E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-12 20:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fel värde på temperaturen i energirapporten  (läst 10274 gånger)
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« skrivet: 2012-11-06 12:46 »

Hej,
Min energirapport visar inte rätt min och max för de olika perioderna. Det resulterar även i att medelvärdet lär vara fel.
Jag kan se att tempgivaren registrerar ett lägrevärde än vad som sen återfinns som min under perioden.
Är detta en bug eller kan jag ändra något? Obeslutsam

/ henrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-11-06 18:38 »

Helt säker på att den visar fel? Den förbrukning och den temperatur som visas i rapporten är medelvärden för hela timmar/dagar. Det gör att min och max blir mindre än vid tiosekunders- eller minutmätning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-11-06 22:20 »

Då kan jag ju inte vara helt säker!
Men är inte min ute temp fortfarande det lägsta värdet som uppmätts under den angivna tiden, tex 24 h? Va?
I mitt fall skiljer det flera grader samt är olika datum för det inträffade max/min.
Om det är lägsta medelvärde så blir det något helt annat.
Kan jag inte erhålla lägsta och högsta temperatur?

/ Henrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-11-07 10:56 »

Som sagt, alla värden som visas i energirapporten är omräknade till medelvärden för timmar. Tanken med energirapporten är inte att hålla koll på temperaturen utan att hålla koll på sin energiförbrukning. Och det skulle bli missvisande att jämföra energiförbrukning som ju räknas per timme med något annat än temperaturmedelvärde per timme.

Det finns tyvärr ingen funktion för att se min/max av en enda temperaturavläsning sett över längre tid, det som finns är senaste dygnet på översiktssidan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-11-07 21:04 »

oki.Då vet jag.
Tack för infon. Då får jag väl behålla min gamla termometer också! Tunga
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-11-08 08:24 »

Vad är det du hade velat se, är det alltså absoluta min/max-temperaturen varje dygn bakåt i tiden? (Ett bättre medelvärde än det som redan visas i rapporten går inte att få.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-11-08 22:27 »

Mmm, i takt med att data komprimeras skulle det inte vara så dumt om man även sparade min och maxvärde för den period som medelvärdesbildas.
Lite surt är det när man vet att det var minus 42 grader den 28 januari, men loggningen bara visar -39 för att det medelvärdesbildats.
Det optimala vore ju om man kunde välja att visa grafer över enskilda givare/kanaler med både min max och medelvärde, typ att min och maxvärden var prickade linjer, och medelvärde var heldraget, men då faller ju samtidigt nyttan med att komprimera/medelvärdesbilda till viss del.
Inte helt enkelt att lösa helt enkelt när man komprimerar data.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-11-09 09:36 »

Du får gärna också svara Henrik. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-11-11 09:21 »

Hej,
Rikards svar är helt perfekt. Det finns ett stort intresse att även veta den maximala min/Max tempen också då den säger en del om husets förmåga att klara DVut temp mm samt alltid är av allmän intresse om man nu ändå är en statistik nörd!
Den info som ligger i rapporten idag bör åtminstone döpas om till något annat så den inte missuppfattas.
Vi lägger ju även ut våra publika grafer på olika hemsidor och de om läser där kanske inte vet hur tempen är redovisad och blir då "vilseledda".
/Henrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-11-11 12:15 »

Det finns ett stort intresse att även veta den maximala min/Max tempen också då den säger en del om husets förmåga att klara DVut temp

Men dimensionerande vinterutetemperatur handlar ju precis som det som visas, dvs medeltemperatur för hela dygn... Va?

Den info som ligger i rapporten idag bör åtminstone döpas om till något annat så den inte missuppfattas.

Är tyvärr osäker på exakt vad du menar, så kan du precisera, vilken text är det du tycker skall ändras och till vad?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Henrik Börjesson
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-11-11 21:21 »

Du har rätt om DVUT så för det ändamålet är Eloggers beräkning helt rätt.
Däremot så kvarstår önskemålet att inte behöva ha yterliggare en termoter för att logga absoluta min/max temp då den är intressant ur ett rent metorologiskt intresse och för att de flesta man delar data med är intresserade av just lägsta temperaturen.
Därför skulle jag önska att det i månadsstatistiken finns en rad för det enskilt lägsta respektive högsta värde som uppmätts.

/ Henrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-11-12 10:45 »

Därför skulle jag önska att det i månadsstatistiken finns en rad för det enskilt lägsta respektive högsta värde som uppmätts.

Jo fast energirapporten är fel sammanhang. Det skulle vara i något slags väderrapport då i så fall. Men det är utanför ämnet på den här tråden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-11-21 18:37 »

Tråd rensad från allt OT. Var snälla och håll er till det ämne som står i rubriken.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!