E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 22:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: A/DMIQ - Status på reläutgång  (läst 11323 gånger)
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2010-09-05 15:05 »

Går det att se statusen på utgång R1 om den är till eller ifrån i e-logger ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-09-05 15:23 »

Nej, det går inte för närvarande, inte annat än om du klickar på på eller av, då kommer det upp ett meddelande som säger om utgången dragit eller ej.
Loggat

Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-09-05 18:42 »

Okej..men jag tolkar det som det kommer med i nästa uppdatering ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010-09-05 22:52 »

Andreas är den som avgör prioriteringarna när det gäller webtjänsten, bättre han svarar på när/om det kan komma.
Loggat

Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-09-06 09:30 »

Okej ! Jag fick till en lösning med att R1 och R2 drar samtidigt så tråda jag R2 till D1  Cheesy
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-09-06 09:47 »

Bra tänkt! Och faktiskt precis vad jag inte hann skriva; koppla en digitalingång till den reläutgång du vill se status på. Då får du inte bara status på vad utgången senast är satt till utan också status på att hela kedjan inklusive relä fungerar.

Jag blir lite nyfiken, vad styr du för något när du kör R1 och R2 samtidigt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-09-06 10:47 »

Jag har en funktion på min thermia Atria 8  som kallas EVU ( Elektrizitäts Versorgungs Unternehmen). Denna funktion förhindrar drift av värmepump,tillsatsvärme och cirkulationspump så länge kontakten är sluten. Sluten kontakt med 10 KOhms motstånd ger rumssänkning. Jag kör en test med att ställa en övre larmgräns på rumstempen som drar R1 & R2. Nackdelen är att varmvattnet inte värms upp då den står i EVU stopp  Ledsen . Skall även testa funktionen rumssänkning så fort jag får tag i ett motstånd.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-09-06 17:27 »

Aha, du har alltså ingen rumsgivare på thermian då? Fast jag förstår fortfarande inte riktigt varför du kör både R1 & R2 samtidigt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-09-07 09:54 »

R1 går in på plint 307 & 308 i VP och R2 går in på D1. Får sätta upp ett hjälprelä så kan jag få statusen utan att använda R2. Liten test jag gör nu och funktionen är ju bra om man vill stoppa/starta värmen via nätet :-) Vad tror du om reglering med innomhusgivare ? Jag bor i ett äldre hus med gamla element som står fullt öppna, fick rådet att köra utan rumsgivare vid installationen av VP.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-09-07 18:31 »

R1 går in på plint 307 & 308 i VP och R2 går in på D1.

Har du provat mäta upp vad det är för spänning på 307 & 308 i din pump? Kanske går det att koppla in digitalingången direkt utan hjälprelä.

Vad tror du om reglering med innomhusgivare ? Jag bor i ett äldre hus med gamla element som står fullt öppna, fick rådet att köra utan rumsgivare vid installationen av VP.

Hur motiverades det rådet? Min erfarenhet är att det är omöjligt hålla stabil inomhustemperatur vid alla väderlekar utan att faktiskt styra pannan efter den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jarmo
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-09-08 16:10 »

Har du provat mäta upp vad det är för spänning på 307 & 308 i din pump? Kanske går det att koppla in digitalingången direkt utan hjälprelä.

Jag har 5VDC  Leende (smiley) och har testat att koppla in mig med + från plint 307 i VP till DI1 + och - från plint 308 i serie med R1 till D1 - , men det fungerar ej  Ledsen
Jag får ett tidur brevid varmvattensymbolen i displayen på värmepumpen och D1 indikerar Låg hela tiden.

Hur motiverades det rådet? Min erfarenhet är att det är omöjligt hålla stabil inomhustemperatur vid alla väderlekar utan att faktiskt styra pannan efter den.


Reglerar bättre utan rumsgivare enligt försäljaren, det var ju fastpris så jag blev säkert blåst på den givaren som borde ingått i installationen. Generad Får fixa en sådan.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!