E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 11:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mäta pelletsförbrukning  (läst 21543 gånger)
pelle30
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2011-04-08 16:21 »

Jag har önskemål om att kunna göra egna formler i beräknade kanaler.
Har monterat ett relä på pelletsskruven (och även sekundräknare) och tagit in den på en digital ingång.
Har sedan klurat på en enkel formel som tar hänsyn till bulkvikten på pelletsen.
9,31*1/0,62=15  "0,62" är bulkvikten och "15" är antalet sekunder skruven går för att få ett kg, så jag har tänkt att det totala antalet sekunder mellan sotningarna delat med "15", då får jag pelletsförbrukningen i kg.
(Har kontrollerat den beräknade vikten mot verklig, och det stämmer ganska bra.)

Man kan ju gå vidare och göra en beräkning på kg/timmen (tiden brännaren går, har även ett relä där.)

Skulle även vilja ha möjlighet att resetta räknarna på vebben, och även eventuellt resetta räknaren med en digital ingång
som går hög. (Montera en sotarknapp typ.)
Loggat

Pelle
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-04-09 09:23 »

Det finns redan två olika metoder för att mäta pelletsförbrukning. Bägge gör att man kan se staplar för timmar, dagar och månader (relaterat till utomhustemperatur) i energirapporten i webbtjänsten, och även se räknare på kanalsidan och i systembilden (som går att nollas genom att sätta "Räknare korrigering" i kanalinställningarna).

En metod är att använda en P3IQ pulsmodul som detekterar en roterande skiva med svarta och vita fält fäst på brännarskruven. Det är dock lite halvrackligt att montera och justera in, känsligt för omgivningsljus om man inte skärmar ordentligt, samt ger ryckigt/brusigt momentanvärde på grund av mekaniken. Se tråden Använda P3IQ för pellets mätning?.

En bättre metod är att låta ett relä som dras då brännarskruven går sluta en av loggerns interna pulsingångar mot +12V, samt aktivera "Tid till puls-läget" så att loggern ger själv 10 pulser per sekund så länge pulsingången är sluten. I Pulser per enhet skriver man sen in antal pulser per kilo. Exempel: skruven körs 5 minuter med tidtagarur och på den tiden matas 1319 gram. 5 minuter är 5*60=300 sekunder och på 300 sekunder går det 300*10=3000 pulser. Pulser per enhet blir då 3000/1,319=2274. "Tid till puls-läget finns än så länge bara i testmjukvara, säg till om du vill prova.

Att även göra det möjligt mäta pelletsförbrukning via IO-modulen kan nog komma i framtiden, men då det redan går på annat sätt har det låg prioritet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pelle30
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-04-09 19:59 »

Givetvis vill jag prova mjukvaran till "tid till puls-läget", det var ett mycket bra tipps du kom med Andreas.
Jag drar bara en extra kabel till loggermodulens pulsingång. (Har tänkt ha kvar inkopplingen till IO-modulen, så att jag enkelt kan se om det har matats fram pellets till magasinet på brännaren.)
Har använt ett vanligt kretskortsrelä för 220 V~(best nr 504333), och en Bauser sekundmätare (har även en timräknare på brännaren) köpt på conrad.se
Det är verkligen värt en titt på Conrad för den intresserade, dom har massor med nyttiga och onyttiga prylar...
Loggat

Pelle
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-04-10 16:06 »

Om du tittar under "Konto" ska du nu se testmjukvara version 110315. Uppgradera din logger 2020 till den. Klicka sen "Ändra" under "Givare" för någon av loggerns interna pulsingångar och kryssa rutan "Tid till puls-läge". Loggern ger nu sig själv 10 pulser per sekund så länge det är kontakt mellan +12 och pulsingången. Funktionen går att testa genom att aktivera "eltestet" i loggerns inställningsmeny, då indikeras var 4:e puls med ljud och diodblink när ingången är sluten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pelle30
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-04-11 00:58 »

Tack Andreas.
Ska prova när jag har sovit klart i morgon (jobbar natt just nu...)
Ha en bra dag...eller natt  Leende (smiley)
Loggat

Pelle
rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-04-11 19:26 »

Jag har kört testprogramvaran en tid nu och kan rapportera att tid till puls-läget funkar alldeles utmärkt! Ett enkelt sätt att logga pelletsförbrukning för alla som har möjlighet att koppla in ett relä parallellt med pelletsskruven. Tack för det, Andreas!

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-04-12 09:15 »

Roligt höra att det fungerar Jonas! Tack så mycket för att du testade och framför allt för att du tog upp ditt problem, utan dig hade funktionen inte funnits.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-05-12 09:24 »

Hej!

Detta låter mycket intressant då min pulsmätning med en P3IQ modul monterad mot en snurrskiva på internmotornsaxel gett lite fel-värden då och då.
Går bättre nu med en nyare snurrskiva, men ändock orolig ej fullt tillförlitligt.

Finns det lite mer info, skisser hur man kopplar in detta relä och vilka plintar på Logger2020:an?
Bifogar en el-skiss för min Janfire Flex brännare.

Tack på förhand.

Mvh

Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-05-13 08:01 »

Förutsatt att doseringsmotorn går på 230V behövs ett relä med 230V spolspänning. Reläets spole kopplas parallellt med doseringsmotorn så att reläet är slutet då skruven går. Reläets utgång kopplas till plint 8 och 10 eller plint 9 och 10 på Logger 2020. Som alltid när det gäller 230V skall behörig elektriker anlitas.

Har lagt upp testmjukvaran på ditt konto, se inlägg #3 i den här tråden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-05-15 11:50 »

Brun och vit skruvplint mot jord ger 220V vid matning på internskruven.
Oerhört korta matningar (~1 sek) vid drift.

Då jag ej är någon expert på detta samt försöker hålla kostnaderna för detta "loggnings-tokerier" (Som regeringen säger.) undar jag om:

Något tips på ett relä som man kan använda? (Länk Conrad, ELFA el.dyl.)
Samt kopplingsanvisning just för reläet?

Tack än en gång för Era råd & tips.

Mvh
Pa

Ps. Mjukvarumässigt uppdaterar jag nog först när jag har donat klart med hårdvaran - tack för hjälpen. Ds.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-05-16 07:51 »

Så korta gångtider? Då är nog ett mekaniskt relä olämpligt. Kanske skulle du försöka få tag i en 230V-diod från Rickard. 230V-dioden kopplas parallellt med skruvmotorn så den lyser när motorn går. Sen monteras en fotosensor, dvs. en vanlig elmätarsensor, dikt an mot dioden och ansluts mellan plint 10 och 8 eller 9.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-05-16 08:34 »

Internskruven verkar har så korta gångtider vid drift.

http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE%20FLEX-A%20MED%20NYA%20DATABOXEN/Installationsanvisning_Janfire_Flex2-a_NYA_DATABOXEN.pdf sidan 15 visar "Dosering" = internskruven vid uppstart och sedan står det;
"Doseringen sker normalt med 1 sekunds matningar och olika långa väntetider i respektive effektsteg."

Går det inte använda den P3IQ som jag redan har sitter där?
Har den ju nu som "Avläsning av snurrskiva/axel", men kanske går använda för "Avläsning av blinkande lysdiod" eller "Avläsning av pulsutgång" (Vilken typ av puls ansluter man då?)?

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-05-16 09:20 »

230V-dioden kopplas parallellt med skruvmotorn så den lyser när motorn går. Sen monteras en fotosensor, dvs. en vanlig elmätarsensor, dikt an mot dioden och ansluts mellan plint 10 och 8 eller 9.

Eller vänta förresten det är måndag morgon och jag har inte vaknat än. När jag tänker efter fungerar nog inte 230V-diod och "vanlig" fotosensor med tid-till-pulsläget på grund av att 230V-dioden blinkar med 50 Hz. Men kanske går det med en filtrerad ljussensor.

Går det inte använda den P3IQ som jag redan har sitter där?

Inte till tid-till-pulsläget, det finns bara för de interna pulsingångarna på Logger 2020.

Men ja kanske fungerar det med extern pulsmodul och 230V-diod om du räknar med 50 pulser per sekund, i så fall behöver du inte uppgradera din logger. Men först måste vi reda ut om din matningsfaktor fungerar med 50 pulser per sekund, hur många sekundsmatningar krävs det för din skruv att mata fram 1 kilo?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-05-16 16:09 »

Oops den var lurig...
Det jag kan se är i "Rapporter" 110509 kl 19:00 genererades 1 kg.

Har inställt på 350 pulser per enhet på givaren 16 som är Internskruven. Oerhört svår kalibrerat, men känslan är att det är rimliga siffror.
Detta värde är fram räknat efter att manuellt fyllt en 10 liters hink med pellets, vilket skall motsvara 6 kg. (0,6 kg=1 l)
Gjorde den beräkningen flertal gånger  för att med ”Räknare korrigering” kunna ställa in så man kan se antal kg på ”Räknare” i sidan ”Kanaler”.

Internskruven går ej i sekundmatningar enbart. (Se länken och funktionsdiagram s.15 ovan.)
Vid uppstart matar den längre (ca 55 sek) t.ex.

Mvh
Pa

Ps. Kanske lättare få till en "Radera tid-knapp" då jag nu mer sällan har fel på den snurrskiva som sitter där. Ds.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-05-16 17:47 »

Eller ett relä på externskuven, om den snurrar längre tider?? Eller går den för sällan så det blir missvisande?

Jonas
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!