E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 00:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Finns det några rekommendationsvärden för omgivande temperatur på Logger 2020 ?  (läst 5334 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2011-12-07 00:18 »

Jag har min Logger installerad i ett s.k. mindre serverskåp i ett förråd nära garaget där omgivningstemperaturen nu ligger på +8 grader. Funderade sen om det finns någon rekommenderad omgivningstemperatur för Logger 2020? Typ max och min temp?
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-12-07 08:46 »

Vi har inte gjort några mer noggranna tester över vad Loggern klarar av med bibehållna prestanda, men eftersom det finns ett par komponenter som blir varma i den så avråder vi från att ha den helt övertäckt/isolerad.
Vad som händer om det blir riktigt kallt och den sitter ute är inte testat och dokumenterat.
Troligen är displayen det första som kan börja krångla om det blir för kallt.
Mätvärden och funktion bör rimligen inte påverkas nämnvärt av kyla.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-12-07 11:43 »

Vi har inte gjort några mer noggranna tester över vad Loggern klarar av med bibehållna prestanda, men eftersom det finns ett par komponenter som blir varma i den så avråder vi från att ha den helt övertäckt/isolerad.
Vad som händer om det blir riktigt kallt och den sitter ute är inte testat och dokumenterat.
Troligen är displayen det första som kan börja krångla om det blir för kallt.
Mätvärden och funktion bör rimligen inte påverkas nämnvärt av kyla.

Ok, jag har inte sett några problem med displayen nu då jag inte har kört den lägre än +7 -7,5 grader.
Om displayen börjar "dimma" är nog ett mindre problem men tänkte mest på lägre kyla typ antal minusgraderi A/D omvandlare och andra komponenter som börjar räkna /konvertera fel osv.

Men då har jag fått ett klart svar ! Tack Rickard.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-12-07 15:38 »

Eftersom din fråga gällde rekommendationer så kan man väl säga att vi rekommenderar placering inomhus, och gärna i temp över 0°C så länge vi inte gjort några analyser.
Som jag ser det finns det inga risker för att något skulle gå sönder om den sitter i minusgrader, men som du så riktigt påpekar så påverkas troligen komponenternas funktion/prestanda på ena eller andra sättet om det blir för kallt.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!