Loggerforum - supportforum

E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft => Buggrapporter => Ämnet startat av: Andreas skrivet 2008-11-04 15:33



Titel: Hur man rapporterar ett fel. Obs, läs detta innan du postar!
Skrivet av: Andreas skrivet 2008-11-04 15:33
1) Kontrollera först om någon annan redan tagit upp samma problem. Läs igenom rubrikerna på befintliga trådar samt använd "SÖK" i menyraden överst på sidan och sök på lämpliga nyckelord. Hittar du en tråd om samma sak är det där du ska berätta om ditt problem.

2) Startar du en ny tråd, skriv en rubrik som väl sammanfattar ditt problem.

3) Ta bara upp ett enda väl avgränsat problem åt gången. Har du flera olika problem skall dessa tas upp i separata meddelanden.

4) Berätta vad du har för utrustning och vilka mjukvaruversioner du använder.
¤ Gäller problemet PC-programmet LoggerSoft: Klicka "Om" dvs. knappen med ett "i" på i menyn och ange versionsnumret.  Berätta även vilken version av Windows du kör LoggerSoft på samt vad du har för servicepack installerat.
¤ Gäller ditt problem loggerhårdvaran Logger 2020: Ange det datum som visas när loggern startar under rubriken "Mjukvara".
¤ Gäller problemet webbtjänsten E-logger®: Har felet med gränssnittet att göra, berätta vilken webbläsare du använder och vilket versionsnummer den har. För fel som har med mätdata, larm osv. att göra, berätta om du är uppkopplad via LoggerSoft eller om Logger 2020 är direktuppkopplad samt vad du har för slags internetuppkoppling och vilken internetoperatör som används.
¤ Om problemet är relaterat till givare eller moduler: Hur många temperaturgivare finns i ditt system? Är expansionsmoduler inkopplade, vilka?

5) Beskriv problemet. Här är frågor som, beroende på vad det är för slags problem, kan vara relevanta att besvara: Hur länge har du loggat, när uppstod problemet första gången? Hur många gånger har du stött på problemet? Varar problemet nån viss tid, uppstår det vid vissa tidpunkter, kommer det med regelbundet intervall eller i anslutning till något visst mätvärde? Ser kurvorna ut på något visst sätt före och efter problemet? Bifoga i så fall gärna grafer. Kommer problemet i anslutning till att du gör något med utrustningen eller i gränssnittet? Beskriv i så fall exakt hur du går tillväga för att få fram problemet. Om vi inte själva kan återskapa problemet blir det svårt lösa det. Tänk noga efter om du gjort någon förändring i ditt system på sista tiden som kan ha med problemet att göra. Har du exempelvis ändrat inställningar, lagt till givare eller gjort ändringar i ditt nätverk?

Kom ihåg att ju bättre information vi får desto fortare kan vi hjälpa dig!