E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 22:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur lägger man till en förbrukning , i rapporter / grafer ?  (läst 14753 gånger)
DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« skrivet: 2012-06-17 18:48 »

SKulle vilja lägga till ett par saker i graferna , t ex fuktighet på vinden , samt vattenförbrukning , men hur gör jag detta ?

Så man kan få ut det på graferna ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-06-18 06:20 »

Du kan antingen öppna en ny separat graf för bara fukt eller flöde, eller så går du till inställningar/grupper/välj grupp/ och sedan lägger du till fukt/flöde på en av dina befintliga grupper.
Du kan även skapa nya grupper och visa flera olika grafer i LoggerSoft.

MVH

Rickard
Loggat

DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-06-18 19:36 »

Hej

Gruppnamn   Kanaler   Ändra
El förbrukning Total   El total, El värmepump   Ändra
Fukt Vatten   Fukt Vinden, Vattenförbruk   Ändra
Temperatur   Temp Pannrum, Temp Ute, Temp Vind   Ändra


Men går jag till Rapport energiförbrukning

Då ligger det inte med ?

Eller det tar en tid innan dom dyker upp där ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-06-18 20:15 »

Andreas kan svara bäst på sånt där, men rent logiskt har ju inte fukt eller flöde något med rapporter över energiförbrukning att göra, så att de kommer upp där tror jag inte.
På översikten ser du alla givare.
På Inställningar/kanaler ser du räkneverk för t.ex. flöde.
På grafer över enstaka sensorer kan du se min max och medelvärden på specifika givare under vald tidsperiod.

En fuktrapport och en flödesrapport kanske inte vore så dum, men så vitt jag vet finns det inte ännu i alla fall, rapporterna begränsar sig till energiförbrukning.
Loggat

DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-06-19 19:46 »

Är rapporten något som kommer ?

Har man koll på elförbrukningen i grafer så borde man ha det på flödet med Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-06-19 20:11 »

När jag läser den här tråden måste jag fråga, har du alls tittat i manualen? Med glimten i ögat (blinkande) http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-06-20 19:30 »

Hej

Det jag hittar i manualen det är

Vilka kanaler som ingår i rapporten styrs av valet “kanaltyp” i kanalinställningarna. Klicka "Ändra" under "Kanaler" för den kanal du vill ha med och välj lämplig kanaltyp. Nu skall kanalen dyka upp i rapporten vid nästa uppdatering (uppdatering sker en gång i timmen). För pulskanaler finns valen “Fastbränsle”, “Elförbrukare”, “El värme” och “El total”. För temperaturkanaler finns valen “Utomhustemperatur” och “Inomhustemperatur” (inomhustemperatur är fn. ej med i rapporten).

Om det är detta du syftar på ?

Då ska man bara ändra till fast bränsle under den kanalen så ska den poppa upp i grafen ?
Loggat
DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-06-21 07:09 »

Nu på morgonen så verkar det ha kickat igång med grafen Leende (smiley)

Men nu står det KG , om jag vill ha det i liter iomed det är en flödesmätare hur ändrar man detta ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-06-21 07:58 »

Det Andreas menar är nog att det som står i manualen är det som för tillfället är möjligt att göra.
Det går alltså inte få med annat än de storheter som nämns i manualen i rapporterna, och ändrar du typ av kanal från flöde till fast bränsle så ändras enheten automatiskt till KG.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-06-21 12:26 »

Jo precis, det jag menar är att det som står i manualen gäller.

Under rubriken Rapporter står "Rapportfunktionen gör det enkelt att i detalj hålla koll på sin energiförbrukning...", inget om vattenförbrukning eller att funktionen går att använda vilken kanal som helst.

Men det finns alternativ. Om man skummar igenom manualen och läser under rubriken Grafer/Stapeldiagram så står där att stapeldiagram kan skapas för helt valfria kanaler. Kanske det kan vara något?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-06-25 23:42 »

Jo det funkar det med , men är kanske nåt som kommer i framtiden , att man kan sätta liter istället för KG ?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-06-26 11:06 »

Det kommer aldrig att gå att sätta liter istället för kilo för en fastbränslekanal. Det är inte så enkelt som att ändra enhet. Rapporten är enbart gjord för energiförbrukning. Fastbränsle betyder flis eller pellets och när en kanal defineras som fastbränsle sker en omräkning till kWh som adderas till "el värme", det blir väldigt tokigt om en flödeskanal sätts som fastbränsle. Dessutom skulle ett sådant upplägg göra att de som faktiskt vill mäta fastbränsle inte samtidigt kan mäta vattenförbrukning.

Däremot kommer vattenförbrukning med stor sannolikhet som ett separat val i framtiden i samband med översyn av rapportfunktionen, det finns fler önskemål.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-06-26 13:05 »

Kalas bara det blir rätt så Leende (smiley)
Loggat
DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-11-18 06:53 »

Det kommer aldrig att gå att sätta liter istället för kilo för en fastbränslekanal. Det är inte så enkelt som att ändra enhet. Rapporten är enbart gjord för energiförbrukning. Fastbränsle betyder flis eller pellets och när en kanal defineras som fastbränsle sker en omräkning till kWh som adderas till "el värme", det blir väldigt tokigt om en flödeskanal sätts som fastbränsle. Dessutom skulle ett sådant upplägg göra att de som faktiskt vill mäta fastbränsle inte samtidigt kan mäta vattenförbrukning.

Däremot kommer vattenförbrukning med stor sannolikhet som ett separat val i framtiden i samband med översyn av rapportfunktionen, det finns fler önskemål.


Hur har det gått med vattenförbrukningen ?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-11-19 10:18 »

Det är tyvärr fullt upp med annat, räkna med Q1 2013.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!