E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 05:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Optiska pulsvärden  (läst 10469 gånger)
leo
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2010-05-24 17:07 »

Hej, Får inte igång pulsräknaren i Logger 2020 Kan det vara kabeln det är fel på eller är min mätare för snabb för loggern? Nån idé hur jag ska kunna åtgärda denna. Bifogar bild när jag mätt fotocellens signaler vid loggern utan att kabeln är i.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-05-24 17:44 »

Har du anslutit givaren rätt och den visar de signaler du redovisar så skall det fungera.
Du kan ju testa om elmätaringången fungerar med elmätartestet:

Elmätartest
Detta val används för att få återkoppling på att det finns signal vid elmätaringångarna så att man vet att kabeln till mätarens pulsutgång är rätt kopplad alternativt som hjälp att rikta in en diodsensor. (Se även inkoppling av elmätare.)

Displayens visar

EL test
Ing. 1
Dubbelklicka för att komma in in i testfunktionen, nedre raden blinkar och visar ingång som testet gäller för, alltid ett från början. Växla ingång med enkelklick.

Vid varje inkommande puls blinkar dioden och högtalaren knäpper. Vid hög strömförbrukning kommer pulserna så tätt att dioden lyser med fast sken och klicken bildar en ton.

Dubbelklicka kommandoknappen för att avsluta testfunktionen.

Loggat

leo
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-05-24 17:49 »

Har kollat med elmätartestet och den reagerar inte alls. Därför kom oscilloskopet fram... Tycker att pulsen ser lite kort ut eller? Kabellängden är all 2-poligt som följde med kitet.
Loggat
leo
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-05-24 17:52 »

Dock blir värdena (i oscilloskopet) försumbara när jag kopplat in kablarna i loggern (Plint 8 och 10) Då blir det bara brus och pulserna visas med max 4-5 vDC. Nån idé?
Loggat
leo
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-05-24 18:34 »

Visar värden med kablar kopplade till plintar...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-05-24 19:41 »

Funkar elmätartesten om du kortsluter momentant mellan plint 10 och plint 8? (Eltest1)
Har inget oscillskop, så jag kan inte svara på hur en normal signal ser ut när man anslutit givaren.
Loggat

leo
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-05-24 19:48 »

Både plint 8 och plint 9 svarar på elmätartestet om jag kortsluter dom.... Finns det någon begränsning på kabellängd?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010-05-25 07:03 »

Både plint 8 och plint 9 svarar på elmätartestet om jag kortsluter dom.... Finns det någon begränsning på kabellängd?
Någon form av begränsning finns säkert, men jag har själv testat med 100 meter tvåledare av samma typ som ingår i kitet, så det borde inte vara det som spökar.

Och du har kopplat rätt?
Om du köpt Elmätarsensor skall den kopplas in med korta benet på plint 10 (+12 V dc) och långa benet på plint 8 eller 9 beroende på vilken ingång du väljer.

Kanske skulle du kunna prova en annan kabel, bara tillfälligt, så att det inte är nåt fel på kabeln.
Loggat

leo
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-05-25 19:59 »

Fick byta kabel och fotocell sen funkar det perfekt Cool
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010-05-25 22:15 »

Bra att det löste sig, köpt sensorn av mig? Vill du att jag skickar dig en ny fototransistor?
PM:a mig ditt namn i så fall.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!