E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 05:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Loggersoft, E-logger utan fast IP?  (läst 8726 gånger)
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« skrivet: 2010-11-28 21:35 »

Jag har sett att det står att man måste ha fast IP om man skall använda E-logger tjänsten.
Min fråga är lite varför?
Nu har jag inte haft möjlighet att titta närmare på programvaran då jag fortfarande söker svar på frågor innan jag tänker handla.
Jag har tyvärr inte möjlighet att skaffa fast IP, men behöver ha loggningen till egen PC.

Idag har jag DDNS och har full åtkomst till mina datorer var jag än befinner mig i världen utan problem, och tycker att även E-logger borde klara av att leva med den informationen?

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-11-29 09:21 »

Jag har sett att det står att man måste ha fast IP om man skall använda E-logger tjänsten.
Min fråga är lite varför?

Problemet ligger inte i E-logger utan i LoggerSoft, körs Logger 2020 direkt mot E-logger är dynamiskt IP inget problem. Anledningen till att dynamiskt IP inte fungerar med LoggerSoft är prioriteringar. Från början hanns det inte med att lägga till det som saknas och nu är istället planen att pensionera kopplingen mellan LoggerSoft och E-logger och istället göra det möjligt att köra Logger 2020 samtidigt mot webbtjänst och pc-program. Det ligger dock några månader bort, det är mycket som är på gång.

behöver ha loggningen till egen PC.

Det är få som egentligen behöver logga till pc, vad har du tänkt göra för spännande?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010-11-29 13:14 »

Logger 2020 skall bli en del av det helautomatiska hem jag försöker bygga. Idag har jag installation av mSure som bas, och istället för att sätta upp en PC till såg jag möjligheten att använda Logger 2020. Klart billigare och energisnålare.
mSure plockar sedan data från Logersoft för styrningar mm. Nu är det ju en bit kvar och kanske byggandet ät halva nöjet  Med glimten i ögat (blinkande)
Och på köpet får jag möjlighet att publicera snygga grafer på e-logger.se

Men möjligheten att köra båda samtidigt låter som än ännu bättre idé. Så behöver man inte gå via Loggersoft...

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-11-29 15:50 »

Ah du har tänkt styra, då förstår jag. Vi jobbar faktiskt på ett tillbehör för styrning direkt via Logger 2020, med alla de uppenbara fördelar det ger. Oklart dock när det kan tänkas bli klart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-01-09 23:35 »

Bra! Det här är precis den tråd jag letade efter. Alltså en liten förklaring till varför det krävs fast IP för att använda e-logger.

Men, om nu följande påstående är sant...
Citat
körs Logger 2020 direkt mot E-logger är dynamiskt IP inget problem
så kanske förvirringen blir lite mindre om man utvecklar texten lite mer i manualen för Logger 2020:

Obs! I dagsläget krävs att du har statisk IP-adress från din internetleverantör för att du skall kunna använda internettjänsten E-logger.

Saken är den att jag utreder lite åt min kompis som verkar vara het spekulant på en Logger 2020, men han har idag standard Telia ADSL bredband med dynamisk IP. Om jag förstått det hela rätt så har jag goda nyheter till honom, så länge han inte använder LoggerSoft.

Själv har jag haft fast IP sedan långt före min Logger 2020-tid, så jag har aldrig oroat mig. Det har bara fungerat. Jag är verkligen lyrisk över hela konceptet!
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-01-10 00:21 »

Såg att det under Kända problem/E-logger nämns att nyare Logger2020 funkar bra med dynamisk IP.
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-01-11 18:40 »

Ajdå, den där gamla kursiva texten om att statisk ip-adress krävs ska förstås inte vara kvar i manualen, är härmed borttagen. Tack så mycket för att du gjorde mig uppmärksam på den!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!