E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 01:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Var placera mätsensorer i en Bahco Minimaster FTX  (läst 11065 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2012-01-03 14:40 »

Läste i forumet "Önskemål" här bredvid om att mäta verkningsgrad i ett FTX aggregat. Då jag själv har en sådan verkade detta mycket
intressant att få koll på detta.
Min fråga är var är bästa stället att stoppa in tempsensorerna då anslutninsrören sitt väl inbyggda i vägg?
Eller är det bara att borra några hål i själva aggregatet vid fläktarna nånstand och börja mäta?
Är det någon som kanske har gjort detta på en Bahco Minimaster FTX ?

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-01-03 18:58 »

Hr du någon bild på hur aggregatet ser ut? (När det är öppet)
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-04 00:51 »

Jag ska ta en bild eller 2 på min under morgondagen och lägga upp här.
Hittade en manual på nätet med en hyfsad bild som jag gjorde en skärmkopia av. Bifogar den här.
Hela manualen hittade jag här:
http://www.brfbalder.se/manualer_for_varme_ventilation_och_grasklippare.html

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-01-04 12:40 »

Här är nu en nytagen bild på den.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-01-04 13:50 »

Jag tycker det borde gå använda någon av de befintliga kabelgenomföringarna för att dra in givarkablarna i respektive kanaler.
Tilluft före/efter vvx
Från luft före/efter vvx.

Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-04 15:09 »

Ok, tack för svar, will do !

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-10 12:33 »

Nu har jag lagt in 4 tempsensorer inne i luft vxl. Verkar inte funka så himla bra då de visar lite galna siffror.
Jag antar att i kanalerna kommer luft att påverka varandras givare när de endast sitter mellan en plåt för luft in resp luft ut inne i själva
värmeväxlaren. T.ex. utetemperaturen visar -5 grader då insugsluften inne i själva växlaren kan visa -1 grad.
Även förvärmd luft som blåser ut i rummen visar i växlarens givare +12 grader när inomhustemgivaren i hallen kan visa +21 grader.
Verkar som jag nog får tänka om och placera om givarna en bit från själva växlaren med insitick i rören en bit från själva växlaren för att visa faktisk temperatur.

Se bifogad System Bild:
http://e-logger.se/pub?Morby&p=1

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-12 21:57 »

Jag har också tänkt mäta återvunnen energi och COP på mitt FTX-agg. Det är ett Systemair och jag använde befintliga genomföringar och satte givare där aggregatets egna givare sitter. Verkar funka fint.

Aggregatet har konstantflödesstyrning så jag har skapat en beräknad kanal för effekt med konstant. Återvinner just nu knappt 1kW och den drar ca 90W. Det blir trevlig COP det!

En sak jag undrar är om man kan få räknare på en beräknad kanal för effekt? Jag har läst manualen och klickat runt bland inställningar men det verkar ju inte så tyvärr. Optimalt är att få ut rapport med el total, el värmepump, el ventilation, el hushåll, ventilationsförluster och återvunnet. Alltså samma data som man får i en energikalkyl för sitt nya hus.

Sedan vore det fint att få in flödet som variabel så att värdena stämmer när man forcerar ventilationen. Man kanske kan koppla in en enkel tryckgivare (Motorola MPX tex) och skicka in på analogingång på ADMIQ. Sedan tillåter man att kunna skriva in variabler/kanaler istället för bara en konstant.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-01-13 05:21 »

Nu har jag lagt in 4 tempsensorer inne i luft vxl. Verkar inte funka så himla bra då de visar lite galna siffror.
Jag antar att i kanalerna kommer luft att påverka varandras givare när de endast sitter mellan en plåt för luft in resp luft ut inne i själva
värmeväxlaren. T.ex. utetemperaturen visar -5 grader då insugsluften inne i själva växlaren kan visa -1 grad.
Även förvärmd luft som blåser ut i rummen visar i växlarens givare +12 grader när inomhustemgivaren i hallen kan visa +21 grader.
Verkar som jag nog får tänka om och placera om givarna en bit från själva växlaren med insitick i rören en bit från själva växlaren för att visa faktisk temperatur.

Se bifogad System Bild:
http://e-logger.se/pub?Morby&p=1

/Lars

Givarna borde inte kunna visa för lite, om de inte ligger an mot en plåt som kyls av motströmmande luftflöde.
Jag antar därför att de givare som visar "för lite" ligger an mot värmeväxlande ytor och påverkas av detta.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-01-13 10:37 »

Hej,
Jag var noga med att låta tempgivarna hänga fritt i luftutrymmet och inte ligga an mot nån plåt.
Bifogar en bild med 4 pilar där de 2 översta pilarna visar de som är synliga när jag tog bilden.
De andra 2 sitter inskjutna i ett borrat hål och sticker ut på andra sidan plåten, fritt i luften alltså.
Så jag antar att själva luften i växlaren där givarna nu finns ligger i "störd" luft på nåt vis?

Kanske jag ska lägga in detta i Värmepumpsforumet om någon där kanske kan bringa nån klarhet i detta innan jag river
ner givarna och flyttar in i själva rören i stället?
« Senast ändrad: 2012-01-13 10:40 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012-01-13 14:40 »

När man tittar på din bild så visar ju frånluften 16 grader, och det kan inte vara möjligt, om du inte håller på att härda dig.
Givarna visar inte för lite, det kan jag gå i graven på, det måste vara nåt annat som spökar, läckage mellan till/frånluft?
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-01-13 17:33 »

Nä' härdar mig själv försöker jag mig inte på!  Glad
Jag misstänker ett stort läckage i själva luckan som faktiskt glipar lite, nån millimeter då jag ser dammsamling i hörnet på själva ytterluckan.
Ska fixa till den i helgen och följa upp tempvärdena sen. Glipar det fortfarande efter detta sätter jag på ordentligt med packtape som tvingar luckan att vara helt stängd och inte släppa ut eller in nån luft.

/Lars
« Senast ändrad: 2012-01-13 17:35 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!