E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 13:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mäta el-förbrukning med Ir-sensor, Funkar Kanon!!  (läst 12494 gånger)
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« skrivet: 2011-04-19 20:30 »

Kop kopplade in min Ir-sensor på elmätaren som ligger 50 meter från huset den 9 April. Har loggat och kollat med elmätaren om det stämmer, helt otroligt att det funkar så bra! Tryckte bara fast sensorn över dioden på elmätaren med kardborretejpen kopplade med Julas teleledning 4-ledare grävde ner den bara så inte gräsklipparen tar den (ca 10-15 cm) kopplade in på loggern och vips det funkade direkt! Snacka om enkelt, tidigare har jag kollat efter sådana där mätare som Fortum och andra säljer (trådlösa) men de sänder endast max 30 m, och går på batteri, inte bra. Detta är ett mycket bra alternativ tycker jag och fint med grafer och staplar för varje dag. Kan se direkt om spisen eller tvättmaskinen går eller andra elapparater som tar mycket ström. VVB och vattenpumpen tar 3 och 2 kw när de går så det blir ett riktigt skutt men de går inte långa stunder. Förrut hade jag ingen aning om hur mycket olika el apparater förbrukade el -men nu vet jag!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-04-19 20:37 »

Kul att du är nöjd.
Och ja, det finns onekligen nackdelar med moderna trådlösa prylar, fast visst är det en fördel när man skall montera...  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-05-19 09:14 »

Här kommer lite uppdatering ang el-mätaravläsning: Va ute o ville kolla om loggern verkligen stämmer och såg att elmätare i skåp visar enligt min elräkning förbrukning 1 maj 00.00 till idag 19 maj kl 09.00 397kWh Loggern visar 398.9 kWh är inte det helt ok! Klart det det vore ju ännu bättre om den visade 397, men hellre lite för mycket än för lite. Läste även av den 13 maj och då visade Loggern 1 kWh för mycket från 1 maj 00.00 till 13 maj kl 09.00, så kanske det blir ca 3 kWh på en månad. Kan man kalibrera detta ex vis ställa 999 pulser per kWh eller ska man bara strunta i det och se det som att man tjänat in 3 kWh på en månad? Jag vet faktiskt inte.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-05-19 09:17 »

Om du vill att den skall visa lite mindre ställer du den på 1001 pulser/kWh.
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-05-20 08:04 »

Ok.trodde att det va tvartom.tackar!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-05-20 10:21 »

Att loggern visar för mycket kan bero på att det kommer in störningar via elmätarkablen som ger falska pulsregistreringar. Går kabeln från mätarskåpet nära nån störkälla (annan kabel av något slag, elektrisk utrustning)? Går det hitta spikar i grafen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-05-20 14:50 »

Jo du, testkörde UPS:n idag och j---a vad elmätningen drog iväg, visade 53.93 som max och den brukar annars visa som max 3.0-4.0. Gick ut och kollade på elmätaren för att se om det var kortis eller nåt men det var det inte. Med andra ord är det UPS:n som alstrar någon slags störning men vet inte var? Ingen annan sensor stördes av UPS:ns gång så vad kan nu detta bero på? En fördel kan va att man ser när det blir strömavbrott genom dessa höga siffrorna, men samtidigt påverkar ju detta elförbrukningen i Logger.se
Har dragit kablar längs rören,kan det bero på det?Kabeln från ir sensorn går från elmätarskåp i jorden in i huset ensam så den är inte i närheten av UPS:n, men sista biten går den tillsammans med andra givares kablar, men det blir inga störningar på dem. Så vad tror du att det kan bero på?Kanske påverkas den genom att pumpen alstrar någon störning som leds via rören in i huset? UPS fakta 12 V 550VA med ett 110 A bilbatt , skydd mot överspänning finns tex blixtnedslag. Säljes av Dustin.se är ursprungligen för datorer men med ett litet 12 V 5 A, så jag har pitchat upp den lite.
Loggat
Magnus T
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-05-20 22:13 »

Har du kollat att du använder två trådar i samma par i 4-ledaren? Tar man den ena tråden från det ena paret och den andra från det andra paret tappar man vitsen med partvinnade ledningar och kabeln fungerar som en antenn som suger åt sig störningar.

//Magnus
Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-05-20 23:33 »

tror du Julas kabel ar partvinnad? Ar inte sa saker,annars kanske ska kolla det. Tack for tipset.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-05-24 08:36 »

Ups säger du, vad exakt är det din ups driver när den är igång? Loggern antar jag, något mer? Hur stor är totalbelastningen på den i watt och vad är den specad för? De brukar ge risigare nätspänning ju mer man lastar dem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-05-24 20:13 »

Två cirkpumpar på 93w och 50w = 143w den klarar ca 550 w.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-05-25 10:52 »

Är inte loggern strömförsörjd via samma ups? Går någon av strömkablarna från ups till cirkpumpar nära nån kabel som går till loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-05-27 22:53 »

Loggern är inte strömförsörjd via UPS, ja det kan hända att strömkablarna till givarna går nära cirkpumparna, men det konstiga är att givarna visar korrekta resultat. Endast elmätarsensorn drar iväg. Kanske skulle testa att dra om kablarna så de inte ligger i närheten av cirkpumparna, men detta blir inte så lätt och på vilket avstånd tror du en kabel kan ligga? Ev skulle man kunna testa att inte ge givarna någon ström ock koppla alla givare på andra ingången utan ström till givarna.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!