E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-14 11:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Störningar på energimätningen  (läst 5615 gånger)
spendera
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2014-08-10 21:04 »

Hej
Jag har lite problem med störningar i mätningen av energiförbrukning. Under de senaste veckorna har logger fått en störningar på energiförbrukningen som visar att jag förbrukar upp till ca:55kw (på en 16A säkring  Cheesy). Jag försökte felsöka lite, startade om loggern, kollade givaren (fick samma elproduktion fastän jag plockade bort fotosensorn från elmätaren) och kollade alla förbindningspunkter och slutligen bytte jag strömförsörjningen till en annan 12V nätadapter som jag hade. Efter detta blev det normalt igen men det kan lika gärna vara en tillfällig förbättring. Någon som har ide/erfarenhet om vad det kan vara? Se bifogad bild på den onormala förbrukningen.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-08-10 22:11 »

Säkert nätdelen som spökar, du gjorde helt rätt som bytte.
Loggat

spendera
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-08-10 22:23 »

Något speciellt man ska tänka på när man köper en ny nätadapter? Den jag har nu är bara på lån.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-08-11 08:14 »

12V, + på mittstiftet, minst 330 mA, och gärna switchat (drar mindre ström).

De nätdelar jag har på lager nu skall ha uppgraderade komponenter i sig, så problemen borde itne vara lika stora som på de som såldes med loggern för några år sedan.
http://www.energibutiken.se/sv/loggertillbehor/90-nataggregat-till-logger-2020.html
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!