E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 13:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det rimligt att alla givare pajjar exakt samtidigt?  (läst 4985 gånger)
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« skrivet: 2016-01-09 11:27 »

25/12 kl 01:58 slutade loggern skriva data. Det är i sig inte så konstigt , för en mus hade gnagt av en nätverkskabel som gick mellan router och den delen av nätverket. Kabeln i fråga gick inte direkt till loggern, utan där var två switchar mellan logger och skada. Alltså: [Router] -musmat- [Switch1] -- [Switch2] -- [Logger2020]. Ett byte av kabeln så var hela nätverket igång, även loggern ser ut att kapa åt sig ett IP och vara nöjd med åtminstone nätverket. Men den vill numera inte arbeta som förväntat, alla T-givare är stendöda.

Loggern är återställd men det gjorde nada skillnad.

I källaren har jag tre grupper med givare: [vänster], [höger] och [inne]. Ingen av dessa grupper fungerar. Jag har även klippt isär [vänster] för att prova en givare ensam men utan resultat Ledsen

- Jag har provat med en ny, tidigare oanvänd givare som blivit över, den funkar ibland och ibland inte. Nyss var den nya givaren inkopplad nåt dygn, och funkade. Då lade jag till den gamla utegivaren men det funkade ej. Då tog jag bort utegivaren igen så bara den nya givaren är inkopplad och nu funkar det inte alls. Jag har verkligen ingen aning hur jag ska felsöka detta Ledsen


« Senast ändrad: 2016-01-09 11:30 av Strip » Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-01-09 16:47 »

Det vanligaste felet på loggern är att nätdelen går sönder, den börjar tappa spänningen under extremt korta perioder, så kort tid att man inte ser det vare sig i displayen eller om man mäter spänningen med en multimeter, men det stör processorernas funktion och kan slå ut givarnas kommunikation.
Kolla om du har en gammal 12 V trafo med + på mittstiftet och prova byta ut den.
Loggat

Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2016-01-09 21:15 »

Det vanligaste felet på loggern är att nätdelen går sönder ...

Suck STÖN! Det har jag ju läst hundra gånger. Ändå har inte tanken att det skulle vara felet här föresvävat mig öht. En olycka kommer sällan ensam, men visst är det långsökt att en mus käkar av en nätverkskabel samtidigt som en batterieliminator ger upp och dessutom när jag är långväga hemifrån och verkligen hade uppskattat ett fungerande loggersystem?

Nu verkar det funka, jag lånade en trafo från en annan maskin och det mesta rullar på som det ska nu. Återstår bara att löda ihop det som jag klippt isär i källaren.

Tack för hjälpen Rickard!
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016-01-10 17:02 »

Ja, det är långsökt,  men samtidigt är det extremt ovanligt att något annat i loggern går sönder, i princip finns 3 fel - glapp, kortslutning eller fel på nätdelen.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!