E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 07:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ostabilt nät?  (läst 16680 gånger)
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011-12-03 23:38 »

Han lägger ner emellanåt ändå.. nåväl..

Kör jag en reset på knappen på loggern när han visar sensorfel så startar han om och därefter fick jag felmeddelande på Sensor nr 17.. vilken är min utetemp givare...

Jag har en skarv som sitter på utsidan av huset, som plockar upp utegivare + innetemp givare x 2..

Ska pröva byta mina skarvar i dosan där mot de där scotchlok/scottylok eller vad de heter... "fiskögon"/skarvklämma.. är väl bättre resistenta mot fukt och liknande..

Niklas
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011-12-04 07:29 »

Som jag ser det verkar dina problem bero på glapp i en koppling, eller ett problem med spänningsmatningen till givarna.
Denna typ av fel brukar komma och gå med ojämna mellanrum och kan bero på vibrationer, temperatur eller luftfuktighet.

Det du skulle kunna göra för att utesluta problem med 5V-matningen på ingång 1 är att ansluta alla givarna på ingång 2 istället (matas via en annan 5-volt-strömbegränsare)
Gör loggern spänningslös.
Lossa brun och grön ledare från ingång ett, (plint 1+3), koppla ihop brun och grön ledare (de som suttit på plint 1 och 3 tidigare) på befintlig 3-ledarbuss och anslut till plint 5, ingång 2.
Lossa vit ledare (plint 2) från ingång 1 och anslut den till plint 6, ingång 2.

När detta är gjort måste du radera minnet i Loggern, se onlinemaual för hur du gör detta.

Om nätet blir stabilt efter detta kan felet vara en dålig lödning på strömbegränsaren som driver givarna på ingång 1. (det har inträffat på ett par loggrar)
« Senast ändrad: 2011-12-04 07:33 av Rickard » Loggat

_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011-12-04 08:18 »

Som jag ser det verkar dina problem bero på glapp i en koppling, eller ett problem med spänningsmatningen till givarna.
Denna typ av fel brukar komma och gå med ojämna mellanrum och kan bero på vibrationer, temperatur eller luftfuktighet.

Det du skulle kunna göra för att utesluta problem med 5V-matningen på ingång 1 är att ansluta alla givarna på ingång 2 istället (matas via en annan 5-volt-strömbegränsare)
Gör loggern spänningslös.
Lossa brun och grön ledare från ingång ett, (plint 1+3), koppla ihop brun och grön ledare (de som suttit på plint 1 och 3 tidigare) på befintlig 3-ledarbuss och anslut till plint 5, ingång 2.
Lossa vit ledare (plint 2) från ingång 1 och anslut den till plint 6, ingång 2.

När detta är gjort måste du radera minnet i Loggern, se onlinemaual för hur du gör detta.

Om nätet blir stabilt efter detta kan felet vara en dålig lödning på strömbegränsaren som driver givarna på ingång 1. (det har inträffat på ett par loggrar)

Ok tack. Testar...

både brun+grön på 5:an?

och vit på 6:an.

Niklas
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011-12-04 08:35 »

Ja, precis så.
Loggat

_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011-12-07 17:19 »

Mitt nät har blivit mycket mer stabilt från det att jag flyttade alla givare till ingång 2 istället.  Jag kommer fortsätta köra så.

Behöver jag använda ingång 1 någon gång egentligen ?

Niklas

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011-12-07 19:31 »

Nej, det behöver du normalt inte om du inte bygger ut nätet med en massa fler givare eller längre kablar, då kan det finnas behov av att dela upp belastningen på två ingångar.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2011-12-08 15:08 »

Nej, det behöver du normalt inte om du inte bygger ut nätet med en massa fler givare eller längre kablar, då kan det finnas behov av att dela upp belastningen på två ingångar.

Just nu står den i ett "svalt" förråd som strax ska få ackumulatortankar installerade så förhoppningvis kommer temperaturen att då stiga till mer komfortabla värden än vad som är nu. Men vid nu +8 grader funkar den helt galant !
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!