E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 03:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skippa definition av el total mm?  (läst 4881 gånger)
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2011-12-27 12:21 »

Håller på att installera min logger och har kopplat in första givaren, en för rumstemp/fukt. Det kommer ta lite tid att installera alla givare och framförallt kommer det dröja innan jag kan logga el total eftersom elmätaren i nuläget sitter i en byggcentral ute på tomten.

Jag var på väg att skapa en ny kanal för fukt inne men blev varnad att det kan bli problem om man inte har definierat default-kanalerna först. Vad blir det för problem? Måste jag vänta med att logga fuktvärdet tills jag har givare för alla default-kanaler?
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-12-27 13:28 »

Vet inte säkert, men det är ju inget som hindrar att du definierar P01(E1) som El total och P02 (E2) som El Värme (t.ex.)
Då slipper du larmet.

MVH

Rickard
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-12-27 16:51 »

Det är inget problem att skapa andra kanaler innan.

Anledningen till att det står så där är att kanaler för inne, ute, el värme och el total måste definieras på ett speciellt sätt så att tjänsten i övrigt kan identifiera dem. Skapar man dessa kanaler som "vanliga" kanaler fungerar till exempel inte rapportfunktionen som den skall.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!