E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 01:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: M-Bus alternativt Lon  (läst 5841 gånger)
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2011-03-29 17:55 »

Hej på er!

Jag har läst ett antal önskemål om ditten och datten. Alla förslag är väl i sitt syfte relevant, men jag har också en förståelse för ert projekt att utveckla denna produkt inom rimliga priser och risktagande.

Jag var i dag kontakt med en Teknikansvarig på Jämtkraft angående att överföra mätvärden från den primära delen i fjärrvärme, vilket dom visade sig vara otroligt villiga att vara till hjälp med. Kort och gott kunde jag bara få ut 10kWh per puls om jag kopplar (open connector).

Han rekomenderade mig att försöka mig på M-bus, för det menade han på var den nya grejen inom fjärrvärme. Puls avläsning var liksom ute, och skulle man använda data från fjärrvärme i syfte att energi effektivisera så behöver man snabbare data, så man får mer realtids data.

Alternativet var Lon, men det pratade han inte så mycket om. Han meddelade att vi endast behövde ansöka om inkopplande av extern mät utrustning för att man då skulle få öppna plomberingen och montera. Men som sagt, han rekomenderade M-Bus för att om dom bestämmer sig för att koppla in en annan läsare så kanske det inte fanns puls längre på det nya mätarna som kommer.

Så min önskan.....om ni kunde hitta något sätt att sammanfoga dessa.

M.V.H

Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
www.cenitek.se
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-03-30 06:32 »

Ja, Mbus är onekligen intressant då det finns på i princip alla typer av energimätare, i vart fall som tillbehör, jag har noterat önskemålet.
Loggat

Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-05-06 22:01 »

Ser att det inte är allt för enkelt. tittar man på andra tillverkare så har dom olika programvaror för olika typer av räkneverk. Så jag förstår absolut att det inte är det enklaste projeket.

Frågan är om tillverkaren av räknaren bistår med mbus programmet helt fritt eller om dom rackarna ska ha licens???

För mbus är onekligen behövligt nu och framöver.

Nu vet jag att ni har häcken full. Keep up the good work boys.

mvh
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-05-09 10:51 »

Ser att det inte är allt för enkelt. tittar man på andra tillverkare så har dom olika programvaror för olika typer av räkneverk. Så jag förstår absolut att det inte är det enklaste projeket.

Så svårt är det inte men som jag förstått det kan det krävas en smula anpassning för varje typ av enhet då varje enhet har sin egen kommandouppsättning. Om jag gör ett försök till halvdålig liknelse är det som att alla svenskar pratar svenska men alla vet ändå inte vad panegyrik, transumt och delinkvent betyder.

Frågan är om tillverkaren av räknaren bistår med mbus programmet helt fritt eller om dom rackarna ska ha licens???

Är lite osäker på vad du menar. Själva kommandouppsättningen borde vara dokumenterad i manualen till respektive enhet. Men jag skulle inte bli förvånad om programvara kostar pengar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!