E-logger
|
Manualer
|
Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 21:27
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Forum
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Loggerforum - supportforum
>
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft
>
Hjälp
>
Nätverksinställningar
>
Loggermjukvara äldre än 111109
>
Problem med internetanslutning "Check Router"
Sidor: [
1
]
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Problem med internetanslutning "Check Router" (läst 9921 gånger)
pelle17b
Medlem
Antal inlägg: 5
Problem med internetanslutning "Check Router"
«
skrivet:
2011-10-13 19:44 »
Jag försöker koppla upp en Logger 2020 mot nätet.
Loggern tilldelas en ip adress. Den anger vilken port jag skall öppna och jag har öppnat den i routern. Gjort forward på TCP/UDP i brandväggen till routern. Ändå säger den "Check router".
Har provat att:
Stänga av brandväggen i routern
Att starta om loggern.
Att mata in loggerns Ip adress på DMZ i routern.
Att radera/nollställa minnet i loggern och därefter mata in ny port och ny Id i webbtjänsten.
Testat att koppla direkt mot WAN utan brandvägg och router. Loggern får då en extern IP address från Telia, men fortfarande meddelandet "check router".
Jag funderar på om Telia spärrat portar i så högt upp som 28000, men det verkar omöjligt att ändra port innan den gått igenom alla 6 stegen i internetuppkopplingen så jag har inte kunnat testa.
Jag har i övrigt inget problem med internetuppkopplingen vad det gäller utgående trafik, och inte heller problem att nå andra maskiner innanför brandväggen där jag gjort forward på portar.
Förslag på hur jag går vidare?
/Peter Boström
«
Senast ändrad: 2011-10-13 19:47 av pelle17b
»
Loggat
aldsta
Medlem
Antal inlägg: 11
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #1 skrivet:
2011-10-13 19:52 »
Har exakt samma problem (och telia ADSL)...
Har diverse andra portar öppna i routern och dessa funkar som dom ska (dock ingen högre 3400)..
Vad göra?
Loggat
aldsta
Medlem
Antal inlägg: 11
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #2 skrivet:
2011-10-13 20:57 »
Sådärja, nu har det sparkat igång! måste varit nåt fel på e-logger sidan tror jag...
Dubbelkollade med lite folk på Telia och enligt dem ska det inte finnas nån blockering på portnivå (förutom port 25)...
Loggat
pelle17b
Medlem
Antal inlägg: 5
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #3 skrivet:
2011-10-13 21:03 »
Japp funkar här också. Vilken slump att det hände precis när jag skulle ansluta första gången. /Peter
Loggat
Andreas
Administrator
Antal inlägg: 4053
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #4 skrivet:
2011-10-14 15:22 »
Jo där finns ett "spök"-problem med servern som dyker upp under kortare perioder. Förhoppningsvis skall det försvinna i och med den nya version av loggermjukvaran som kommer snart. Beklagar trasslet!
Loggat
Läs igenom
manualen
och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs!
Regel 2
: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
aldsta
Medlem
Antal inlägg: 11
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #5 skrivet:
2011-10-16 22:14 »
Verkar spöka igen, har just kopplat upp efter ca 3 h kabeldragning och anslutning av nya tempgivare....
Loggat
pelle17b
Medlem
Antal inlägg: 5
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #6 skrivet:
2011-10-16 22:29 »
Jag har också dragit lite kabel under eftermiddagen. Har samma problem.
Uppstår det ibland när man haft loggern avstängd och skall ansluta igen? Verkar så?
/Peter
Loggat
aldsta
Medlem
Antal inlägg: 11
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #7 skrivet:
2011-10-17 00:03 »
Nu verkar det dock ta lite väl lång tid...
Loggat
aldsta
Medlem
Antal inlägg: 11
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #8 skrivet:
2011-10-17 11:17 »
Och igång igen :-)
Loggat
Andreas
Administrator
Antal inlägg: 4053
SV: Problem med internetanslutning "Check Router"
«
Svara #9 skrivet:
2011-10-17 12:13 »
Jo jag såg att en serverkomponent lade av helt och hållet igår och startade om den i morse. Måste komma tillrätta med detta snarast. Tyvärr är det oklart exakt var felet uppstått. Har lagt in ett par felsökningsutskrifter samt uppgraderat en underliggande mjukvara som kanske kan vara grundorsaken. Så förhoppningvis dyker inte felet upp igen, och om det gör det så får jag i alla fall fram ytterligare information om vad det kan vara.
Loggat
Läs igenom
manualen
och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs!
Regel 2
: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Om supportforumet
-----------------------------
=> Om supportforumet
-----------------------------
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft
-----------------------------
=> Nyheter
=> Hjälp
===> Visning av elpris och timprisstyrning
===> Temperatur
===> Elmätaravläsning
=====> Elproduktion
===> Energimätare
===> Flödes- / vattenmätare
===> Fastbränsle
===> Nätverksinställningar
=====> Loggermjukvara äldre än 111109
===> Uppdatering
===> SunLogger 2020
===> LoggerSoft
=> Buggrapporter
=> Önskemål
===> LoggerSoft
=> Övrigt
-----------------------------
Loggerkonsulter
-----------------------------
=> Loggerkonsulter
Laddar...