E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 12:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Belkin N1  (läst 26173 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011-08-20 10:56 »

Ja, du måste lägga till loggern till static IP
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2011-08-20 12:36 »

OK, jag får titta på det senare. Det tar på krafterna att behöva tänka hårt länge Obeslutsam
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2011-08-20 20:36 »

Ja, du måste lägga till loggern till static IP


Hur gör man det, är det också i routerns meny detta görs?
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-08-20 21:02 »

 Jag gissar att jag skall skriva in något här, kan det stämma? Skall jag skriva samma IP-nr i samtliga fält?

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011-08-21 13:32 »

Hur ser det ut om du öppnar menyn DHCP client list?
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2011-08-21 13:53 »

Då får jag bara upp en lista med anslutna Ip-nr.

This page shows you the IP address, Host Name and MAC address of each computer that is connected to your network. If the computer does not have a host name specified, then the Host Name field will be blank. Pressing "Refresh" will update the list.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011-08-21 15:07 »

Nja, jag går bet på det där, någon annan?
Loggat

Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-08-21 15:10 »

Jag har dragit ur sladdarna åtskilliga gånger idag, i samband med inkoppling av givare. Men den har startat upp varenda gång utan att jag behövt göra något.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2011-08-22 09:27 »

Snabbtittat i manualen för Belkin N1 http://cache-www.belkin.com/support/dl/p75490_f5d8232-4_man.pdf Hittar ingen inställning för att sätta en enskild klient-ipadress som statisk. Däremot står på sidan 47 att default lease time är forever, dvs alla anslutna enheter får alltid samma ip-adress då de startar om. Vilket är som det skall.

Men frågan är vad som händer om man startar om själva routern kortare eller längre tid, kommer den då ihåg vilka ip-adresser alla enheter hade? Gör den inte det blir det svårt klara strömavbrott med den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2011-08-22 16:46 »

Är det routern som tappar minnet vid strömavbrott?

Jag är nästan säker på att Logger 2020 visade ett nytt IPnr efter strömavbrottet, men bara vid det första. De efterföljande gångerna så funkade allt klockrent ändå.

Men jag skall testa dra ur routern också sedan.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2011-08-23 08:40 »

Nästan all utrustning som är uppkopplad på nätet, inklusive Logger 2020, använder något som heter dhcp (Dynamic Host Configuration Protocol). Det betyder att datorer osv. inte själva kommer ihåg sin ip-adress utan tilldelas en ip-adress av en router vid varje omstart. Fördelen med det är att man slipper att manuellt hålla reda på och skriva in ip-adresser, dessutom undviker man att flera saker får samma ip-adress (då fungerar det inte alls).

När loggern slås igång har den något som heter mac-adress men ingen ip-adress. För att få en ip-adress säger loggern på nätverket "hej router, här är jag och jag har mac-adress xx.xx.xx.xx.xx.xx, ge mig en ip-adress!". Om routern är rätt inställd* så kollar den i sitt minne om den hittar igen mac-adress xx.xx.xx.xx.xx.xx. Hittar den igen mac-adressen får loggern samma ip-adress som tidigare. Hittar routern inte igen mac-adressen får loggern en ny ip-adress.

Skall man simulera strömavbrott räcker det därför inte med att dra ut bara loggern eller bara routern utan bägge måste göras spänningslösa samtidigt.  Det som är frågan när det gäller din router, när vi nu inte hittar något fält för "dhcp reservation", är om den kommer ihåg ip-adresser i sådant minne som försvinner när strömmen slås av eller i sådant minne som behålls även vid strömavbrott.

Sen är där ytterligare en sak att tänka på: Om du använder funktionen för att nollställa loggern får loggern en ny mac-adress, då tilldelas den förstås också en ny ip-adress eftersom routern inte känner igen den nya mac-adressen. Det finns alltså två orsaker till att loggern kan få ny ip-adress: 1) routern är felinställd/tappar minnet, 2) loggern nollställs.

*) Vanligtvis ett fält för "dhcp reservation" där en viss ip-adress reserveras åt/låses till en viss mac-adress.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2011-08-25 21:03 »

Du förklarar bra tycker jag, jag är dåligt insatt i datateknik och är tacksam för enkelt språkbruk.

Idag Drogs samtliga dator/telesladdar ur sina jack då det varnats för åska, när jag kommit hem hade redan min dotter satt i sladdar för att få bredband igen och jag kunde konstatera att allt startat utom logger 2020, jag fick korrigera IP-siffrorna i Belkinmenyn igen. Nu när jag vet hur man gör så är det inte särskilt svårt, men en märklig sak tyckte jag att jag noterade:

Naturligtvis så loggas ingenting den tid jacken varit utdragna, men jag hade trots detta fått en stunds registrering mitt i avbrottsperioden, möjligtvis då strömsladdarna åter sattes i uttagen.  Märkligt.
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2011-08-27 10:20 »

Det här är ett kraftigt redigerat inlägg om hur man får en Belkin N1 att hitta Logger2020.
Jag har för att klara detta fått leta bland liknande trådar efter info, samt fått ovärderlig hjälp av Rickard.

Eftersom jag själv inte är van i datamiljö, och tyckte allt var väldigt svårt så skriver jag hur jag gjorde från grunden, och hoppas att ni mer kunniga överser med detta.



Jag började med att gå till e-logger.se där jag klickade på "Konto" i den vänstra kollumnen. Där fick jag upp info om senaste IP, de siffrorna markerade och kopierade jag för att klistra in i webbläsaren.

Nu kom jag till Router setup och fick i vänstra kanten en meny:

LAN Setup
    LAN Settings
    DHCP Client List
 Internet WAN
    Connection Type
    DNS
    MAC Address
 Wireless
    Channel and SSID
    Security
    Use as Access Point
    MAC Address Control
Firewall
    Virtual Servers
    Client IP Filters
    MAC Address Filtering
    DMZ
    DDNS
    WAN Ping Blocking
    Security Log
 Utilities
    Restart Router
    Restore Factory Default
    Save/Backup Settings
    Restore Previous Settings
    Firmware Update
    System Settings

Här klickade jag på Virtual servers (jag rödmarkerade i menyn) och blev här ombedd att skriva i ett lösenord. Här lämnade jag fältet blankt och klickade på submit. Jag fick upp ytterligare en bild(Bifogad i botten av detta inlägg)

Här gjorde jag det enkelt för mig och förvalde ett redan befintligt spel i rullmenyn och öppnade detta.
Välj ett spel som fyller både en rad där TCP är markerat och en rad där UDP är markerat. Bocka av överflödiga rader om det fylls i fler.

Döp om spelet i description till Logger 2020, eller vad du tycker är lämpligt. Byt ut numren på raderna för "Inbound port" och "Private port" till det portnummer Logger 2020:s display visat dig. Även "Private IP address" skall ändras till samma siffror som du läst på Loggern.

Tryck sedan på "Apply changes" så är det klart.

Nu kommer Din router hitta din logger, gå in på e-logger.se och kontrollera att så är fallet.


Så här gjorde jag och allting fungerar till fullo, dock så tappar Loggern och Routern bort varandra i samband med strömavbrott, så om någon kan bidra med hur man gör med "Static IP" så vore det tacknämligt, om det ens går att lösa med en Belkin N1.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2011-08-27 15:07 »

Tack för det!

Så här gjorde jag och allting fungerar till fullo, dock så tappar Loggern och Routern bort varandra i samband med strömavbrott, så om någon kan bidra med hur man gör med "Static IP" så vore det tacknämligt, om det ens går att lösa med en Belkin N1.

Kanske har Belkin något supporttelefonnummer dit du kan ringa och fråga?

Nu när jag vet hur man gör så är det inte särskilt svårt, men en märklig sak tyckte jag att jag noterade:

Naturligtvis så loggas ingenting den tid jacken varit utdragna, men jag hade trots detta fått en stunds registrering mitt i avbrottsperioden, möjligtvis då strömsladdarna åter sattes i uttagen.  Märkligt.

Ja strömmen till loggern måste ha suttit i där en stund under avbrottet. Den har ju ett litet minne där den sparar data en liten stund när internetkopplingen ligger nere.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2011-08-27 15:39 »

Denna tråd har blivit fylld av både frågor och ovidkommande dravel. Jag tänkte rensa lite förut genom att klistra in mitt förra inlägg här i den första posten, och sedan ta bort de övriga inläggen, för att efterkommande personer skulle ha lättare att hitta "Rätt" fakta direkt, men det gick visst bara att redigera i det sista inlägget.

Antingen kan väl någon som kan deleta lite här, eller också så får vi väl helt enkelt leva med lite röra.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!