E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 02:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Systembild v2 utan värden ibland?  (läst 9047 gånger)
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« skrivet: 2014-11-28 16:32 »

Hej!

Är det någon annan än jag som kör med systembild v2 och att den ibland blir helt utan värden?

Det händer lite nu och då, inte ens datumstämpeln som brukar skrivas ut i ena hörnet skrivs ut. Det enda som visas är själva bilden.

Min misstanke är att det ligger nån spärr på max-antal-förfrågningar per tidsenhet, och att den gränsen inte justerats för att ta hänsyn till att med systembild v2 är det webläsaren som hämtar och visar varje individuellt värde om jag förstått saken rätt. Med många saker i systembilden blir det då fort en massa förfrågningar, speciellt om man klickar runt lite mellan grafer och systembilden...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-12-01 12:32 »

Det finns en gräns för max antal visningar, men då ska inte någon bild visas över huvud taget utan istället texten "Dagsgräns överskriden, välkommen tillbaka i morgon."

En möjlig förklaring till att inga värden visas i systembilden ibland är att det är någon villkorsdefinition som inte fungerar som den skall vid något visst mätvärde (exempelvis om innetemp=23 grader så visas inte bilden men vid innetemp=24 grader så gör den det). Det är relativt lätt att ringa in en felande villkorsdefinition genom att vid fel kommentera bort en rad i taget i definitionsfältet tills bilden visas igen. Om du hittar en felande defintion så posta den här i tråden så tittar jag på det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-12-11 15:16 »

Nu hände det igen, hann få igång en firebug och den tyckte nått i stil med "security error spic2.js.gz line 5".

Sen var jag tvungen att minimera firebug för att lyckas hitta att skriva saker på forumet, och nu när jag laddar om systembilden så funkar systembilden igen.

Gissningsvis skulle det gå att få mer precis felindikering om inte saker i den filen var ihopsmetade i så långa rader som möjligt Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-12-11 16:50 »

Om ett problem går att reproducera blir det mycket enklare att diagnostisera och åtgärda. Ingen teori om vilken definition det kan vara? Har du provat kommentera bort definitioner så som jag beskrev ovan? Exakt vid vilket klockslag "hände det igen"? Vilka kanaler rörde på sig mest då om du tittar i en graf med alla kanaler? Vilka definitioner refererar till dessa kanaler?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-12-11 20:45 »

Jag vet att det blir enklare när det går att reproducera, det är därför det är så frustrerande för den hår gången var det kanske under någon minut det inte funkade och under den tiden hinner man inte göra speciellt mycket felsökning om man ska börja editera systembildsdefinitioner och ha sig :/

Men om det var fler rader i den bråkiga javascriptfilen så kanske felmeddelandet som visas i firebug (och säkert i javascript-konsolen som jag har för mig finns nånstans i firefox) skulle ge lite mer ledtråd, nu när jag upptäckt iallafall ett ställe där det kommer ett felmeddelande...

Jag ska försöka vara lite mer vaken och notera klockslag nästa gång också, vi får se hur det går...
Loggat
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2015-01-12 11:49 »

Nu hände det igen, Mon Jan 12 11:45:47 CET 2015.

Bifogar skärmskott med firebug uppe och felmeddelandet den säger...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2015-01-13 08:19 »

Om du tittar på en graf med alla kanaler, var det någon speciell kanal som rörde sig vid det klockslaget? Och finns den kanalen med i någon av dina definitioner?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2015-01-13 09:27 »

Inget uppenbart. Det som rör sig lite är små fluktuationer som verkar hända hela tiden.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2015-01-19 08:21 »

Vad märkligt, för rimligtvis är det en fyllning som triggas av att en kanal går över ett gränsvärde som är problemet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!