E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-10 08:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ritordning rapporter på el-mätare.  (läst 5700 gånger)
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« skrivet: 2010-12-12 08:58 »

Hej.

Kör nu tre energimätningar; Total el (Säg värde 25 kWh), El-patron (6 kWh) och Pulsgivare Pellets (40 kg) .
När jag nu går in kikar i rapporter blir det att Pellets lägger sig överst i ritordningen, vilket leder till att övriga ej syns bakom.
Med Total och El-patron låg El-patron överst som var lägsta stapeln.

Hoppas Ni förstår hur jag menar. Rullande ögon (ironi)

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-12-12 13:15 »

Jo jag tror jag förstår hur du menar men vad har pellets med ritordningen för elmätare att göra, pellets har väl över huvud taget inget i rapporten över elförbrukning att göra? Med glimten i ögat (blinkande)

Däremot kommer det snart en speciell värmeproduktionsrapport för fastbränsle. I den kommer den som har elmätare i serie med pannan även att kunna få in elförbrukningen till själva pannan (tändning, matning) samt elpatroner.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-12 13:26 »

Då vi ej har värmeproduktionsrapport än så kör jag den via elförbrukningsrapporterna som ger bra dygns/timme upplösning.
Ser fram emot http://e-logger.se/forum/index.php?topic=277.0... (Även för värmeproduktion.)

I väntan på det vore det kalas om ritordning gick att få som lägsta värdet , näst lägsta osv. står först och därmed ej skyms av det högsta... Tunga

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-12-13 11:42 »

Det är tyvärr inte så enkelt som att staplar skymmer varandra. Höjden på staplarna i rapporten räknas fram genom att övriga kanaler subtraheras från el total. Det blir rätt så länge du lägger in elförbrukare som ligger efter elmätaren för el total, men du har definierat pellets som en elförbrukare och då blir det fel. Stoppar du pellets i rapporten över elförbrukning får du helt enkelt acceptera att det inte blir rätt. Leende (smiley)

Fastbränslerapporten och elrapporten kommer självfallet att få samma tidsspann och funktionalitet i den mån någonting ändras.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!