E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 18:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tryckgivar test  (läst 14381 gånger)
Ingalill
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2011-04-19 22:04 »

Hej alla

Har just monterat en tryckgivare som skall mäta trycket i systemet. Verkar funka just nu, men kan inte utesluta det förren jag mätat ett par dygn.

Vi kom fram till att man bör inte sätta givaren på tillopp då termostater kan störa trycket.
Syftet med att mäta tryck i ett vattenburet system är att kunna larma i fall trycket faller under ett givet värde för att antingen veta att man fått luft i systemet eller brusten ledning.

Återkommer med mer angående detta och hur det gått till.

mvh
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
www.cenitek.se
Loggat
jimmys76
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-04-20 12:03 »

Det verkar intresant att kunna mäta tryck i systemet.
hoppas det funkar bra.
Loggat
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-04-21 00:06 »

Jag kommer här efter att alltid skriva från Cenitek kontot. Ingalill är test konto för olika ideer som jag utför.

Åter till Tryckgivar montaget.

I följande beskrivning ingår följande komponenter:
Logger2020
A/DMIQ
P3301 tecsis

Beskrivning:
från givarens  kablar kommer vi att endast använda 3.

Brun (UB) monteras plint 3 (A/DMIQ)
Blå (0V/S-) monteras plint 1 (A/DMIQ)
Svart (S+) monteras plint 4 (A/DMIQ)

Jag matar givaren med 12V men output är max 5V. Man får ju ett litet problem då ett voltvärde görs om till % mellan 0-100%.

I givaren så kan man sätta vilken volt som är 0% och vilken volt som är 100%. Detta gav oss lite huvud bry till en början då vår analoga tryckgivare visar Ca 1,2Bar. Jag mätar ett värde på 1,48 volt först vilket visas som ca 28,3 i givaren.

Men, jag testar nu att sätta 0% som 1.oo Volt i givaren och 5.00 volt för 100%. Vi fick ett ganska nära resultat i en enklare omvandling. 10 skulle då vara väldigt nära 1Bar. Jag satt nu också två stycken larm, ett för <7 och ett för <5 vilket då under alla omständigheter betyder att mitt system har alldeles för lite tryck även om det inte exakt representerar måttet Bar.

Vår Energi kille och röris påpekar att denna givare bör sättas på returen då man inte märker i tryck att termostater och pumpar jobbar.

Kostnaden för detta äventyr är inte så direkt billigt. Men vi fick slanta upp ca 1500:- för givare och anslutningskabel. För det är en special anslutning på denna. Vore otroligt glad om ni kunde hitta en 0-5Bar givare 3 tråd för 500 kanske. Ge gärna tips på detta.

Här kan ni läsa om givaren
http://www.tecsis.de/en/druck/pressure-sensors/sensors-for-oem-applications/p3301.html

MVH
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
www.cenitek.se
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-04-21 08:38 »

Vad trevligt att du berättar om dina erfaranheter!

Angående billiga givare, skulle man kunna använda oljetrycksgivare för bilar? Antar de har resistansutgång som man får anpassa för. Sen är förstås frågan är hur linjära de är.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-04-24 10:08 »

Jag har en hemma, det är för 12volt som jag kan förstå. Men det är bara 2st stift. Jag tänkte ansluta i systemet och mäta vad det ger ut för volt så man inte en vacker dag får för högt tryck och bränner 900:- A/DMIQ.

mvh
Rickard Österlind
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-04-26 07:53 »

Har den bara två stift behöver du nog ansluta givaren i serie med ett motstånd så du kan bygga upp en spänningsdelare. Men för att få fram värdet på motståndet måste du ta en multimeter och mäta mäta resistansen på din tryckgivare. Mät vid säg 5 olika jämnt spridda nivåer, från noll till max inom det mätområde du behöver, och anteckna tryck och resistans så får vi ett hum om givarens karaktäristik.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-04-29 17:46 »

Troligvis är det 0-20 eller 4-20 mA signal (industristandard), och då är ett spänningsdelande motstånd på 250 ohm lämpligt.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-04-30 09:25 »

Hmm undrar om du kanske missade att det som dryftas är billiga tryckgivare á la oljetrycksgivare i bilar, industristandard är raka motsatsen till billigt. Har givaren dessutom bara två anslutningsstift totalt är strömutgång helt uteslutet, en strömgenerator kräver strömförsörjning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-05-02 06:49 »

Som du vet har jag arbetat länge inom styr/regler, och nära på alla våra givare hade bara 2 anslutningsplintar, och använde sig av en strömloop med 4-20 mA strömutgång, givarens elektronik matas av spänningen i loopen, och reglerar strömmen.
Efter att ha tittat på givartypen som refereras till i denna tråd så verkar det som att givaren har inbyggd spänningsdelare, och bara kan lämna en utspänning, funktionsprincipen på denna givartyp är dock densamma, med den skillnaden att man inte verkar kunna styra vilken utspänning man vill ha genom att själv välja motstånd.
För just våran A/DMIQ-modul verkar varianten med 0.5 till 4.5 Volt utspänning vara den mest lämpliga, matad med 5 Volt direkt från modulen bör den inte ha en större energiförbrukning än lite drygt 1,1 mA, och dessutom aldrig kunna riskera ge för hög utspänning.

Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-05-02 09:11 »

Hmm det är nog fortfarande en aning rörigt. Vi diskuterar nu tre olika slags givare här i tråden, först talas det om en färdig dyr 0-5V givare dvs. spänning ut. Sen föreslog jag billiga oljetrycksgivare för bilar dvs. antagligen resistans ut. Sen kom du in på dyra industrigivare dvs. ström ut.

0-20 mA-givare går inte att strömförsörja via två stift eftersom givaren behöver ström. 4-20 mA-givare går att strömförsörja via två stift (det är därför de börjar på 4). Men de går inte att strömförsörja med IO-modulen som hör till Logger 2020, IO-modulen mäter spänning och skickar inte ut den ström som behövs.

Att det är prisskillnad mellan enkla resistiva givare av den typ som sitter i bilar och 4-20 mA industrigivare handlar inte enbart om att det som säljs i industrin är "dyrt". En enkel tryckgivare kan bestå av en trådtöjningsgivare (en bit metallfolie som ändrar resistans när den deformeras av ett tryck), medan 4-20 mA-givare, förutom själva givarelementet, kräver kringkomponenter för strömutgången. På köpet ger kringkomponenterna också oftast linjär utsignal.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-05-02 09:15 »

OK, läste inte allt, utan förutsatte att diskussionen rörde den givare som först berördes.
Hur en oljetrycksgivare är uppbyggd har jag ingen aning om.
Loggat

Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-05-02 20:42 »

Härlig diskution Leende (smiley)

Det är så man tar sig framåt.

Systemet fungerar tip top. Vi har en beräknings modell för att få fram bar värde i stället för %

värde * 0,1 * 0,5

Summan är Bar.

För mig hade det varit super nice att kunna välja att det är bar som skall visas. Men jag vet grabbar, ni jobbar så svetten flyger Leende (smiley)


mvh
Rickard Österlind
rickard@cenitek.se
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-05-05 09:16 »

Ja hoppas du har nytta av diskussionen, det är ju liksom det som är meningen med att jag och Rickard nummer ett skriver här. Leende (smiley)

Att kunna skala om analoga kanaler talar vi om i tråden A/DMIQ mjukvarudefinition analog ingång. Det liksom mycket annat "smått" ligger på väntelistan, just nu är det en del mer tidskrävande saker i görningen.

Har du hunnit resistansmäta din tryckgivare än?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-05-06 21:52 »

Ja hoppas du har nytta av diskussionen, det är ju liksom det som är meningen med att jag och Rickard nummer ett skriver här. Leende (smiley)

Att kunna skala om analoga kanaler talar vi om i tråden A/DMIQ mjukvarudefinition analog ingång. Det liksom mycket annat "smått" ligger på väntelistan, just nu är det en del mer tidskrävande saker i görningen.

Har du hunnit resistansmäta din tryckgivare än?

Nä, jag har inte haft tid att koppla in min billigare variant ännu. Men det ska bli framöver.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!