E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 03:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Säsongsöverblick köldbärare  (läst 12076 gånger)
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« skrivet: 2014-02-17 14:23 »

Hej!

I Nibes onlinetjänst Uplink (vår berg/markvärmepump F1145-10 är uppkopplad dit) finns en historikgraf som de kallar säsongsöverblick köldbärare in/ut som verkar riktigt praktisk.

Det den verkar göra är att visa köldbärartemperaturen, men filtrerar bort mätvärden från när värmepumpens kompressor INTE arbetar.

Resultatet blir en riktigt bra överblick över hur bra ens borrhål/markslingor funkar, till skillnad från att bara logga köldbäraren som ju kommer att visa totalgalna värden när kompressor/köldbärarpump står stilla så graferna blir allt annat än lättolkade...

Jag skulle väldigt gärna se den funktionen som en rapport i E-logger också, den borde kunna vara av intresse för alla berg/markvärmepumpägare. Givet elmätare kopplad till värmepumpen och inställd som värmepumpskanal så finns indikering för när pumpen går och inte, och om man definerar upp kanal(er) för köldbärare så har man alla datakällor som behövs.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-02-20 11:54 »

Ja det låter användbart.

Antar att man i så fall bör vänta ett tag efter pumptillslag innan man mäter, hur länge?

Och vad skulle vara det bästa sättet att presentera det hela på, tidshorizont/graftyp?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-02-20 15:28 »

Har inte fått dit givare på köldbärarslingan än, så jag får återkomma med data på hur lång tid det tar efter tillslag som det värdet är relevant. Om ingen annan har data på det? Jag kan dock tänka mig att väntetiden kan vara lite dynamisk där beroende på hur man implementerar det, vid en tillslagstid på en timme så är det kanske ingen fara att vänta i 5 minuter innan man börjar kolla på köldbäraren. Har man korta tillslag så kanske man måste vara lite mer aggressiv.

Gällande tidshorisont så tänker jag mig att det är intressantast att se hur det hur det ser ut över en hel säsong, och eventuellt kunna jämföra  med tidigare år. Dvs tidsperspektiv ett år. Det känns som en vanlig linjegraf nog är mest passande.

En kortare tidshorisont lär ju också vara av intresse, för att se hur t.ex. en kall period påverkar. En månads tidsperspektiv kanske är lämpligt för det?

Jag misstänker att de som haft värmepumpar under en längre tid kanske har fler konkreta åsikter här :-)

I Nibes variant kan man välja dag/vecka/månad (och längre tidsperiod om man betalat premiumabbonemang för historik), och det är en vanlig linjegraf.
Loggat
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-03-10 22:46 »

Antar att man i så fall bör vänta ett tag efter pumptillslag innan man mäter, hur länge?

Snabb koll nu när jag fått dit givare på köldbärarslingan (monterade med värmepasta+folietejp mot kopparrör) ger att efter 3-4 minuter så verkar det vara hyffsat korrekta temperaturer för vår anläggning. Det lär ju variera, så säg 5 minuter efter tillslag som startpunkt?
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-03-13 06:07 »

Bra förslag tycker jag.

Denna temp är ju mest relevant att studera över längre tider, att se förändringar under kortare perioder som timvis tycker jag inte är relevant. Därför borde det räcka med att ta det lägst uppmätta värdet varje dygn att presentera.

Då spelar det ingen roll om det är mitt i vintern där pumpen går näst intill för jämnan, eller om det är endast VV-körningar mitt i sommaren. En graf med var dygns bottentemp blir på så sätt signifikativ för köldbärarens förändring över tid.
Loggat
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-03-13 09:33 »

Denna temp är ju mest relevant att studera över längre tider, att se förändringar under kortare perioder som timvis tycker jag inte är relevant. Därför borde det räcka med att ta det lägst uppmätta värdet varje dygn att presentera.

Då spelar det ingen roll om det är mitt i vintern där pumpen går näst intill för jämnan, eller om det är endast VV-körningar mitt i sommaren. En graf med var dygns bottentemp blir på så sätt signifikativ för köldbärarens förändring över tid.

Hmm. Att bara ta det lägst uppmätta värdet kan kanske ge problem i följande situationer, lite beroende på hur man vill att det ska fungera:

- Felavläsningar/störningar av olika orsaker. En viss medelvärdesbildning brukar vara att föredra om man ska representera en längre tidsperiod.

- Om du har borrhål/markslinga som är något underdimensionerad för värmepumpens effekt så kommer du att få lägre mintemperatur ju längre gångtid du har. Mintemperaturen är av intresse för att upptäcka detta, men för en uppskattning på köldbärarens "energinivå" är nog medeltemperaturen mer intressant.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014-03-17 06:50 »

Om det gick lösa så att den loggar från 5 minuter efter start fram till att kompressorn stoppar och sedan sparar ett medelvärde för den perioden, det tror jag skulle ge rätt värde.
Huruvida man vill spara dessa värden till ett dygnsmedelvärde eller ej är upp till Andreas, temperaturen lär inte ändra särskilt mycket över ett dygn i alla fall.
Loggat

nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-03-17 09:11 »

Om det gick lösa så att den loggar från 5 minuter efter start fram till att kompressorn stoppar och sedan sparar ett medelvärde för den perioden, det tror jag skulle ge rätt värde.
Huruvida man vill spara dessa värden till ett dygnsmedelvärde eller ej är upp till Andreas, temperaturen lär inte ändra särskilt mycket över ett dygn i alla fall.

Instämmer.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-03-17 16:51 »

Hur kort tid går en kompressor på en värmepump som kortast?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-03-17 22:40 »

Bra fråga. Men en kludge kan ju vara att om den går kortare än fördröjningen innan första avläsning så läser man bara av värdet när den slår av och är nöjd med det? Det blir ju inte perfekt, men har man så kort körtid så är det nog det bästa man kan göra...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014-03-18 07:02 »

I normalfallet går den inte kortare tid än ca 10 minuter, men om inställningarna är helt tokiga, och termostater på grund av vårsol till exempel är helt stängda kan drifttiderna bli väldigt korta - men då är det egentligen bara bra att man uppmärksammas på problemet, det kan spara tusentals kronor/år i driftskostnader, och åratal på livslängden att få till det.
När det gäller de som har en logger så har väl de flesta troligen optimerat sina värmepumpar så pass att de aldrig går kortare tid än 10 minuter, det är i vart fall min förhoppning.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-03-31 19:08 »

Bra fråga. Men en kludge kan ju vara att om den går kortare än fördröjningen innan första avläsning så läser man bara av värdet när den slår av och är nöjd med det? Det blir ju inte perfekt, men har man så kort körtid så är det nog det bästa man kan göra...

Det är väl egentligen den lägsta temperaturen man är ute efter, jag menar oavsett gångtid, lång eller kort så är det min temp som anger så att säga "kvaliteten" på borrat. Sen är det ju kul att veta hur det ser ut år efter år (och kanske se när det tar slut). De inbyggda loggarna vet ju när pumpen stannar, med extern logger blir lite knepigare att pricka samma sak, kan jag gissa. Men min temp måste vara lätt..
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!