E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 00:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: åskan tagit alla givare!?  (läst 19654 gånger)
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-09-01 12:09 »

Går det inte att mäta på en lös givare om den är kortsluten?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012-09-01 13:28 »

jaa trevligt helg göra detta.  Med glimten i ögat (blinkande) får nog snart gå ut å skruva lite traktor tror jag.

jo jag har raderat minnet ett antal gånger nu, men ingen givare hittad.

Om den inte hittar givarna är det förmodligen så att de fått stryk av åskan, men jag har ärligt talat inte hört talas om att det skett på så många givare samtidigt hos någon annan.
Om du av misstag haft dem inkopplade på 12 Volt under dina tester kan du dock ha haft sönder dem alldeles på egen hand.  Med glimten i ögat (blinkande)
Svårt att veta exakt.

Du har ingen, som du vet, hel tempgivare du kan prova med?
Loggat

kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012-09-01 17:26 »

ja kanske är åskan som sabbat allt.. eller jag.
allt hände när åskan gick, alla tempgivare och P3IQ försvann då.enbart elmätarna på e1 å e2 som fungerade.
testade då att radera minnet men den hittade inga temperatur givare.
testade då att ansluta bara en givare med den hittade den inte.
köpte då en ny logger, kopplade in allt i tron på att det var loggern som var trasig.
startar den ny logger och exakt samma, hittar elmätarna och den nya P3IQ som jag också köpte ny.
men inga temperatur givare.
vad jag vet så har jag inte kopplat någon givare på fel plint. men allt är ju möjligt.

blir väl så illa tvungen att lägga en beställning på några  nya temperatur givare, och se om det fungerar då.

Tack Rickard för all hjälp
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2012-09-02 11:03 »

Fast temperaturgivarna tål en hel del misshandel, har själv haft ett större antal felkopplade på 12V en bra stund och visst blev de varma men ingen gick sönder.

I och med att den nya P3IQ-modulen detekteras bör även temperaturgivarna detekteras om de är hela, detta eftersom samma mekanism används för att detektera temperaturgivare och moduler. Det låter onekligen som att det var just givarnätet som fick sig en rejäl kyss av åskan.

Var det mycket annat som gick sönder samtidigt med åskan?

Har du kanske givare utspridda över flera byggnader eller nån mätpunkt utomhus så att givarkablaget ligger utsatt för åska i marken?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012-09-02 13:37 »

Fast temperaturgivarna tål en hel del misshandel, har själv haft ett större antal felkopplade på 12V en bra stund och visst blev de varma men ingen gick sönder.

I och med att den nya P3IQ-modulen detekteras bör även temperaturgivarna detekteras om de är hela, detta eftersom samma mekanism används för att detektera temperaturgivare och moduler. Det låter onekligen som att det var just givarnätet som fick sig en rejäl kyss av åskan.

Var det mycket annat som gick sönder samtidigt med åskan?

Har du kanske givare utspridda över flera byggnader eller nån mätpunkt utomhus så att givarkablaget ligger utsatt för åska i marken?

nej jag tycker det låter otroligt om 16st eller om det är 17st givare. om alla gick söner vid ett å samma åskväder. var en enda kraftig smäll.
jag hann dra ur allt förutom logger. modem och router. modemet och routern var hel dött, medan logger fungerade e1 och e2 alla andra moduler och temperaturgivare inte fungerade.

jag har en utegivare sedan sitter alla andra givare i tvättstugan i och runt VP. förutom en rumsgivare som sitter i hallen.

den nya P3IQ hittar den utan problem, både med elmätare inkopplad och med flödesmätaren.
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2012-09-02 14:10 »

Har du fått ut på hemförsäkringen, kan man isf. komplettera med fler upptäckta saker i efterhand?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2012-09-02 14:24 »

Går det inte att mäta på en lös givare om den är kortsluten?

Det är svårt med den här typen av elektroniska givare. Det är inte så att de blir kortslutna rent bokstavligt så som en kabel när de går sönder utan snarare så att de vid drift beter sig på ett sådant sätt att övriga givare blockeras.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2012-09-02 14:26 »

nej jag tycker det låter otroligt om 16st eller om det är 17st givare. om alla gick söner vid ett å samma åskväder. var en enda kraftig smäll.
jag hann dra ur allt förutom logger. modem och router. modemet och routern var hel dött, medan logger fungerade e1 och e2 alla andra moduler och temperaturgivare inte fungerade.

jag har en utegivare sedan sitter alla andra givare i tvättstugan i och runt VP. förutom en rumsgivare som sitter i hallen.

den nya P3IQ hittar den utan problem, både med elmätare inkopplad och med flödesmätaren.

Om både modem och router dog låter det som ganska kraftig åska.

Givarna har en viss gräns för vad de tål innan de går sönder och vid åsknedslag så utsätts alla givare för samma strömpuls. Så det är inte ologiskt om alla ryker. Vad som är förvånande är att loggern inte också dog helt om nu både router, modem och givare la av i och med åskovädret.

Du har inget åskskydd på inkommande el och tele?

Som sagt, om loggern hittar P3IQ så kan du lita på att den också detekterar temperaturgivare i den mån de fungerar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2012-09-02 14:27 »

Har du fått ut på hemförsäkringen, kan man isf. komplettera med fler upptäckta saker i efterhand?

Det är ju fråga om vad det är för självrisk också.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2012-09-02 15:30 »

17 dallasgivare, router och modem + kanske loggern. Det vill väl till en rätt hög självrisk för att inte skall vara ekonomi- Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2012-09-02 15:58 »

Jo det är sant. Hur fungerar det, får man alltid ut på hemförsäkringen vid åsknedslag eller finns det begräsningar och jobbiga villkor?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2012-09-02 16:22 »

detta med hemförsäkring är jag dålig på.
men var tvungen att titta lite i papperna. och vad jag förstår har vi en självrisk på 1500;-
sen om det gäller för åska de har jag inte en aning om.
men är det så så är det ju klart värt att slå en signal till försäkringsbolaget.
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2012-09-02 17:09 »

När det åskar går alltid mina modem om vi inte dragit ut dem i tid, men en gång rök både dvd-spelare, vhs (ja det var länge sedan), trådlösa telefonen samt mitt 56k-modem. Då ringde jag mitt bolag och frågade om jag hade någon nytta av min försäkring, jag fick full ersättning minus mina 1500:- i självrisk.

Så ring och kolla.

Edit: Glöm inte av att du faktiskt har skydd även för arbetet, antingen betalar du självrisken och låter någon telefirma komma och reparera alltihop, eller också kan du får några lusentappar extra om du hellre gör det själv.
« Senast ändrad: 2012-09-02 17:12 av Jocke » Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2012-09-08 21:53 »

Hur har det gått?
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!