E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 22:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger2020 mot Internet funkar inte  (läst 8021 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2010-07-26 20:56 »

Hej,
Har efter mycket funderande bestämt mej för att köra min Logger2020 mot Internet. Har fram till idag kört den mot Loggersoft med Internet aktiverat, men tycker att det ser så bra ut med funktionaliteten med enbart uppkoppling mot Internet att jag vill slippa ha en dator igång 24/7.

Hursomhelst. Har följt alla instruktioner om hur man gör och gjort enligt följande:
  • Stängde ner Loggersoft på loggningsdatorn.
  • Demonterade RS232-kabeln.
  • Ställde om Logger2020 till Internet-läge.
  • Fick upp i meny på Logger2020: ID, ip-address samt port.
  • Har öppnat porten i min router till angiven ip-address och port för både tcp och udp.
  • Har skrivit in nya ID i e-logger.
  • Har uppdaterat givardefinitionerna.
Efter denna åtgärd fungerade min loggning i 13 minuter. Började logga mot internet 18:00. Ungefär kl 18:13 lade allt av efter att jag raderat minnet i Logger2020. Det gjordes eftersom jag försökte uppgradera mjukvaran i Logger2020 till den senaste. Fick ett meddelande som sa att min logger inte kunde hittas.
Efter detta misslyckande så hade Logger2020 ställt tillbaka sej till RS232-läge. Gjorde om proceduren och fick ett nytt ID som jag skrivit in i e-logger.

Om jag går in i e-logger (översikt) rapporteras "Ingen ingångsdefinition har skickats till loggern sen klient-id ändrats, klicka här för att göra det." Klickar och kommer till Givare-menyn där jag klickar på "Uppdatera givarlista" utan att något händer.
Ser i min router att att ett paket levereras från e-logger till korrekt ip-address och port.
Kontrollerar jag i Logger2020 så rapporterar den samma ip-adress och portnummer.
Vad har jag gjort för fel?

Logger2020 rapporterar att programversion är 090212.

Bifogar även ett felmeddelande som jag får ungefär var 10:de gång jag försöker Uppdatera givarlistan.
« Senast ändrad: 2010-07-26 21:06 av Elmer » Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-07-26 21:30 »

Trist att det trasslar för dig.

Först och främst måste vi se till att du får in nyare mjukvara i din logger. Vad exakt får du för felmeddelande när du försöker uppgradera? Visar loggerdisplayen något meddelande om uppgradering?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-07-27 14:30 »

Lyckades Glad

Vet inte vad jag gjorde för fel tidigare. Såg inte vad Logger2020 visade på displayen vid tidigare försök. Tog bara några sekunder så fick jag ett felmeddelande via e-logger att min logger inte kunde hittas.
Efter att ha raderat minnet i Logger2020 ytterligare en gång lyckades uppgraderingen.
Sen var det naturligtvis en del annat strul också. Glapp i kabeln till s0 på elmätaren samt en tempgivare som lade av.

Är e-logger känsligare på givarfel än Loggersoft ? Eller hade jag bara otur?
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-07-27 17:58 »

Bra! Svårt gissa vad det beror på att det inte fungerade först, men jag har varit med om att det ibland är routern som spökar och att det kan gå till sig om man resetar routern eller bara väntar ett tag så att öppna förbindelser stängs ner.

Vad gäller givarna så hade du nog otur. E-logger ska inte vara känsligare för givarfel, det är i grunden samma kod i Logger 2020 som hanterar givarna oavsett om man kör LoggerSoft eller E-logger. Just kabelglapp av olika slag är väl annars det vanligaste problemet folk har, men som tur är brukar de uppstå vid omkopplingar, när loggern får gå i fred är det sällan problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-07-29 07:48 »

Kopplade in den felande givaren igen... och den fungerade efter ett par minuter. Säkert nåt glapp. Är helnöjd. Allt går som tåget nu...
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!