E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 01:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Givarfel 6 T Hur ska man koppla?  (läst 7611 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2011-12-27 10:23 »

Jag har monterat min HTIQ-modul och kopplat in den på plint 4, 5 och 6 på Logger2020. Det fungerar och både Loggersoft och E-logger hittar givarna. Men när jag ska koppla in Dallas 1-wire PRO utegivare så får jag Givarfel 6 T. Jag har kopplat Dallas 1-wire PRO utegivare brun på plint 1 (GND), Vit på plint 2 (Data) och Grön på plint 3 (+5V). Jag har även testat att koppla brun OCH grön till plint 5 och vit till plint 6, men får fel då med.
I Dallas 1-wire PRO utegivare så har jag kopplat brun på 1 vit på 2 och grön på 3.
http://www.energibutiken.se/sv/temperaturgivare/24-dallas-1-wire-pro-utegivare.html
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-12-27 11:20 »

Du har kopplat rätt (om du kopplat som du skriver...  Med glimten i ögat (blinkande)).

Om du ansluter samma givare till de två olika ingångarna får Loggern spader, den blir förvirrad när den känner att samma givare finns/har funnits på båda ingångarna.

Du måste radera minnet, se manual, och sedan starta loggern med alla givare anslutna.

MVH

Rickard
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-12-27 14:15 »

Jag har läst i manualen att man ska hålla inne kommandoknappen och trycka på resetknappen och sen släppa kommandoknappen för att redera minnet. Det enda som händer är att loggern startar om och efter att han hittat en sensor så kommer samma felmmeddelande upp igen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-12-27 16:54 »

Du missade en del av texten, så här står det:

"Håll inne kommandoknappen och tryck resetknappen, släpp sen genast upp kommandoknappen.

Display visar

Radera
minne?


Vänta en sekund. Dubbelklicka sen kommandoknappen för att radera minnet varvid alla mätdata och inställningar försvinner. Om du inte vill radera minnet kan du istället enkelklicka kommandoknappen för att starta loggern som vanligt.

Efter radering visar displayen

Minne
raderat
"
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-12-27 17:28 »

Jag missade inte det. Jag har precis gjort så, men displayen visar inte "Radera minne?". Jag har även testat att välja "Driftläge E-logger" först på menyn. Ska man ha det läget? Lite oklart i manualen tycker jag.

När ska man släppa upp resetknappen då? Jag har testat att släppa allt från någon sekund efter att jag släppt upp kommandoknappen till att vänta ca 10 sekunder. Något "Radera minne?" har jag ändå aldrig sett på displayen.

Det spelar ingen roll att nätverkskabeln är i eller att E-logger körs på datorn?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-12-27 19:41 »

Jag tycker personligen att det är enklare att göra som följer:

Dra ur nätadaptern.
Håll in enterknappen
Stoppa i nätadaptern igen. "Erase Memory" (eller radera minnet) visas i displayen
Släpp enterknappen, och inom en sekund, klicka upprepade gånger på enterknappen, eller tills det visas "Raderar minne" i displayen.

Timingen är väldigt känsligt ställd när det gäller dubbelklickningshastigheten, men om man klickar upprepade gånger, med lite olika hastighet, på enterknappen så hittar man till slut rätt hastighet.

Det har ingen betydelse om du har den i driftläge PC eller E-logger, eller huruvida du har nätverkskabeln inkopplad.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-12-27 19:54 »

Där satt den  Glad Tack!

Ok, nu så installerar jag mina två givare när loggern är avstängd då? Jag tänkte även koppla in en elmätare via pulsutgången. Spelar det någon roll om jag gör även det nu eller bör jag kanske vänta med det tills efter jag kontrollerat att givarna fungerar?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-12-27 22:01 »

Elsensorerna kan du koppla in senare, det är när man flyttar dallasgivare mellan ingång 1 och 2 det blir problem.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-12-27 22:09 »

Nu har jag fått mina två givare att fungera. De loggar fint mot både Loggersoft och E-logger.
Tack för hjälpen!  Leende (smiley)

Jag försökte mig även på att koppla in elmätaren för att mäta elförbrukningen på min luftvärmepump, men det gick sådär.  Tunga

Nu måste jag umgås med sambon istället så jag fortsätter imorgon!  Cheesy
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!