E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 22:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Huawei E5  (läst 11886 gånger)
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« skrivet: 2011-10-30 20:10 »

Hej,

Efter att ha klarat ut mitt problem med felaktigt ID, håller jag på att bryta ihjäl mig för att få routern att dela ut samma adress till loggern efter ett strömavbrott. Routern har dessvärre inte någon funktion att reservera IP-adress till speciell MAC-adress. Det märkliga är att routern verkar vara konsekvent när den delar ut adresser till olika PC som jag ansluter, men inte till loggern. Om jag bara kopplar loss kabeln och sätter tillbaka den efter en stund, så verkar det gå bra. Bryter jag strömmen är det värre, då får jag en ny IP. Ibland nästa högre adress, eller så börjar den om på första adress i DHCP serverns adressområde. Om den bara hade varit konsekvent och alltid tog första adressen så hade jag varit jättenöjd, men icke.

Det funkar ju inte att hela tiden hålla på att jaga vilken adress loggern fick och ändra port forward därefter.

Andreas, du nämnde något om en ny mjukvaruversion, där man inte ska behöva ska behöva öppna portar. Då borde det fungera med vilken lokal adress som routern behagar dela ut. Är denna på gång i närtid eller?

Jag som hade tänkt få till övervakningen i stugen till vintern, men det har gått troll i detta....
Loggat
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-30 22:06 »

Man kan i dom flesta fall låsa en IP till en viss MAC adress.

Du kan säkert läsa dig till detta i manualen för din router.

Annars brukar det ligga under LAN Setup, där du har DHCP inställningarna.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-10-31 09:17 »

Jo i dom flesta fall kan man det, men just för Huawei E5 verkar denna inställning saknas.

Routern har dessvärre inte någon funktion att reservera IP-adress till speciell MAC-adress.

Har du provat kontakta tillverkaren för att höra om de kanske har någon mjukvaruppdatering där det ingår?

Annars finns ju alltid möjligheten att byta router, fast det förstår jag att du inte vill. Hur kommer det sig att du valde just en Huawei E5, har den några intressanta finesser eller är den ovanligt billig?

Andreas, du nämnde något om en ny mjukvaruversion, där man inte ska behöva ska behöva öppna portar. Då borde det fungera med vilken lokal adress som routern behagar dela ut. Är denna på gång i närtid eller?

Ja förhoppningsvis på nån vecka eller så, men det beror helt på vilken typ av fel som dyker upp under testningen.

Och även efter den är "klar" kommer det att komma fram fler fel, så jag skulle inte rekommendera att placera en logger med den nya mjukvaran på avstånd innan mjukvaran använts i lite större skala åtminstone några veckor.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-10-31 14:18 »

Skälet till att jag skaffade denna router var att jag fick den billigt samtidigt som jag tecknade ett lågpris mobilt bredbands-abonnemang hos Tele2. Min gamla 3G-router (DLINK) var allmänt instabil och fick startas om med jämna mellanrum förra att hålla uppe 3G förbindelsen. Jag behövde också ett separat abonnemang för sommarstugan.

Som sagt, enheten är väldigt liten och käck men inte speciellt begåvad. DHCP reservation lyser med sin frånvaro och den verkar också sakna stöd för uppgradering av programvaran. Som sagt den var billig....

Tror mig också förstå lite hur DCHP servern fungerar. Om jag bara rycker LAN-sladden och sätter i den igen efter en stund, så får klienten tillbaka samma adress. Om jag däremot startar om klienten däremellan, så verkar DHCP-servern ta det säkra före det osäkra och dela ut en ny adress. Om jag startar om såväl modem som klient samtidigt, så kanske det ordnar sig med att den delar ut första adressen igen. Kruxet är att den lilla rackaren är utrustad med ett laddningsbart batteri och kör bara vidare som inget hade hänt vid ett strömavbrott. Och sådana händer på landet med jämna mellanrum. Alltså kommer detta leda till att jag kommer i otakt med adresstilldelningen.

Prövade att sätta ner DHCP range till en adress, men det slutade med att routern blev onåbar totalt, då den verkar hålla på den först utdelade adressen och kan inte dela ut någon ny. Ska göra ett sista försök och sätta ner release timern till ett lågt värde i kombination med att bara dela ut en enda adress. Då släpper routern förhoppningvis den först utdelade adressen efter att timern slår, och kan dela ut samma igen. Ska prova detta nästa vecka. Jag är på resande fot nu. Men långsiktigt är detta inte någon bra lösning då jag inte kan använda routern till något annat än att ansluta loggern.

Annars kan jag tänka mig att testa den nya programvaran under ordnade former i hemmets lugna vrå under någon månad. Min känsliga router verkar vara ett utmärkt testobjekt...

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-01 08:17 »

den verkar också sakna stöd för uppgradering av programvaran

Är du verkligen helt säker? Det skulle förvåna mig, det är garanti på den och det är omöjligt att göra ett program utan buggar.

den lilla rackaren är utrustad med ett laddningsbart batteri och kör bara vidare som inget hade hänt vid ett strömavbrott

Det kan ju vara praktiskt om det ofta är strömavbrott förstås. Hur länge sägs batteriet skall räcka?

Annars kan jag tänka mig att testa den nya programvaran

Ja om du vill kan jag skicka PM när den bedöms tillräckligt klar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-11-06 13:36 »

Nu är jag hemma igen och har gjort ett nytt test med att sätta ner address range till 1 adress i DHCP servern. Satte sedan time-out till 1min, så att den släpper adressen om den inte förnyas var 30s eller något liknande. Trodde att jag skulle komma runt problemet på detta sätt, men icke som icke. Det verkar som att routern fortsätter hålla uppe WAN-länken (3G) även om LAN-länken kopplas ner. Och DHCP-servern släpper inte adressen, varpå loggern blir hängande vid nästa anslutningsförsök då det inte finns fler adresser att lämna ut. Det ser ut som att jag måste stänga av routern och slå på den igen, för att loggern ska få en ny adress.

Tacksam för om du skickar mig ett PM när en ny programvara finns att testa. Ser inte att jag kan få det fungera stabilt med kombinationen Huawei E5 och loggern.
Loggat
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-11-06 13:40 »

Jag har ett tips:

Sätt till bara en adress.
Sätt en timer i uttaget som stänger av strömmen 4 gånger per dag, i 1 minut eller nåt. Digital timer.

Med detta så får du alltid samma ip och du tappar max 6 timmar minus datan som loggen sparar.

Borde fungera så här?
Loggat
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-11-06 14:18 »

Jag har tänkt tanken, men problemet är att jag inte får död på modemet som har inbyggt batteri (laddningsbart och går inte att ta bort...). Insåg nu att jag hade gjort ett misstag och glömt starta om routern efter DHCP-ändringen. Så fortfarande har jag ett litet hopp att jag kan få det att fungera....

Fortsättning följer!

Och här kommer fortsättningen: Det verkar fungera! Efter någon timme så verkar routern släppa adressen och lämnar ut den på nytt till loggern. Så får jag ett strömavbrott som leder till att loggern startar om så dröjer det ca 1h innan kontakten är etablerad igen. Det kan jag stå ut med. Enda smolken är att jag inte kan använda modemet för någon annat än loggern, men även det kan jag leva med tills den nya programvaran blir klar!
« Senast ändrad: 2011-11-06 15:36 av Ubee » Loggat
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-12-05 23:14 »

Nu har jag gett upp och kastat ut denna router. Värdelös för e-logger, då man inte enkelt kan få igång 3G-länken genom att bryta strömmen om problem uppkommer någon gång. Köpte istället en TP-LINK MR3420, och den har alla feature man behöver. Fungerar klockrent!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-12-06 08:24 »

Tack för varningen. Men menar du att Huawei E5 inte automatiskt kopplar upp mot 3G igen om man drar ur strömmen och sen sätter i den? Kan det vara möjligt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-12-10 06:29 »

Problemet är att det inte går att bryta strömmen! Den har ett inbyggt batteri. Ser ut som en mycket liten telefon. Suveränt praktisk som wireless hub om vill dela internet på en konferens t.ex., men som router för telemetri är den värdelös! Det laddningsbara batteriet räcker i timmar!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-12-10 11:51 »

Du tror inte det skulle kunna fungera om man rent skruvar/bänder upp Huawei E5 och knipsar loss en tåt till batteriet med en sidabitare? Givetvis inget man gör på en ny produkt med garanti, men om man skulle ha en Huawei E5 som bara ligger och skräpar så kanske det är en möjlighet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!