E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 04:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rörliga bilder...animering...  (läst 22800 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2010-11-04 09:22 »

Skulle man kunna tänka sej att gränsvärdet skulle kunna ugöras av en formel eller ett villkor, se exempel nedan:

Ex 1)
Kanal 1 + 3

Ex 2)
Kanal 1 - Kanal 2 > 3 så skall område 1 fyllas, annars område 2

Nu är du inne lite på samma spår som Jonas i en annan tråd. Och jo det går att ordna men det är en del pyssel så det krävs en mycket bra motivering. Hur hade du tänkt dig att villkoren skulle användas rent praktiskt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2010-11-04 13:29 »

Aha du tänkte läsa ut driftslägen hos din pump utifån elförbrukningen. Enligt din tabell ser det ut som det ska gå att göra väldigt säkert, det finns alltså inga driftsfall där avläst förbrukning kan tänkas överlappa?

Erkänner att det var så jag tänkte.
Finns säkerligen fall där mina gränsvärden inte stämmer, så riktigt bra blir det inte med bara elförbrukning som inparameter.
Den rätta lösningen heter självklart A/DMIQ för att reda ut dessa saker.

Jo decimaler skall gå att ordna, ska dessutom lägga till stöd för negativa tal.
Glad
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2010-11-04 13:34 »

Nu är du inne lite på samma spår som Jonas i en annan tråd. Och jo det går att ordna men det är en del pyssel så det krävs en mycket bra motivering. Hur hade du tänkt dig att villkoren skulle användas rent praktiskt?

Måste i ärlighetens namn erkänna att det är för att kunna lista ut driftsfall med hjälp av formler och villkor.
Tanken är säkert god, men om det är värt besväret är en annan sak.
Det är såklart A/DMIQ som är det som bör användas (så snart diod/spole finns som tillbehör).

Större nogrannhet på gränsvärdet får räcka.
Skrota mitt önskemål om formler/villkor...

Mvh/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2010-11-04 13:43 »

Finns säkerligen fall där mina gränsvärden inte stämmer, så riktigt bra blir det inte med bara elförbrukning som inparameter.
Den rätta lösningen heter självklart A/DMIQ för att reda ut dessa saker.

Fast går det bra att läsa ut driftslägena via elmätaren kopplad på pumpen är det givetvis det bästa, ju enklare installation detsto bättre. Men en nackdel jag kommer på är eftersläpningen när pumpen/elmätaren går från hög till riktigt låg effekt, då kan det vara långt mellan pulserna och tar därför tid innan effekten går ner och status detekteras korrekt. (Fördel i så fall ha en mätare med så många pulser per kWh som möjligt.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2010-11-04 13:45 »

Måste i ärlighetens namn erkänna att det är för att kunna lista ut driftsfall med hjälp av formler och villkor.
Tanken är säkert god, men om det är värt besväret är en annan sak.
..
Skrota mitt önskemål om formler/villkor...

Det är alls inget fel i att räkna ut drifsfall med formler, har du lust så berätta gärna hur du tänkte, kanske kan det vara något det går att spinna vidare på.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2010-11-04 19:03 »

Aha du tänkte läsa ut driftslägen hos din pump utifån elförbrukningen.

Så gör jag också, då kan man använda de digitala ingångarna på A/DMIQ till annat. Glad

// Anders
Loggat
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2010-11-04 21:55 »

Hej Andreas,

Att försöka lista ut driftsfall med bara elmätaren går kanske bra, men kan man sätta upp ytterligare ett villkor där t.ex. en temperatur är över eller under ett gränsvärde, eller om differensen mellan 2 temperaturer är större/mindre än ett värde tror jag man får en större flexibilitet.

Ett exempel)

Min elmätare loggar 1750 W.
Då kan det vara VV-laddning på gång, men det skulle också kunna vara VV-laddning på gång om det är riktigt kallt.
Logiken för att se det skulle kunna vara:
Om gränsvärde 1700 överskrides OCH (framledningstemp-returledningstemp)<6 ==> VV-laddning, annars ==> värmeladdning
Detta villkor gör att jag vet vilket läge växelventilen har. Värme-laddning ger alltid en tempdiff på min 6°C.

Men som sagt, jag inser att jag behöver A/DMIQ Med glimten i ögat (blinkande)

Mvh/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2010-11-08 13:38 »

Hej Andreas,

Kom på en variant till.
Att kunna specificera nån form av intervall,se exempel nedan.

Ex)
s=El värme;0.12;0.6;x;y;color1;color2

I exemplet ovan vill jag att fältet med koordinaterna x,y skall färgläggas med färg color1 om värdet är mellan 0.12 och 0.6.
Är värdet utanför intervallet skall det färgläggas med färg color2.

Hoppas mina förslag var begripliga Med glimten i ögat (blinkande)

Mvh/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2010-11-10 07:15 »

Att kunna specificera nån form av intervall...

Mycket bra synpunkt, ska försöka ordna det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2011-10-22 18:09 »

Är det möjligt att ha rörlig systembild och hur gör man iså fall?
Loggat
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2011-10-22 18:26 »

Är det möjligt att ha rörlig systembild och hur gör man iså fall?

Jag hittade nog hur man gör. Jag e ny på logger2020, ursäkta om det blir många frågor som jag sedan svarar på själv.

Man ska använda s=-funktionen i systembilden för att kunna "animera".
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2011-10-23 10:51 »

Ingen fara, men läs gärna manualen innan du frågar. Leende (smiley)
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Systembild

Man kan inte få en rörlig/animerad bild, däremot kan man färglägga områden i bilden beroende på mätvärden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!