E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 12:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mäta pelletsförbrukning  (läst 21545 gånger)
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2011-05-16 19:05 »

Det kanske vore ett enklare alternativ.  Va?
Den går helt klart längre intervall - tills pelletsen täcker för en nivågivare/ljusdiod.
Dock matar den 6 min innan den slår av om förrådet tomt. Sen vid spånig, mindre pellets upplever jag det som den går längre...

Har ju även en P3IQ monterad på snurrskiva där.  Cool
Dock har den än mer problem med att det blir felvärden. (Sämre snurrskiva tyvärr, och ett alternativ jag lagt på is då Internskruven var mer intressant.)

Vilket relä skall man montera på externmotorn? Länkar.
Har satt en vanlig 220V stickpropp ansluten till en enkel elenergimätare alá Clas Ohlson för motorn...

Tack för ALLA ERA RÅD & TIPS!  Glad

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2011-05-17 12:14 »

Jag är ännu inte övertygad om att relä är rätt i ditt fall. Hur stort är mellanlagret som externskruven fyller, eller kanske snarare hur många gram pellets får plats mellan undre och övre nivågivare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2011-05-17 16:14 »

Citat
Behållarvolym Internförråd ca 3 liter = 1,8 kg
Så står det i bruksanvisningen. (Se tidigare länk.)

Tänker jag fel när jag manuellt kör ur pellets och fyller en 10 liters hink.
Kontrollerar värdet för kanalen Externskruv som är inställd på 1 puls per enhet.
Gör testet en tre-fem gånger och får fram att snurrskivan på externskruvens P3IQ anger 104 pulser per fyllning.
Räknar då 104/6,5 (Antal kilo som 10 liter pelletsen väger.) får då 16 pulser per kilo?

För när jag ställer in så på den skruven upplever jag ej rimliga värden tycker jag.
Känns som för mycket per dygn...??  Va?

Internskruven har jag gjort på samma sätt men lagt till en faktor på tre som gör att jag upplever mer stämmer mot åtgång. (Törs ej röra den inställningen nu.)
Även om det blir fel får jag en trend och kurva i rapporter att jämnföra med.

Labbar som det är just nu med Externmotorn och önskar en mer tillförlitlig mätning, alternativt en typ av "radering/justering-data-inom-tidintervall"-knapp...

Tack för Era råd.

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-05-19 08:52 »

Behållarvolym Internförråd ca 3 liter = 1,8 kg

1,8 kilo är bortåt 9 kWh, är inte det alldeles för dålig precision?

Tänker jag fel när jag manuellt kör ur pellets och fyller en 10 liters hink.
Kontrollerar värdet för kanalen Externskruv som är inställd på 1 puls per enhet.
Gör testet en tre-fem gånger och får fram att snurrskivan på externskruvens P3IQ anger 104 pulser per fyllning.
Räknar då 104/6,5 (Antal kilo som 10 liter pelletsen väger.) får då 16 pulser per kilo?

Det låter rätt. Men så få pulser per enhet är inte bra, det blir stora avrundningsfel. Och kanske missar pulsmodulerna pulser, dels är det knepigt att justera in dem alldeles rätt i snurrskiveläget och dels får rotationshastigheten inte vara för hög.

Och att din matning går i sekundsintervall gör inte saken bättre med avrundningsfel, du har helt enkelt en ganska knepig pelletstransport.

önskar en mer tillförlitlig mätning

Som sagt, du har en knepig matning, att mäta på din internskruv med "relämetoden" när gångtiderna är så korta sliter snabbt på reläet. Det skulle istället behövas något icke-mekaniskt, men det finns inte tid att ta fram och testa en sån lösning just nu, så det får vi i så fall ta längre fram.

Och att mäta på externskruven känns som en halvmesyr när precisionen blir så dålig.

Men vill du ändå prova med relä på intern- eller externskruv så behöver du ett relä med 230V spolspänning som kopplas parallellt med skruven så det är draget när skruven går. Fråga en elektriker om du är osäker.

alternativt en typ av "radering/justering-data-inom-tidintervall"-knapp...

Möjligheten att redigera data kommer på sikt. Tyvärr går det inte att säga när eftersom vi arbetar med saker som är svåra bedöma hur länge de tar få klara.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pelle30
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2011-06-04 18:50 »

Fastbränsle rapporten visar stapel men noll kilo ,och räknaren under "kanaler" fungerar inte (mitt eget fel),
jag tog bort det som stog under "beräknade kanaler"
Kan någon hjälpa mig med vad som ska skrivas in där igen.
Tack på förhand...
Loggat

Pelle
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2011-06-05 08:53 »

Hej "pelle30".

Tyvärr hjälper det nog inget, men jag har inget inställt på "Beräknade kanaler".

Kör med snurrskiva på internskruven och en P3IQ monterad.
Går hyfsat om än jag då och då får att den ställer sig och "pulsar" som typ den ej vet vitt eller svart...  Obeslutsam

Då skulle jag önska en "Radera data"-knapp för att ta bort felvärderna, alternativt möjligt justera manuellt.
Nu har Andreas hjälpt mig och tagit bort hel-timmes värden vid fel. Leende (smiley)

Hoppas det löser sig för dig.

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2011-06-05 13:38 »

Fastbränsle rapporten visar stapel men noll kilo ,och räknaren under "kanaler" fungerar inte (mitt eget fel),
jag tog bort det som stog under "beräknade kanaler"
Kan någon hjälpa mig med vad som ska skrivas in där igen.
Tack på förhand...

Det första du bör kontrollera är att Logger 2020 genererar/registrerar pulser när brännarskruven går.

Gå in i inställningsmenyn på Logger 2020, välj eltest och den ingång till vilken du anslutit ditt relä (texten "Ing. 1" eller "Ing 2." blinkar i teckenfönstret när respektive ingång är vald). Starta brännarskruven, blinkar/piper loggern 2 gånger i sekunden? Om inte ta en liten bit kopplingstråd och bygla mellan +12V och ingången, blinkar/piper loggern 2 gånger i sekunden då?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-07-28 10:31 »

Citat
Då skulle jag önska en "Radera data"-knapp för att ta bort felvärderna, alternativt möjligt justera manuellt.
Nu har Andreas hjälpt mig och tagit bort hel-timmes värden vid fel.

Börjar få en del felaktiga perioder som jag skulle vilja ta bort utan att begära att Andreas skall hjälpa mig varje gång. Generad
Det stör mig att rapporterna blir fel och det är lätt se vilka timmar som den ställt sig och "pulsat".

Hoppas det kommer någon sån funktion.

Tack än en gång och fortsatt trevlig sommar på Er!  Leende (smiley)

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!