E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 12:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-logger - FEL: Ogiltigt ID  (läst 8986 gånger)
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« skrivet: 2011-10-23 17:10 »

Jag har skaffat ett nytt mobilt bredbandsmodem och har börjat om på ny kula med installationen. Har rensat minnet i loggern osv, och har kommit så långt att loggern är igång och visar tilldelad IP-adress, port och nytt id. Har också satt upp routern så att trafik på aktuell port går till loggerns lokala adress.  Så långt är allt väl.

När jag ska uppdatera konto-info på e-logger webtjänst så stöter jag på patrull. När jag matar in det nya ID som visas på displayen av loggern, så får jag felmeddelandet "FEL: Ogiltigt ID - skriv in ID precis som det visas i klienten". Jag har kollat flera gånger och är helt säker på att jag både läser och skriver rätt.

Vad gör jag för fel?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-24 09:21 »

Dubbelkolla en extra gång att du ändå inte förväxlat siffran 0 (diagonalt streck över i teckenfönstret) och bokstaven O eller siffran 1 och bokstaven I.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-10-25 21:09 »

Har kollat upp detta nu. ID som jag ombeds skriva har inga tecken som kan förväxlas. Får felmeddelande Internetfel #5-2 och jag ombeds skriva in detta ID. När jag gör så rapportera e-logger beskedet att detta id är felaktigt. 

Får också omväxlande felmeddelande Internetfel #5-1, kontrollera e-logger. IP-adress och portnummer visas inte längre, vilket jag tolkar som att loggern har kontakt med servern på nätet efter att jag har öppnat porten i routern.
« Senast ändrad: 2011-10-25 21:17 av Ubee » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-10-26 07:19 »

Kan det vara så att det gick några dagar mellan det du nollställde loggern och det att du skrev in nytt id i webbtjänsten? Ibland rensas icke-använda id:n bort.

Prova nollställa loggern en gång till.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-10-27 06:31 »

Jag rensade minnet i loggern och fick fram ett nytt ID. Denna gång fungerade det!

Vid det fösta försöket försökte jag skriva in ID i e-logger strax efter det dykt  upp på displayen. Trots det så blev det galet.

Nu har jag bara ett återstående problem och det är hitta en lösning på att jag inte kan tvinga routern att dela ut samma lokala ID-adress till loggerns specifica MAC-adress vid varje omstart. Routern (Huawei E5) saknar denna funktion dessvärre. Det gör att loggerns lokala IP-adress rullar runt inom hela det intervall DHCP-servern är satt att hantera. Jag skulle kunna dra ner detta till bara 1 adress, och därmed säkra att adressen alltid blir den samma, men då kan jag inte hantera någon PC via denna router/modem.

Undrar om man kan försöka slå på en extra DHCP-servern i access-punkten jag använder för att ansluta loggern mot routern? Det är regelvidrigt att ha flera servrar på samma LAN, men det kanske fungerar om den bara kan dela ut en enda adress och sitter närmast routern. Vid en omstart hinner förhoppningsvis den servern dela ut adress till loggern innan länken är uppe och servern i routern hinner reagera. När sedan en PC försöker ansluta har inte access-punkten någon mer adress att dela ut och håller förhoppningsvis tyst, och PC får sin adress från routern. Borde fungera vid kallstart, men värre blir det kanske om bara loggern startar om utan att Wifi-länken går ner. Då misstänker jag att det blir kapplöpning och det är inte säkert att loggern får sin adress av rätt server. Hm, jag får testa....

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-10-27 11:08 »

Bra att det fungerade. Hoppas folk rapporterar om detta problem dyker upp vid fler tillfällen, är det något som inträffar mer än nån enstaka gång måste vi ta itu med det.

Saknar Huawei E5 även möjlighet att sätta dhcp-reservationstid? Kanske du inte behöver fundera alltför mycket på detta då kommande version av loggermjukvaran inte längre kräver portöppning/samma ip.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-10-27 17:45 »

Jo, jag kan sätta reservationstid och därmed förhindra att adressen byts, men vid ev. strömavbrott kommer det skita sig är jag rädd. Ska pröva dubbla DHCP servers på nätet och se om detta är en framkomplig väg. Men den känns sådär om jag ska vara ärlig.....
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!