E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 00:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: AirPort Extreme i Bryggläge  (läst 11930 gånger)
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2011-01-25 00:05 »

Har precis konfigurerat mitt nätverk så att det fungerar med mitt tele2 4g usb modem kopplat till en mac mini, som sedan delar ut internet via ethernet till en airport extreme router (som måste stå i bryggläge) Internet fungerar kanon trådlöst till alla mina datorer och prylar. Fick hem min logger 2020 idag och när jag ansluter den till airport extremen vill den inte hitta internet alls... Check Internet Cable.

Har en annan router stående med en adsl lina (som skall försvinna) och i den konfigurationen fungerar loggern perfekt inga konstigheter.

Läste tips om att ansluta loogern via en airport express som står i bryggläge men det känns lite att gå runt problemet (om jag ens lyckas med det) Nu är det dags att sova får klura mer imorgon, men om någon har lite bra tips är det välkommet:)

MVH Andreas

Loggat
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-01-25 20:00 »

Ne får inte dethär att fungera.. kopplar jag in kabeln från routern till en dator så vipps fungerar det direkt (internet alltså) men försöker jag koppla in loggern stannar den på 1/8... Ställer jag om routern från bryggläge till "dela ut en allmän internet adress" så fungerar inte internet alls på några klienter...Någon som har tips och ideer hur jag ska få loggern att fungera tas tacksamt emot, förstår inte vilka förutsättningar den kräver, port forwarding etc gör man ju i ett senare skede jag kommer inte ens förbi sekvens 1...(har även testat att koppla loggern med ethernetkabel från airport express med inställning tillåt thernet klienter, men får samma resultat där, dator hittar internet men inte loggern). Har så många ggr önskat man vore nätverkstekniker Va?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-01-26 09:18 »

Stannar Logger 2020 på det allra första steget så har den inte lyckats erhålla en dynamisk ip-adress. Är nätverkskabeln av rätt typ? Utrustning med auto MDI/MDIX klarar vilket som men loggern behöver rak. Är DHCP aktiverat i routern?

http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Fels.C3.B6kning_av_internetl.C3.A4get.2C_felmeddelanden
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-01-26 17:39 »

Kabeln är rak, då usb modemet är anslutet till mac minin som sen delar ut internet mot routern...måste routern stå i bryggläge (och antar att datorn agerar router) för att det ska fungera. Routern är inställt på "använder DHCP" har även testat att inte köra routern i bryggläge (då fungerar dock inte mitt interna nätverk till mac minin) men då kommer jag förbi steg ett, sen lyckas jag inte öppna porten hela vägen ut mot internet, måste nämligen öppna porten både i datorn och i routern men det vill sig inte.

Min "setup" är inte optimal inser jag ihop med loggern... men varför fungerar det med alla andra prylar (iphone dator m.m. erhåller de inte en dynamisk ip adress?) Kör inte PC så att logga mot router/internet är mitt enda hopp:)?

Hade det funnits någon Router som i dagsläget stödjet 4g modem så hade jag redan införskaffat mig en sådan, misstänker att det hade gjort saken enklare. Har viss vana att konfigurera nätverk/routrar, port forwarding etc men det här går förbi mina kunskaper:)

Änsålänge kan jag köra med min adsl lina och netgear router nere i källarn men om någon har någon ide att få igång ovan nämnd setup är jag mer än tacksam:)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-01-26 17:58 »

All annan utrustning du har är alltså trådlös? Har du provat koppla in något annat än loggern via kabel till din AirPort Extreme? Jag tänker om det är något allmänt problem just med trådbundet i bryggläge.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vandenHoogen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-01-26 19:10 »

Tack för snabbt svar:) Har testat att ansluta en dator till routern via ethernet och stängt av wifi på datorn, det fungera utan problem.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-01-27 09:17 »

Var det en Mac du provade med? Kanske långsökt, men skulle kunna vara något med delningen som är begränsat till appleutrustning. Provade du "ipconfig /renew" på den kabelanslutna datorn och såg att du verkligen fick ny adress via dhcp?

Angående den kabel du använder till Logger 2020 förresten, för att vara helt säker, lyser länkdioden samt indikerar trafikdioden trafik på AirPort och Logger 2020?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!