E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 23:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga 230V  (läst 12296 gånger)
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« skrivet: 2011-03-18 16:01 »

Det finns ett gäng mätare för 230V-förbrukning på marknaden för 99-179:- styck. Är det någon som undersökt om de har någon indikator man skulle kunna koppla en sensor till?
Jag vill logga dator, TV, och varför inte diskmaskinen och tvättmaskinen.

Det finns en amerikansk modifiering (Tweet-a-Watt) av en mätare kallad Kill-a-Watt på http://adafruit.com som gör den trådlös.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-03-18 16:11 »

Jag har inte sett något som skulle kunna fungera (och vara lagligt att sälja) och vara överkomligt i pris.
Enfas elmätare för DIN-skena, med pulsutgång, blir inte så mycket dyrare än de mätare de hänvisar till, de kan köpas för typ 200-300 kr/st, men kräver elinstallation.
Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-06-21 07:53 »

Jag har kopplat en 1-fas elmätare för loggning av elgolvvärme. Nackdelen är att för att det ska vara intressant att logga och analysera kräver det att gruppen är ganska ren, dvs bara en last.

www.conrad.se har en 230volts logger från voltcraft med minneskort för loggning av i princip alla enfaslaster, tyvärr fick jag inte överföring av mätvärden att fungera. Mätaren i sig verkade ha (för denna typ av produkter) bra mätnoggranhet.
Loggat
spendera
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-08 12:24 »

Hej

Jag är intresserad av ungefär samma sak (jag ska mäta strömförbrukningen på en avfuktare i krypgrunden), men kommer att behöva dra ett nytt uttag från centralen. Därför skulle en energimätare som kan kopplas in på DIN-skena vara bra. Jag har sökt lite på nätet och de jag hittat kostar bra mycket mer än 200-300:- som Rickard skrev. Någon som vet var men kan få tag på fungerande DIN-monterade elmätare (för 1-fas) till en rimlig penning?
Loggat
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-09 19:54 »

www.elnu.se säljer 1-fas elmätare för montage på DIN-skena, jag har dock haft lite problem med pulsutgång på en av mätarna så jag fick byta, annars funkar det fint
Loggat
spendera
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-11-13 17:30 »

Är det denna elmätare du tänker på http://www.elnu.se/pindex.php?produktid=090030&did=1&sl=6&title=El-m%E4tare%201-fas%20SNFN-DDS227
Hur funderar det med logger2020 då loggern bara ger 12v som spänning till S0'an? Jag förstod från specen att elmätaren kräver 18-27v för att den ska fungera (eller tänker jag fel på något sätt?)
Loggat
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-11-13 18:51 »

jepp, samma mätare som jag har.
Jag loggar via S0 direkt till Logger2020 utan problem, jag har dock fått sätta ett motstånd på grund av flimmer i mätningen (osäker om det var denna elmätaren eller någon av de andra 2 jag loggar). Ber du Rickard skicka med ett motstånd nästa gång du beställer något av honom så fixar han nog det.
Loggat
spendera
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-11-13 20:51 »

Då beställer jag en sådan och provar.
Loggat
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-11-13 21:46 »

Kolla på tradera om du kan göra några fynd där
Jag köpte ett 3-pack till rimliga pengar
Loggat
spendera
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-11-16 20:53 »

Hittade ingen billig på tradera (bara en för 750:-) så jag har köpt den enligt ursprungliga länk.

Jag har dock ett litet problem. När jag pluggade in den lite provisoriskt verkar den fungera men den visa en förbrukning på 20w utan att nått är anslutet till givaren. När jag ansluter en förbrukare så är det fortfarande 20w mer om jag jämför med min energimätare som man pluggar in i uttaget från Classe (de sitter i serie, classemätaren först).

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet med en lösning?
Vad var det för motstånd du skrev om Joel, hur sitter det?
« Senast ändrad: 2011-11-16 22:43 av spendera » Loggat
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-11-16 21:26 »

Nej, jag hade inte den typen av problem.
Jag hade bara stora effekttoppar och oregelbunden effekt.
Har du kollat att anta pulser stämmer?
Din signalkabel kan bli störd av andra kablar.
Det ska finnas en beskrivning på hur du kollar pulsutgången på mätren här på forumet
Loggat
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-11-16 21:28 »

kolla denna länken
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=417.0
Loggat
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-11-16 21:28 »

mer läsning
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=337.msg1868#msg1868
Loggat
spendera
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-12-04 19:39 »

Har nu följt utvecklingen på min elmätare och det verkar som om problemet kom ifrån att loggern räknar på något medel mellan pulserna så därför verkar jag har fått ett felaktigt värde under en tid (fram till nästa puls).

Jag har haft denna mätare kopplad i serie med en stickproppsvariant från clas ohlsson. Jag har fått en skillnad på ca: 0,7% mellan dem så jag anser att det är helt okej.

Värdet på administatörssida i loggersoft stämmer överens med värdet på mätaren så det verkar ju funka.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!