E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 13:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: 3g routers  (läst 17257 gånger)
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« skrivet: 2010-10-19 19:49 »

Hej

Jag sitter och letar efter en billig och hanterbar kostnad för 3g routers. Vill inte binda mig till 300 månaden på en loggning.

Har ni tips på vart jag får tag i ett lagomt packet och drift kostnad på detta vore jag glad. Eller rättare sagt de blivande kunderna  Glad

mvh
Rickard Österlind
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-10-19 19:52 »

Jag testkör sedan 10 dagar med tele2:s trådlösa bredband, http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html 89 kr/månad.
Funkar bra.
Loggat

Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-10-19 19:57 »

Tack för de snabba svaret. Jag tittar på det så får vi se vad som blir.

Annars har jag tittat på följande modell.
http://www.net1.se/privat/bredband-kraftpaketetflex.aspx
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-10-19 20:00 »

Mmm, inget dåligt alternativ, om man bara använder det till Loggning så borde man kunna klara sig på under 100 kr/månad.
Dessutom har ju det där paketet täckning överallt om man vill använda den inom jobbet och ha den med sig.
Loggat

Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-10-19 21:09 »

Kör också med tele2:s 89 kronors abonnemang. Sitter i en Dovado UMR router.
Funkar fint. Dovadon kan jag rekommendera, upplevs stabilare än de NetGear och D-link prylar jag har erfarenhet av.

Man får vara beredd på att 3g modemet låser sig ibland (nån gång i månaden).
Eftersom jag har anläggningen i ett fritidshus så bryter ett billigt programmerbart tidur strömmen till både Loggern och routern i tio minuter varje natt, det löser upp ev låsningar.

En trevlig egenskap med Dovado är att du kan komplettera med en Tellstick och nåra Nexa-brytare och vips har du en hyggligt kompetent hem-automations plattform som går att styra på distans med SMS eller att koppla upp mot routern över nätet.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-10-20 08:43 »

När du nu tog upp automation och distansstyrning så är det nog läge att nämna att det framöver kommer ett tillbehör för styrning direkt via Logger 2020, med alla de uppenbara möjligheter det ger. Den blir förstås helt oberoende av fabrikat på router/3G-router.

Kör också med tele2:s 89 kronors abonnemang.

Erbjuder tele2 nån möjlighet att se hur mycket trafik du gör av med varje dag, vad ligger du på?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-10-20 15:48 »

Tele2 vet jag inte, men i routern får jag snygga sammanställningar.
Som av en händelse var September i år den första månaden utan störande brus i form av surf via routern, har inte varit i huset på hela månaden.

Så jag kan meddela att 14 loggade kanaler till E-logger resulterade i
13 MB upload. Ca en MB per månad och kanal alltså.
0 MB download.

Quotan är 1 GB per månad, så jag kan hänga på några givare till  Glad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-10-20 17:16 »

Tack för den uppgiften, det låter bra!

Men märkligt om man inte kan se trafikmängden hos sin operatör på något sätt. Visst är routerns statistik förmodligen väldigt pålitlig, men helt hundra kan man inte vara och operatörernas uppfattning om trafikmängden är ju det som gäller som grund för ev. debitering.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Fabib
Medlem

Antal inlägg: 32


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-10-20 20:16 »

Jag körde med Net1 paketet förr och det var ett bra alternativ till 3G om man har lite sämre läge.
Kom upp i 1Mbit med riktantenn. På den tiden (hette NMT fortfarande) hade man möjlighet att provköra 2veckor för o kolla täckningen.
Modemet var helt okej också.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010-10-20 23:26 »

Det går att se trafiken via tele2 i alla fall, man måste skapa ett konto "mitt tele2" för att kunna se det.
Vad jag såg var att jag glömt koppla om dotterns bärbara från 3groutern till vanliga trådlösa, så det hade ramlat iväg 260 mb på 9 dar...
Kommer att kolla bättre vad min testanläggning har i trafik via tele2, det kan säkert skilja sig lite hur mycket "skräptrafik" olika leverantörer genererar också.

Loggat

jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-10-25 01:46 »

Men funkar e-logger & logger 2020 med 3G, nästan alla operatörer har NATar i sina 3G nät?
Även Telia även fast det inte ser ut så.
Jag skulle föreslå att ni ändrar kommunikationen så att 2020 initierar TCP och UDP förbindelsen
och kör keep-alive för att hålla dessa uppe (Telia stänger inaktiv UDP efter 40 sekunder). På det
sättet fungerar tjänsten bakom operatörs-NATar och man slipper otyget med att öppna portar
i sin hemmarouter Med glimten i ögat (blinkande)

/Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-10-25 09:42 »

Men funkar e-logger & logger 2020 med 3G

Det har loggats med Logger 2020 via 3G i åtminstone 1,5 år.

Jag skulle föreslå att ni ändrar kommunikationen

Visst är det lite besvärligt att behöva göra en portinställning i sin router, men det är ett högst medvetet val att det fungerar just så och inte som du föreslår.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-10-30 19:06 »

Det har loggats med Logger 2020 via 3G i åtminstone 1,5 år.

Men idag tog det stopp för första gången. Och det var just med Telia trots att Telia fungerat tidigare. Du har med andra ord delvis rätt Jonas.

Se den här tråden för fortsatt diskussion om vilka operatörer som fungerar och inte.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2010-10-31 07:11 »

Hm, det var inte så kul att höra att det börjat strula med Telia mobilbredband. Har just köpt en Logger2020 att ha på landet för att övervaka poolen, men nu verkar risken vara överhängande att jag kastat pengarna i sjön. Hoppas ni överväger jonasb förslag att ändra så att loggern initierar kommunikationen. 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2010-10-31 11:59 »

Självklart strävar vi alltid efter att lösa de problem som uppstår under resans gång. Men som jag skrev är det ett medvetet val att det fungerar som det gör, det är inte bara en detalj att ta hänsyn till utan ganska många överväganden. Kan därför inte lova att det kommer förändringar för att komma runt detta inom de närmaste veckorna.

Du har hur som helst knappast kastat pengarna i sjön, jag ganska övertygad om att Rickard låter dig returnera utrustningen om det visar sig att det inte fungerar med ditt mobila bredband.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!