E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 17:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Problem med AirPort Extreme och logger2020. Vilken port???  (läst 9422 gånger)
guiness
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2011-01-15 19:55 »

Mitt system har funkat utan problem tills för en vecka sedan då min router (Thomson 787) gav upp. Jag ersatte då den med ett ADSL-moden kopplat till en Apple AirPort Extreme (router). Allt i nätverket fungerar utmärkt utom logger 2020. Jag får "FEL 5.1, kontrollera E-logger" hela tiden. Nätverkskabeln jag anslutit till Logger 2020 fungerar. Logger2020 dyker upp med en MAC-adress i DHCP-inställningarna i routern. Jag tycker dock att MAC-adressen ser märklig ut (02:00:00:00:00:02) men det kanske stämmer. För att kunna ge logger2020 tillgång till internet måste jag öppna upp den port som den använder, problemet är att jag inte vet vilken det är eftersom jag bara får felmeddelande hela tiden. Det går alltså inte att 'dubbelklicka' på logger2020 och bläddra sig fram till IP och port-informationen. Finns det någon 'default-port' eller något trix för att få tag på portnummret?

Summa summarum:
1. Jag vet MAC-adressen till logger2020  Leende (smiley)
2. Jag vet IP-adressen  Leende (smiley)
3. Saknar portnummret...  Arg

Någon som har förslag på lösning?

Mvh/Guiness
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-01-16 11:45 »

Knepigt problem. Fel 5.1 har inget med portöppning för inkommande trafik att göra, fel 5.1 handlar om utgående trafik och att loggern inte kan anropa webbtjänsten. För utgående trafik behöver man normalt inte öppna några portar, såvida man inte verkligen ställt in sin router att spärra all icke-godkänd utgående trafik, men det antar jag du inte gjort? Har du nån DMZ-inställning i routern kan du prova ange loggerns ip-adress där.

(Jodå macadressen är korrekt.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
guiness
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-01-18 22:04 »

Nu har jag provat att koppla förbi routern och köra modemet direkt mot logger2020 med samma resultat som tidigare. DMZ-inställningar finns ej i routern så jag hoppade över den helt och hållet, tyvärr hjälpte inte det. Det enda som jag ser återstår är att antingen är modemet dåligt på något sätt eller så har logger2020 gett upp. Skall ändå skaffa ett nytt modem eftersom det gamla är lite ålderstiget, får se om det hjälper. Som sagt, annars återstår nog bara att beställa ny logger2020....

/Guiness
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-01-19 08:38 »

Men visst surfar du genom samma modem som du försöker koppla loggern till, och visst har du kört loggern genom det modemet förut? Höga odds på modemet då. Det kan heller inte vara något hårdvarufel i Logger 2020, då skulle du inte komma förbi steg ett i internetuppkopplingssekvensen. Om du bara delar med dig av lite mer information om vad du har och vad som faktiskt händer så borde det gå att få igång detta.

1) "modemet direkt mot logger2020", vad är det för modem du har? Finns det några inställningar i det?
2) Stannar alltså Logger 2020 på "FEL 5.1" nu också?
3) Vad har du för internetoperatör och typ av abonnemang.
4) Har du provat radera minnet i loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
guiness
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-01-19 18:21 »

Ok, min förra konfiguration, som fungerade, bestod av en TG787 (kombinerad router/ modem) med DHCP server o brandvägg. Denna gick sönder och byttes ut mot ett gammalt zyxel 660H modem i kombination med en ny fråstående router, Apple AirPort Extreme (med brandvägg). Modemet har legat i en låda några år och efter diverse strul med uppdatering av firmware i det så är läget det att det går att surfa, både med endast modem och även via router. Det är något lurigt med modemet för jag kan inte längre komma åt inställningarna i det. Det sista jag gjorde var att stänga av DHCP-servern i modemet(vill inte ha två igång) och efter det går det inte att nå modemet. Jag har provat default IP och den som anges mha ipconfig. Jag har inte haft lust att resetta modemet eftersom vi vill ha nätverket igång i huset. Nu har jag beställt ett nytt, modernare, modem så det kanske löser sig. Eftersom logger har funkat bra ända tills den gamla routern/modemet gav upp så ligger nog problemet i modemet, det är det enda som är gammalt och dessutom lite halvknepig firmware i.  Till pjäsen hör också att det är synnerligen ont om inställningar på brandväggen i Apple-routern så jag har inte kunnat prova så mycket. Jag har ADSL via Telia. Om jag raderar minnet i logger så antar jag att jag måste namnge alla givare igen. Jag väntar med det till en sista utväg...

Jag skall de närmaste dagarna koppla upp allt från början, med ett nytt modem, så får vi se om problemet återstår.

Mvh/Guiness
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-01-19 18:50 »

Då förstår jag, du har alltså varken samma router eller modem. Hoppas det går bättre med ny utrustning då.

Om jag raderar minnet i logger så antar jag att jag måste namnge alla givare igen. Jag väntar med det till en sista utväg...

Nej givarna måste inte namnges på nytt, de inställningar som gjorts från webbtjänsten går att skicka över då du är uppkopplad igen. Däremot måste de inställningar som gjorts direkt i Logger 2020 och i routern göras om samt att du måste koppla ihop loggern med ditt webbtjänstkonto igen:
1) I inställningsmenyn i Logger 2020: Ändra driftsläge från PC/RS232 till E-logger. Då du gör detta slumpas ny port, macadress (gör att loggern tilldelas ny ip-adress via dhcp) och nytt id för webbtjänsten fram.
2) I din router: Öppna upp inkommande port för den port/ip-kombination som visas på loggerdisplayen.
3) I webbtjänsten: Fyll i ditt nya id. Skicka över dina gamla ingångs-/kanal- och larmdefinitioner.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
guiness
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-01-24 00:16 »

Nu funkar det igen! Hjälpte inte med nytt modem men efter en reset av logger är allt OK. Tack för hjälpen!

/Guiness
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-01-24 09:03 »

Vad bra!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!