du skickat med är inte en graf utan en rapport, graferna uppdateras annorlunda än graferna, men visst, om du ser gamla datum på givarna på översikten så uppdateras inte givarna.
OM du har "Utetemp" som fungerar trots att den inte uppdateras måste det bero på att du har en gammal givare som du gjort en kanal av som du kallar utegivare, men som inte är kopplad till någon givare, typ.
I så fall måste du radera kanaler som inte har någon givare knuten till sig, och skapa nya kanaler med givare som är i drift.
Men som sagt, det är svårt att veta exakt vad som krävs om de dribblat mycket med givarna, döpt om dem, raderat och skapat kanaler...

Till andra som läser kan en lärdom vara att inte stressa och börja radera saker från webbtjänsten innan man utrett vad som är problemet med givarna/loggern/avläsningen av givarna.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2015-09-29 20:44 »

 Png-filerna blir bara svarta om jag bifogar dem Glad eller så visar bara stapeln som är markerad.... Chockad

Det finns ingen temperatur bakåt i tiden att visa som graf, har jag inte raderat någon annan givare/kanal än den ute och en pulsgivare, varför ska jag flytta givare som tidigare fungerade och gör det fortfarande detta gäller logger#1
Stressa har jag nog inte gjort Glad utetempen och pulsgivaren för VVB slutade att fungera i början av augusti.... Glad

Nog om detta det verkar inte finnas någon enkel lösning iaf, ber om ursäkt om jag uppfattas som ettrig, men som du skriver verkar det som om databasen som har tagit stryk.
Vid uppdatering av givare etc, finns det någon generell "väntetid" innan man utför nästa förändring?

Logger#2 är nedmonterad och dess kablage, den har jag inte börjat med än...

Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015-09-30 04:32 »

Du får ursäkta mig, men du har haft så många olika problem att jag inte kan hålla reda på dem, tror det skulle hjälpa om du kan göra en tydlig förklaring av vilka problem du haft med logger 1 och vad du gjort för att försöka lösa dem.

Det finns tydliga instruktioner för hur man skall felsöka loggern: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Vid_givarproblem

Ditt första inlägg i denna tråd är som följer:
Citat
Jag har ett fundering kring givarlista:
1. tagit bort och raderat en pulsgivare, raderat minnet. Men sensorn ligger fortfarande kvar i listan som en fysisk givare med ett ID!
2 Tempgivare finns i listan, men i översikten rapporteras inte värdet in (uppdaterar jag ändras aktuellt värde)?

Detta gäller båda loggrarna bugg, uppkopplings fel?

Kan du förstå om det är svårt att förstå vad du menar?
Har du tagit bort den i LoggerSoft, i webbtjänsten, och fysiskt, eller bara i webbtjänsten, eller bara fysiskt, eller...
Tempgivare finns i listan, en, två - fler? - är de anslutna till loggern, eller fysiskt bortkopplade och visas ändå i listan?
Vilken lista, "översikt", "givare", "kanaler" eller?

Det jag menar är att du måste försöka bli mer specifik när du frågar för att jag skall kunna ge bra svar på dina frågor.
Det kan lätt bli fel råd om jag inte förstår vilket problem du har.

Nästa inlägg från dig:
Citat
OK...
Raderat för 4:e gången givarna finns denna gång med värde 0.0 vilket verkar bra, men den uppdaterar inte aktuellt värde fortfarande datumet då den slutade att fingera....
Graferna är helt galna...(utetemp har rullat ett dygn nu och all data är raderad)

Givarna, vilka givare?
Du hade klagat på pulsgivaren, nu skriver du att det är problem med "givarna" (flera pulsgivare, alla givare?) efter radering.
Radering indikerar att du raderat dem från webbtjänsten (Nollställning av minnet är en annan sak än radering).
Så även här är jag lite osäker på vad du menar, jag ANTAR att du nollställt minnet, men du kan ju även mena att du raderat givare eller kanaler i webbtjänsten.

Med detta vill jag ha sagt att det är viktigt att vi får så bra frågeställningar som möjligt när du/ni ber om support, det är mer eller mindre omöjligt att svara om man itne vet vad ni gjort.
Ni måste också tänka på att det börjar finns närmare 1000 loggrar ute hos kund, så det är svårt att hålla i huvudet precis vilka åtgärder olika kunder gjort med sina loggrar, alla supportfrågor kommer inte via forumet, och dessutom har jag väldigt många andra kundkontakter som gör att det blir svårt att hålla ordning på enskilda kunders problem om de är utspridda i olika supporttrådar i forumet.

Väl strukturerade frågor med så mycket bakgrundsinformation som möjligt är därför bra om jag/vi skall kunna ge relevanta svar utan att försöka hitta alla tidigare inlägg i olika ämnen från den kund som frågar om en sak i ett nytt ämne.

Hoppas du förstår mitt problem.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015-09-30 04:37 »

För att png-bilderna inte skall bli svarta skall du gå in på Verktyg/färger och högerklicka på png transparent colour och ange vit färg. Spara.
Du kan även ändra "Bakgrund" till vit om du vill ha det.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2015-09-30 09:36 »

Rickard du har rätt i att jag har haft många problem, och konstiga....därav att jag beslutade mig för att montera ner logger #2 och koncentrera mig på #1 och få den att fungera...
Nu till frågan kring ang rapporterna:
Efter att ha raderat utegivare och dess kanal så installerade jag utegivaren igen efter att ha raderat minnet i loggern. (dvs det finns ingen data att rapportera bakåt)
Hur kommer det sig att 24 timmar/30dygn graferna för utetemperaturen är korrekta(vilket är bra) och 52 veckors rapporten följer utetemperaturen den totala elförbrukningen och månadgrafen visar 0oC för alla årets månader)?
Markerar jag vecka 52 så har det varit +730,3 oChockad och sportlovs veckan hade jag +453,2oC (inte konstigt att det var snöfattigt Med glimten i ögat (blinkande) )

Logger#2 kommer att monteras nära mätobjektet eftersom den inte fungerade tillfredställande. Vi har diskuterat elektromagnetism, drosselbrum, termineringar, nätkonfiguration, kableltyper, trådlösa accesspunkter mm  har bytt å kontrollerat det mesta för logger #2, så min frustration att inte få grepp på problemet är nog så stor. Fungerar det så ger loggrarna mig det jag vill ha. Men jag anser att loggrarn är mycket känsliga för vilket kablage du använder och miljö de ska användas i.

SÅ, väntar jag på att rapporterna skall rätta till sig själv?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!