E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 05:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - varför måste ingående routerport öppnas?  (läst 31943 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2009-03-28 18:20 »

IP-telefoni kräver väl inkommande portar?

Att skicka förfrågningar var 30:e sekund från loggrarna är dessvärre inte realistiskt. Tänk dig massor av loggrar som kontinuerligt frågar om nya inställningar, det blir bra mycket dötrafik att hantera på serversidan det. Och bandbredd och processorkraft kostar pengar, både i serverdriftskostnad och för den som till exempel är uppkopplad via 3G och betalar för trafiken.

Och om vi nu bortser från trafiken, vill folk i allmänhet vänta 30 sekunder på att något skall hända i andra änden?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2009-03-28 19:01 »

Njaa, eller bägge delarna.
Ip-telefoni talar om för servern var han finns och vilka portar.
I vissa fall kan du vara tvungen att ha vissa portar 5060 om jag minns rätt öppet.

Frågar du folk så vill säkert alla att det skulle ha hänt igår.

Det finns i b.l.a. iptele en funktion (keep alive) då den ligger bakom NAT vilket innebär att servern vet vilken ip resp. port den ska anropa för att nå clienten. Vet inte om det är användbart i detta fall.

Jag var tvungen att införskaffa en en ny router eller rättare sagt brygga för att få en med dhcp tilldelning av ip. Alla bryggor har inte den funktionen. Så min funkar bra numera. Enda strulet kan vara om routern delar ut fel ip.....
Har inte lyckats hitta var man kan se vilken ip tillhör vilken mac-adress så man kan binda den.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2009-03-29 15:37 »

Beklagar att du var tvungen att köpa ny brygga. Starta gärna en ny tråd om din modell i avdelningen Nätverksinställningar så kanske någon kan hjälpa dig med bindningen om det nu går, det går ju inte alltid. (Jättebra du nämnde detta så jag äntligen tog mig för att starta upp den avdelningen och lägga ut mina gamla anteckningar.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!