E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 13:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur noggrann är beräknad kanal för avgiven effekt VP?  (läst 5657 gånger)
Antin
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2011-11-05 23:50 »

Loggar beräknad effekt från VP via avläsning av en flödesmätare samt temp på framledning och retur.
Har även en värmemätare från Engelmann som visar aktuell avgiven effekt på display.
Det skilljer dock rejält (ca 20%) till loggerns fördel.
Detta beror givetvis på skillnader i mätvärden för beräkning.
Jag upplever att den största skillnaden ligger i tempvärderna.

Har dallas rörgivare. Ska prova att byta plats på givarna för framleding och retur för att se om det blir någon förändring.

Någon som har erfarenhet från liknande problem?

Hälsningar

Antin
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-11-06 07:35 »

Jag har själv aldrig testkört värmemätare och loggervärmemätningen parallellt.

Det som dock är viktigt är att du monterar rörgivarna så nogrannt som möjligt.
Sätter du en givare på en horisontell ledning - sätt även den andra på en horisontell ledning.
Sätter du en givare på ovansidan av röret, sätt även den andra givaren på ovansidan av röret.
Använd kontaktpasta.
Isolera givarna ordentligt.
Isolera dem exakt lika mycket.

Loggervärmemätningen (dess tempgivare) är troligen trögare när det gäller att reagera på den faktiska temperaturen i ledningarna, och detta gör att den troligen initialt i en värmecykel kommer att visa lite mer fel än värmemätaren.
Under en längre värmekörning bör dock detta fel bli mindre och mindre förutsatt att du monterat givarna enligt ovan.

Skiljer det 20% hela tiden?
Loggat

Antin
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-11-06 10:11 »

Tack för svar.

Jag har gjort det mesta av det du föreslår, men den ena givaren sitter på horisontell ledning och den andra vertikalt.. Jag ska ändra detta.

Dock tror jag att värmemätarens framledningsgivare kan monteras bättre vilket kommer göra den "varmare" med högre effekt som följd.

Det är som i övriga landet väldigt varmt i Stockholm vilket gör att pumpen endast går korta stunder, så det är svårt att se hur skillnaden påverkas över tid.

Kan man presentera aktuellt värde för en beräknad kanal, likt info på översiktsidan?

Jag återkommer med info ang hur det går när jag har ändrat aktuella givare.

// Antin
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-07 08:10 »

Har även en värmemätare från Engelmann som visar aktuell avgiven effekt på display.

Värmemätaren har inte något slags utgång så att också den går att logga? Det skulle göra en jämförelse mycket enklare.

Kan man presentera aktuellt värde för en beräknad kanal, likt info på översiktsidan?

Nej, det är som det står i manualen "Beräknade kanaler kan i dagsläget endast visas i grafer."
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!