E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 22:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Styra reläutgång  (läst 6458 gånger)
Anders Thorin
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2014-12-08 10:43 »

Hej,

Jag skulle vilja använda min logger till en kulvertstyrning och undrar om det finns något sätt att styra ett relä som startar cirkpumpen.
Det hela behöver triggas av tre tempgivare. En i toppen på stora tanken och en i toppen på tekniktanken samt en i botten på tekniktanken.
Kulvertpumpen ska starta när energin är slut i tekniktanken och stoppa igen när den är full.  Den ska helst också villkoras av tempen i stora tanken.
Jag har läst i manualen och kan bara se att detta skulle gå att lösa med larm, men det verkar ju inte så bra.



 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-12-08 12:06 »

Det finns tyvärr ännu ingen styrfunktion i grundversionen av Logger 2020.

Den enda styrfunktion som finns för närvarande är den i solfångarversionen av Logger 2020, det skulle då vara om den funktionen går att använda. Men det skulle då förstås kräva en Sunlogger 2020.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders Thorin
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-12-08 15:26 »

Är det något på gång i den vägen ?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-12-09 12:55 »

Osäker på vad du menar? Vad jag menar är att om du tror att solfångarstyrningen ligger nära det du behöver i funktionalitet (ev. med någon mindre ändring) så kanske det kunde vara ett alternativ.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders Thorin
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-12-15 12:15 »

Det jag vill göra om jag kikar på sunlogger är:

Dra relä till cirkpump om  T1  < X grader och T3 > Y grader ( Tekniktanken är tom och lagertanken har energi)
Stoppa cirkpump När T2 > Z grader ( Tekniktanken är full)
Stoppa cirkpump om T1~ T2 dvs om varmattnet tar slut i lagertanken.

T1 är då toppen på tekniktanken
T2 är botten på tekniktanken
T3 toppen på lagertanken.

Skulle det vara genomförbart ?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-12-16 10:14 »

Det du beskriver är för långt ifrån solfångarstyningen. Det skulle kräva ett helt nytt menysystem. Om du tittar på tabellen med inställningar i anvisningarna för solfångarstyrningen så jobbar solfångarstyrningen med tempdiffar och "skydd". Frågan är om du kan tänka om din uppställning så att det fungerar med tempdiff-tänket istället?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!