E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 20:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lambdasond  (läst 12775 gånger)
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« skrivet: 2011-09-13 07:43 »

Håller på att kolla lite på att sätta en lambdasond på min vedpanna och undrar nu om man kan koppla den till Loggern. Den ger tydligen 0,5-1V (smalbandslambda). Vad tror ni?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-09-13 09:08 »

Jag tror tyvärr inte att smalbandslambda är något att satsa på, smalbandaren har mycket smalt mätområde och är väldigt olinjär.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-09-13 10:48 »

Bredbandslambda då?
Typ denna www.hqtec.se/pc-74-3-mtx-l-bredbandslambda.aspx
« Senast ändrad: 2011-09-13 11:37 av frin » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-09-14 11:46 »

Länken fungerar inte, kanske är det något tillfälligt fel just när jag provar? Men ja en bredbandslambda borde fungera fint.

Hur som helst, vet inte hur hemma du är på elektronik? För att ta in analoga signaler via loggern behöver du en IO-modul. Dess mätområde är 0-5V. Så det ideala är om du hittar en syresensor som ger just 0-5V ut. Är utsignalen större än 5V måste den dämpas. Och är utsignalen alltför liten kan du behöva förstärka den, det är inte svårt, det krävs en operationsförstärkare och ett par motstånd.

Enda kruxet är att signalen kommer att visas som 0-100% (0%=0V, 20%=1V, 40%=2V osv) eftersom värdena från IO-modulen ännu inte går att skala om.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-09-14 20:37 »

Kollade också länken idag nåt fel tror jag. Nja vet inte om det är nödvändigt att logga med logger men känns lite fel att logga med 2 program, om du har tid kola länken när den funkar. Tror jag nöjer mig med att sätta en mätare och se när jag eldar kanske logger vid ett par tillfällen. Nu är det så att jag inte än köpt denna lambdamätare men bra sugen är jag. Kan va så att man fastnar med att sitta o kolla på denna mätare isf Loggern!!?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-09-15 07:59 »

Kollade också länken idag nåt fel tror jag.

Nej din länk verkar inte fungera. Hur mycket kostar den lambdagivare de säljer?

känns lite fel att logga med 2 program

Ah så det följer alltså med ett program. Kan ju tyvärr inte se det, men man vill väl ha in pannans temperatur i samma graf, går det?

Tror jag nöjer mig med att sätta en mätare och se när jag eldar kanske logger vid ett par tillfällen.

Hmm fast lite med poängen med att installera syresensor är väl att alltid ha den igång så att man kan följa upp hur pannan fungerar.

På tal om alltid, har du nån aning om livslängden på en sån där i en panna? Antar att miljön är både sotigare och aggresivare än i än bil. Går det byta ut bara själva sensorelementet till någon rimlig slant?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-09-15 14:22 »

Nu i dag funkar länken igen! Lambdasensorn går att byta ut, det bästa är om du kollar länken sedan står det download och där kommer programmen och en beskrivning hur man insatllerar oc kalibrerar mätaren.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-09-17 10:34 »

Ja nu fungerar länken. Produkten heter alltså MTX-L och kostar 1700:- inklusive rund display (eg. för bilmontage). Sensorn är en Bosch LSU 4.2 "5-trådig" och kostar 650:- att byta ut. I bruksanvisningen står att MTX-L kräver 12V 2A och alltid måste vara igång när den är installerad, annars kan den ta skada. Enkel kalibrering var 3:e månad i "free air".

MTX-L har 0-5V-utgång så det borde gå fint koppla in den till Logger 2020 via IO-modulen.

Men hur lämpad (mäter rätt gör den nog, tänker på hur länge den håller) själva sensorn LSU 4.2 egentligen är för fastbränsle är jag osäker över, det enda som står i Bosch datablad http://www.bosch-motorsport.de/pdf/sensors/lambda/LSU42.pdf är "Fuel compatibility gasoline/Diesel".

Programmet som följer med MTX-L heter LogWorks. Snabbtittade i manualen för det, blir osäker över "Max. Session Size 1 hr 30 minutes", är det något slags maxtid för varje loggning, eller kan den logga längre men att filerna delas upp?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-09-17 15:47 »

Jag kollade också lite på loggprogram och som det ser ut idag har jag panncentral ca 40 meter från huset och behöver då dra mer kabel eller sätta en dator där också.... som du förstår så blev jag väldigt intresserad men intresset avtog när jag insåg hur besvärligt det blev. Apropå sensorn och fastbränsle som ved ska det inte vara några problem, det finns en som byggt om sin vedpanna till en lambdastyrd sådan och det funkar tydligen bra. Att logga är kul men man kan inte bara sitta vid datorn och kolla siffror...fast nuförtiden blir det en hel del ändå. Tack för att du tittade och reflekterade.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-09-18 11:33 »

Så du loggar inget i panncentralen med Logger 2020 idag? Ofta behöver man inte dra mer kabel för att installera en IO-modul då det går samnyttja/omdisponera befintliga ledare för temperaturgivare.

Men visst, totalkostnaden på runt 3000:- för att få in syrevärden i systemet är ganska hög. Nog svårt räkna hem det även om man får bättre koll på förbränningen och kanske kan nyttja bränslet mer effektivt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-09-19 14:33 »

Jo jag loggar mycket i panncentralen, men jag lägger nog lambdan åt sidan ett tag. Håller på med en systembild nu och trixar inte helt lätt men kul. Jag har ju så fruktansvärt många givare och vill helst få in alla, men loggar 3 hus så trångt blir det.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-10-14 15:38 »

Enda kruxet är att signalen kommer att visas som 0-100% (0%=0V, 20%=1V, 40%=2V osv) eftersom värdena från IO-modulen ännu inte går att skala om.

Nu går det att skala om analoga ingångar för korrekt visning av mätvärden i webbtjänsten. Manual
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!