E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 20:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: LoggerSoft - var visas klient-ID för E-logger  (läst 10894 gånger)
ulfsun
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2010-12-20 22:46 »

Jag har just fått min Logger 2020, och prövat den mot PC med LoggerSoft. Jag har konto på e-logger, men kommer inte vidare. Så här står det ju på e-logger: "Kontoinställningar
Här skrivs det klient-ID som visas i klienten (antingen i displayen på den fristående loggern Logger 2020 eller på skärmen i pc-programmet Loggersoft) in." Jag ser inget "klient-ID" vare sig på displayen eller i LoggerSoft, var ser man det? Det finns ju mycket som är väl beskrivet på de 11 Hjälp-sidorna, men hur man faktiskt kopplar upp sin Logger 2020 framgår inte någonstans som jag hittat i alla fall, men till att börja med, var hittar jag det ID som ska skrivas in under Konto i e-logger?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-12-20 23:38 »

I LoggerSoft skall du klicka på verktygsmenyn.
Sen välja "Internet" i menyn till vänster.
Sen markera "Aktivera internet".
Om din Logger är kopplad till PC:n skall nu ett "larmfönster" öppnas där det står att du skall öppna en port med nr xxxxxx i din router, och ange ID-nummer xxxxxxxx i webtjänsten.

Hur man öppnar portar står det om här i forumet, för några vanliga routrar.

Hoppas det hälper dig en bit på vägen.
Loggat

ulfsun
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-21 09:53 »

Det var just detta med ID-numret som jag inte vet var jag hittar. Ser inget på dsiplayen på loggern och ingenstans i LoggerSoft heller.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-12-21 10:22 »

Du måste kanske öppna porten i routern innan du får ID. (Lite osöker)
Har du följt min instruktion ovan?

Vad står det i "larmrutan" som öppnas?
Loggat

Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-12-21 13:25 »

Om man ställer loggern i Internet läge så borde man väl se ID?
Fast Ulfsun kanske inte kör Logger direkt kopplad mot routern?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-12-21 16:34 »

Läge Internet skall bara väljas i loggern när man kör med ethernetkabel mellan logger och Router.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-12-21 17:19 »

Observera att rutan som visar ditt id-nummer i LoggerSoft kommer fram först då inställningsdialogen stängs efter du kryssat "Internet aktiverat".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfsun
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-12-22 21:56 »

Tack för inläggen! Jag ska se om jag hittar ID:et efter aktivering av Internet enligt Andreas anvisning när jag kommer hem efter juldagarna. Jag återkommer om jag behöver mer hjälp.

God Jul på er alla!
Loggat
ulfsun
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-01-16 15:23 »

Tack för hjälp från olika håll! Nu är jag uppkopplad till E-logger på Internet. Det jag får fram är dock enbart en lista med givare och temperatur som resp givare visar. Några grafer ser jag inte och inte var jag når dem. Likaså finns inga länkar att klicka på t ex för att ändra namn; jfr manualens: "På skärmen visas en lista på alla tillgängliga givare i systemet, en rad per givare. Genom att klicka länken ”ändra” bredvid varje givare går det att namnge givare, bestämma vilka givare som skall visas på lcd-displayen på Logger 2020 samt ställa in antalet pulser per kWh för anslutna elmätare."

Jag har bara en sida som ser ur enl bif bild.

Vad har jag nu missat?

Jag vet nu vad jag missat, nämligen: "Ingen kanaldefinition har skickats till loggern sen klient-id ändrats, klicka här för att göra det." När jag gjort det dök "Ändra" upp för varje rad + en rubrik i vänsterkanten "Utgångar". Återkommer om jag kör fast igen.

« Senast ändrad: 2011-01-16 15:42 av ulfsun » Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!