E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 01:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Solvärmestyrning  (läst 7898 gånger)
Bengt
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2011-11-11 16:25 »

Stämmer det att Logger 2020 kan användas för att styra en solvärmeanläggning? I så fall finns det flera saker jag undrar över.

- Hur tillförlitlig är Logger 2020? Med tanke på att den sitter ihop med långa kablar (1-wire) som fungerar som utmärkta antenner kan man ju tänka sig en ökad känslighet för åska. Någon som sett några problem där? Är det bruligt att sätta skydd på 1wireslingan? T ex transientskyddsdioder?

- Om man nu kan tycka att det är OK att låta Logger 2020 vara hjärna i sitt värmesystem, klarar den av jobbet? T ex måste den klara av att intelligent styra solslingorna som i ett solvärmesystem bör vara dubbla på både in och ut. I enklaste fall passivt (samma slinga i topp och botten med med en rak del mellan) men ibland aktivt styrda så systemet själv väljer om övre, undre eller båda i serie ska användas. Allt detta tror jag inte är busenkelt att ställa in och därför kanske man får acceptera att köpa denna styrning separat.

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-11-11 18:00 »

SunLogger är tillförlitlig, naturligvis inte lika tillförlitlig som en enkel solstyrning med bara passiv elektronik, men i klass med andra microprocessorstyrda solfångarstyrningar.
Nu är jag ingen expert på solvärmestyrningar, men de allra flesta använder väl långa kablar till sina tempgivare, (med trådlösa givare får man ju i princip ingen tillförlitlighet alls - när batteriet tar slut).
Visst finns det en viss risk med alla elektroniska enheter som har långa kablar anslutna till sig, men Logger 2020 är CE-märkt, och har testats med 20 000 Volts urladdningar mot kapsling, givare och kablar utan att sluta fungera. (ca 8 mm blixt vid urladdningen)
Det sitter transinetskydd inuti loggern, hur svårt det skulle vara att sätta extra skydd exernt kan jag tyvärr inte svara säkert på, men det torde väl vara möjligt - hoppas någon annan kan svara bättre på det.

Loggern har ett antal olika inställningsmöjligheter, både vad gäller vilken tempgivare som skall användas för reglering (om man har på flera nivåer i tanken) och om man skall ha skyddsfunktioner primärt för solfångare eller acktank.

Det finns en funktion som kan dumpa värme vid övertemp, men för att använda den behövs även en A/DMIQ-modul (för att komma åt ytterligare en relä-utgång).
På A/DMIQ sitter två reläutgångar, så den andra skulle du kunna använda för att manuellt styra om du vill använda en eller båda solslingorna.

Nu har jag aldrig hört talas om att man kör med dubbla solslingor, men det kanske är vanligt?
Upplys mig gärna.

Förklaring över de olika inställningsmöjligheterna: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_solf%C3%A5ngarstyrning
Loggat

Bengt
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-11-12 06:28 »

Jo, jag hittade ett inlägg angående åska och ni verkar ha gjort ett bra jobb med Logger 2020 som tycks vara väl skyddad. Bra!

Men angående trådlöst ska man inte samtidigt tänka strömlöst! För det första kanske man har el även vid givaren men det är besvärligt att dra kabel (t ex till ett uthus, jordkabel finns nedgrävd men jag vill inte gräva igen) eller så använder man solceller.

Med dubbla solslingor menade jag att solslingorna är uppdelade i en övre och nedre del. Aquaterm har en bra bild på detta:
http://www.akvaterm.fi/swe/Akva_std_vattentankar/Akva_Solar.69.html

Jag ska läsa på möjligheterna i manualen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-12 09:32 »

Kan du utveckla "tänka strömlöst" lite mer? Förstår inte riktigt hur du menar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bengt
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-17 20:07 »

Med "trådlös" menas ofta "strömlös" dvs det finns ingen strömkälla till apparaten som därför måste vara batteridriven och därmed måste också signalerna skickas trådlöst. Men vad är egentligen orsaken till att skicka trådlöst? Beror det på avsaknad av ström eller på avsaknad av kabel? Rimligen borde det vara kabel som är avgörande.

Så om jag i min källare visserligen har ett eluttag och därmed tillgång till ström kan jag ändå mycket väl vilja skicka trådlöst därför att jag inte vill dra en ny kabel. För helt klart är det besvärande att behöva byta batterier men det kan ju lösas på olika sätt. Finns det inte ström kan man ju också tänka sig solceller men signalen kan vi aldrig få fram annat än trådlöst om det finns ström men ingen kabel.

Här är ett solvärmesystem jag skulle vilja styra (jag har inte hunnit studera manualen ännu), skiktrören gör att styrningen blir betydligt enklare än med dubbla slingor:
http://www.stocksbro.se/media/8622/100201_stor.jpg

Funktionen att kunna dumpa övervärme låter som något som brukar kallas "laddning" (laddslinga). Med det menas att när systemet uppnått maxtemperatur dumpas överskottsvärme i t ex ett borrhål för att på så sätt "ladda" hålet med extra värme som kan tas ut senare av värmepumpen. Jag tänker dumpa överskottsvärme i krypgrunden för att ge avfuktaren lite hjälp.

Bilden längst upp i det här dokumentet från Råd & Rön http://www.allt2.se/jangabrielsson/Sol1.pdf visar vilken enorm skillnad det är med enkelslinga resp dubbelslinga. Numera används dubbeslslinga även från solpanelen och ventiler som kan välja om laddning sker i botten eller i toppen men det kräver mer intelligens. Skiktrören skulle eliminera det behovet om de fungerar så bra som tillverkaren hoppas. Det finns också tyska system som fungerar på samma sätt.

Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!