E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-12 22:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avbrott i loggningen  (läst 10263 gånger)
jtkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« skrivet: 2013-09-16 15:36 »

Hej,

Ser på en 1-timmes graf att jag plötsligt tappar alla kanaler och är borta i 5-10 minuter, för att sedan komma tillbaka och vara kvar i 5-10 min.
Detta har nu pågått flera timmar.

Kan glapp/kortis i givarnätet orsaka detta, eller kan det vara nätadaptern?
För lite drygt en månad sedan förstördes en givare av åskan.
Kanske har något med det att göra?


/jtkarlsson
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-09-16 15:47 »

Omöjligt att säga säkert vad som är orsaken, men glapp, trasig givare, fuktinträngning i någon givare eller trasig nätadapter är de vanliga orsakerna.
Loggat

jtkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-09-16 16:57 »

Kan även nämna att avbrotten gäller samtliga (fn  2 st) tempgivare samt en elmätaribgång
Kan det ringa in problemet närmare?
Loggat
jtkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-09-16 20:57 »

Här kopplat ur de två tempgivarna och har bara elmätarsensort kvar. Får se hur det beter sig. En sak ja på märke till vår att Löfgren var ljummen till lätt varm på baksidan  Här inte tänkt på om det här varit så förut. Hur många W drar den?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-09-17 08:20 »


Om alla kanaler inklusive de interna elmätaringångarna försvinner så tyder det på att det inte är något fel på givarnätet. Det troliga är något fel på strömförsörjningen. Antingen att själva nätadaptern är trasig eller att dc-kontakten glappar, eller möjligtvis att nätadaptern lastas ner av nån halvkortis i nån kabel (nån liten tåt som ligger och tar i nåt).

En sak ja på märke till vår att Löfgren var ljummen till lätt varm på baksidan...

Cheesy Antar du har nån rättstavning nånstans som spökar. Nu för tiden är det viktigare än nånsin att läsa igenom det man skriver innan man trycker på skicka-knappen om man vill undvika missförstånd. Med glimten i ögat (blinkande)

Det är normalt att loggarn blir lite ljummen/varm. Den drar cirka 3W.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jtkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-09-17 11:03 »

Jo, man ska nog kolla innan man postar Cheesy

Har provat en annan nätadapter med samma resultat, så den utesluter jag.
Ska kolla om jag kan provocera fram ev. glapp i DC-kontakten.

Jag raderade minnet efter varje ändring jag gjorde i givarnätet.
Fick ofta "Internet error, check LAN-cable" efter det.
Beror det på att loggern inte får någon IP?

/Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-09-18 11:23 »

Du märkte ingen skillnad när du körde bara elmätaren utan något annat inkopplat? Har du provat köra bara temperatur utan elmätare?

"Internet error, check LAN-cable" kan bero på att nätverket inte hinner med alla gånger, det är inget onormalt.

Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jtkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-09-18 14:18 »

Nej jag hade samma problem med endast elmätaren och samma sak med bara temperaturerna.
Från igår em har jag matat loggern via ett annat uttag och inte haft ett enda avbrott i loggningen.
Ska flytta över till det andra uttaget och bekräfta att felet följer med.
Men som det verkar, så har jag problem med eluttaget.


/Thomas
Loggat
jtkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-09-21 10:33 »

Nja, så enkelt var det inte. Flyttade tillbaka till andra uttaget med jag har inte alls lika många avbrott, 2-3 korta per dygn.
Hur är det om internetförbindelsen är svajig? Sparas data i loggern och laddas upp senare, eller skulsammanträffandena vara orsaken? Jag har trådlöst ned till källaren och det är ganska låg signalstyrka.
Skulle i så fall ha varit ett sammanträffande att det blev bättre när jag bytte uttag, och jag vill inte riktigt tro på sammanträffanden.

Ett kort avbrott i strömförsörjningen borde väl leda till att loggern startas om. Här aktiverat autoexport med 10 s upplösning för att se hur korta avbrott det handlar om. Ungefär hur lång tid tar det från spänningssättning tills loggern börjar spara mätdata? Har tre tempmätare och en elmätare.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-09-21 12:37 »

Loggern börjar spara mätdata så snart den gått igenom uppstartsekvensen. Har du dålig internettäckning kan det ta en stund eftersom loggern under uppstartssekvensen gör anrop via nätet.

När loggern väl startat ska det inte spela nån större roll om förbindelsen är svajig, då skall loggern lagra data internt. Men visst, är förbindelsen riktigt usel kan det falla bort enstaka paket med mätvärden. Och det blir mer synligt med glest lagringsintervall.

Misstänker du nätverket så prova tillfälligt ansluta loggern direkt med nätverksabel till routern. Antingen med en lång nätverskabel eller genom att flytta loggern nära routern. Så märker du snabbt om det blir någon skillnad.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jtkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-10-12 22:36 »

Uppdatering.

Här nu fixat stabilare Internet till loggern och därefter inte haft ett enda avbrott. Så det var nog riktigt usel mottagning tidigare
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!