E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 18:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mobilt internet (felrapporter)  (läst 21401 gånger)
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« skrivet: 2010-10-30 18:40 »

Hej

Jag skulle vilja med denna tråd få er att skriva vilka test ni gjort med olika operatörer och mobil stickor och med vilka 3g routers.

Just för att slippa komma i denna sits jag upplevt under denna helg. Jag han inte testa Dovado 4gr router med telia refill mobil sticka. Det visar sig att Telia inte är så kompatibelt med logger 2020 och e-logger.

Ska under söndagen testa Tele2 (comviq) refill mobilt internet och Ice.net.
Återkommer med resultat.

Just nu har vi testat Telia refill och Telia mobilt internet med dovado 4gr och Netgear mbrn 3000.
e-logger kan inte ansluta i steg 6/6.

Mvh

Rickard Österlind
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-10-30 18:44 »

Jag kör Tele2 och Edison 3G-router, och det verkar fungera fint.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-10-30 19:02 »

Jo, det som Jonas skrev i den här tråden ser ut att stämma, de flesta operatörer verkar köra nat och det är bara ren tur att det fungerat med 3G för dem som provat fram till nu.

Har sökt lite på nätet och med Telia verkar det ibland vara nat och ibland inte, om det då beror på abonnemangstyp och/eller vilken station man ligger på och/eller hur man routas om det blir nat eller ej har jag inte lyckats utröna.

Tele2 verkar som de inte kör nat. Telenor verkar normalt vara natat men de erbjuder en tillägstjänst för statisk publik ip som gör att man kommer förbi problemet.

Tråkigt det blev så mycket trassel för dig Rickard Ö.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-10-31 08:43 »

Jo nu ska ni få höra.

Enligt denna http://www.mobilabredband.se/ip så kan man inte få publik adress med kontant kort på mobila surf abonemang. I denna länk finns också en test knapp som visar om du kan öppna portar som port forward och ansluta.

Så det lär bli Tele2 89:- abonemang.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-10-31 08:51 »

Kanonbra länk!

Detta hindrar dock inte att vi bör hitta ett sätt att kunna kommunicera med loggern även via andra mobila bredband, eller i vart fall se till så att loggern ensidigt kan skicka data.
Mobilt bredband kommer ju som det ser ut att växa allt mer ju längre tiden lider.
Loggat

Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-10-31 10:02 »

Jag vet inte hur man skall kunna gå förbi den fysiska anslutningen. Men en slav server eller liknande kanske skulle lösa problemet. Vad vet jag Leende (smiley)

mvh
Rickard Österlind
Loggat
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-10-31 10:45 »

Än ändring av programvaran i loggern och e-logger, så att förbindelsen initieras och hålls uppe från loggern, löser problemet. Hoppas ni kan ordna detta. Med andra operatörer än Telia verkar det fungera än så länge, men jag är rädd för att de också kommer att följa Telias exempel. Det börjar helt enkelt få ont om IP-adresser.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-10-31 11:06 »

Fast är inte helt säker på att detta har med nätadressöversättning eller ont om ip-adresser att göra. För visst hade dina Teliaabonnemang samma ip-adress internt som externt Jonas? I så fall verkar det snarare som att Telia filtrerar/blockerar viss inkommande trafik. Det kan ju finnas flera skäl till det, till exempel för att skydda kunderna eller försvåra ip-telefoni och fildelning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Svensilen
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-11-01 10:11 »

I forumet jag tittade på i Mobilatbredband.se så är det citerat från telia support att dom filtrerar data och har ingen planering på att ta bort detta. allt p,g,a att kunden ska vara skyddad.

Min tro är att Telia med flera operatörer filtrerar kontanta anslutningar för att kunna skydda almänheten från person lösa servrar osv. Man vill se vem som gör vad helt enkelt.

Så, nu sitter jag och väntar 31 mil från min dovado 4gr router med tele2 small abonnemang. Har ställt in att jag skall få sms då den kopplar upp sig.

mvh
Rickard Österlind
Loggat
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-11-01 21:22 »

Jag kan bara förundra mig lite över Telia´s taktik. Det stänger ju de facto ute en grupp användare som vill använda mobilt bredband för telemetri. Sådana abonnenter har de ingen anledning att stänga då lasten på nätet är försumbar, och applikationerna inte konkurrerar med någon av Telia´s tjänster.  Skulle vara intressant att  höra vilket svar Rickard skulle få om han som tillhandahåller denna typ av utrustning ställer en fråga till Telia.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010-11-02 06:06 »

Mmm, om jag får tid skall jag förska få tag i någon på telia som kan svara på detta.
Hur det skall gå till i deras moln av folk/beslutsfattare har jag svårt att se, men jag skall i alla fall göra ett försök.
Kanske kan man förhandla sig till ett undantag för kunderna med dylik utrustning.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-11-04 08:39 »

Pratade med andrasupporten på Telia som är helt säker på att det skall fungera att komma åt öppna portar som ligger på deras mobila bredbandsabonnemang. Dock med några undantag:
¤ Mellan två olika mobila bredbandsabonnemang går det inte komma åt öppna portar, däremot skall det gå från fast till mobilt.
¤ Det går inte komma åt öppna portar om det mobila bredbandsabonnemanget är ett "start", dvs ett sådant som ingår utan månadskostnad när man redan har fast bredband, exempelvis ADSL eller fiber, hos Telia.
¤ Port 25 är blockerad för att förhindra skräppost.

Har dock redan själv konstaterat fler undantag, testade ett vanligt Telia kontantkort på 3g-dongel och mot det kommer jag inte åt port 80 från fast bredband, däremot slinker ping igenom. Men vanliga kontankort är i och för sig lite speciella, det är ju inga dataabonnemang i grunden.

Jag antar att sista ordet inte är sagt i denna fråga.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-11-04 20:39 »

Jag har provat med ett företagsabonnemang. Har ett sekundärt SIM-kort för bredband, kopplat till samma nummer och abonnemang som min telefon. Det fungerar inte!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2010-11-05 08:45 »

Hur gjorde du när du provade och hur såg du att det inte fungerade? Jag har en kontaktperson på Telia jag skall återkomma till när några olika abonnemangstyper är testade.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2010-11-11 11:23 »

Jag har skrivit att jag testat Telia företags mobilt. Men så visade sig inte fallet vara. Det är ett Qall abonemang som tydligen går via telias nät fast via en annan APN adress.

Kommer snart att testa net1 abonemang. Tror personligen inte att något refill abonnemang fungerar. Så jag går på det billigaste abonnemangen som erbjuds. För man vill ju inte betala för mycket för så lite trafik, om man nu inte skall utnyttja samma nät till surfning där loggern placeras så som i stugor eller liknande.

mvh
Rickard Österlind
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!