E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 07:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Design fråga på Logger2020  (läst 5756 gånger)
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2011-03-30 22:47 »

Hej igen!

Ni kanske önskar att min aktivitet kyls ner lite  Med glimten i ögat (blinkande)

Så, till frågan/önskan.

Vi på Cenitek har sett ett behov av att dölja anslutnings plinten där kablarna skruvas fast. I min lilla järna har jag designat en plast del som styrs på efter att allt är anslutet. kort och gott ett täcklock som har spår på insidan som passar mot kretskortet. Så när allt är klart och plast kåpan är dit monterad ser det mer färdigt ut. Inget öppet kretskort.

mvh
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
www.cenitek.se
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-03-31 08:56 »

Du tänkte som kärnkraftverket Fukushima? Leende (smiley) Nej då inte alls, det är bara trevligt med ideer och frågor.

Ja det är en bra ide. Dessvärre är utvecklings-/start-/verktygskostnaden för att ta fram plastdetaljer ganska hög. De pengarna är nog bättre investerade i en helt ny kapsling.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-04-01 09:00 »

Hade ett möte igår om den typen av saker, och det ÄR dyrt.
Enstaka detaljer kostar typ 10 000 kr för verktyg, och själva detaljen inkl maskinbearbetning kostar ca 100 kr/st.
Slå ut det på 1000 enheter så blir det 110 kr/st + moms, pris ut till kund ca 150 kr.
Detta avser vacumformade detaljer.
Formsprutade detaljer blir billigare/st, men då kostar verktyget 60-80 000 kr.
Slå ut det på 1000 enheter så blir det ca 60 kr + moms, alltså en dryg hundring/kåpa.

Som Andreas skriver gör detta att en helt ny kaspling i så fall är en vettigare investering.

Är det någon i forumet som har bra kontakter inom formsprutningsindustrin får ni gärna sammanföra mig med någon, som vanligt är det en djungel när man skall försöka välja leverantör...
Loggat

Lyckebo
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-01 13:37 »

Det finns ju fina lösningar i aluminium, det kanske kan vara något.
Jobbar själv med att detta, både framtagning av profil och bearbetning.
 
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!